Stockholm Maraton + VR, möjligt eller bara dumt?

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum

evo

Aktiv medlem
Jag går och grunnar och känner efter och vill egentligen springa maran men den går bara en vecka innan VR. Är det alldeles för tätt inpå?

Kroppen lär ju ta en hel del stryk från maraton (förmodligen ännu mer än VR) så att köra VR en vecka senare kanske är dumt? Nån som har gjort båda? Rekommenderas? Inte?

zapiens skrev:
-------------------------------------------------------
> Du dissade ju Sub 7.5 så med Sub 8 lär det väl
> inte vara några problem.

Dissade? Du hade nog inte tid att se mitt ansiktsuttryck i årets upplaga...

Sub 8 blir nog ingen promenad i parken direkt. Här ska styrke-, intervall- och distanstränas till jag är på gränsen till nervsammanbrott och skilsmässa:)

Stockholm marathon går 5 juni och vr 18-19 juni. Det är två veckor. Fast även det är kort tid om man vill prestera en riktigt bra tid på vättern. Men genomförbart är det säkert men då får du nog lägga ner sub8-ambitionerna.

Senast redigerad av en moderator:
Marathonlöpare brukar väll vilja ha nårga veckor att vila upp sig. Så det sitter säkert kvar i kroppen.

Men det finns ju folk som kört hela klassikern på typ 24 timmar så det e klart det går:)

Jag körde båda två 2004. Funkade helt ok. Men å andra sidan sprang jag långsamt och cyklade ännu långsammare. Som Mattias skriver så är det nog inte optimalt för sub 8.
/J

Ville skrev:

> Men det finns ju folk som kört hela klassikern
> på typ 24 timmar så det e klart det går:)

Men de käkar ju inte kolhydrater och det är väl lite väl stort steg för evo.

Ojdå, Mattias och mollo tog ner mig på jorden. Och jag som svävade så fint.

Synd att det inte var tvärtom, VR den 5e och maran den 18e. Faen, det är ju kul att springa oxå.

zapiens skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Men det finns ju folk som kört hela klassikern
> > på typ 24 timmar så det e klart det går:)
>
> Men de käkar ju inte kolhydrater och det är väl
> lite väl stort steg för evo.

Ja, nån måtta får det vara. Jag kör HCHF, för att inte säga EHCHF (E för Extremely:)

evo skrev:
> Ja, nån måtta får det vara. Jag kör HCHF, för
> att inte säga EHCHF (E för Extremely:)

Det där betyder ju att du kör extreme high carb high fat.
Borde du inte köra EHCEHF? Eller bara EHG, Extreme High Gubbe.

zapiens skrev:
> Eller varför inte EEE Extreme Epo Evo?

Där har vi svaret, då klarar man en bra tid på maran och sub8. Vad var adressen till det där trevliga forumet nu igen?

Jag rekommenderar att du inte kör båda om du ska prestera på VR. Är det debut på maran så vet du ju inte hur kroppen kommer återhämta sig. Det innebär dessutom att veckan efter maran kan du inte köra dom hårda cykelpassen som kan behövas.

Marathon är helt klart det jobbigaste jag gjort, särskilt om man springer så fort man klarar.

Annars har du ju Vällingby maran i april (tror jag) som du kan testa med. Behöver ju inte ens springa hela.

bigmollo skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Ja, nån måtta får det vara. Jag kör HCHF,
> för
> > att inte säga EHCHF (E för Extremely:)
>
>
> Det där betyder ju att du kör extreme high carb
> high fat.
> Borde du inte köra EHCEHF? Eller bara EHG,
> Extreme High Gubbe.

Kör GHB istället så klarar du nog både mara och VR.

Tack för tipset Magnus! Vällingby-maran är helt klart ett alternativ.

Fan att man måste välja egentligen.

Sprang marathon sub 3h knappt två veckor före årets VR, vilket gick utmärkt trots i stort sett obefintlig cykelträning. Men sen var jag ganska sänkt under ett par veckor, ska tilläggas. För mig brukar smärtan efter ett marathon sitta i i ganska precis en vecka (och under den veckan lyfter jag inte ett finger). Sedan brukar det inte vara några problem att köra hårt igen. Men aspirerar du på en snabb tid runt Vättern (till skillnad mot mig, körde på 10h och sög hjul hela resan. Rena semestern jämfört med ett marathon) kanske det finns anledning att iallafall ge akt på kroppens signaler under färden. Har hört sägas att det på cellnivå i kroppen tar ca en månad för kroppen att återhämta sig helt efter ett marathonlopp. Hur det är med den saken vet jag inte, men bonkar du i Karlsborg så har du iallafall en jävligt god ursäkt.

Kan inte Berlin Marathon vara ett alternativ också? Det går först i mitten av september vilket ger dig både extra återhämtnings- och träningstid. Det finns så klart marathonlopp i alla möjliga städer, men just Berlin Marathon ska vara ett av de roligare. Dessutom är det inte så långt bort.

Jag körde båda i år. 3.28 på Stockholm Marathon och Vätternrundan på 8.04 (Körde med Finaxgänget och var i allra högsta grad med och arbetade till Fagerhult, vilade i klungan fram till Hjo men där fick jag tyvärr släppa.) Återhämtningen mellan de två loppen med bara två veckors mellanrum upplevde jag inte som ett problem, däremot tycker jag att det var svårt att planera träningen. Eftersom jag redan var cyklist, men bara löptränat i ungefär ett år så lade jag allt krut på att träna löpning. Jag sprang enligt Salkais schema på Marathon.se för 3.30 gruppen och hann med drygt hälften av passen, men fokus på långpassen. Cykeln rörde jag inte över huvudtaget från MTB DM i September till April. Inför VR körde jag två cykelpass (2x10 mil) och pendlade till jobbet en gång (2x27 km), alltså totalt cirka 25 mils cykling.

Jag tror inte att det funkar för alla att bara löpträna och ändå köra VR på 8 timmar, men med tanke på hur mycket mer tidseffektivt det är att löpträna skulle jag lika fullt lägga tyngpunkten där. 2010 kommer jag också att köra båda, men till nästa år kommer jag att lägga mer fokus på cyklingen för att vara säker på att orka vara med och dra Finaxgänget ända in i kaklet.

Ojoj Daddy.D.Lux, nu fick jag hopp om att genomföra det i alla fall. Berlin Marathon är inte ett alternativ, det ligger för nära inpå och jag är alldeles för dåligt tränad för det i dagsläget. Halvmaran ska jag däremot springa.

Får grunna vidare på det här men det lutar åt att jag måste välja, grr.

Daddy.D.Lux, kör du med Finax-gänget i år igen + maran?

evo skrev:
> Ojoj Daddy.D.Lux, nu fick jag hopp om att
> genomföra det i alla fall.
>
> ...kör du med Finax-gänget i år igen + maran?

Jo, det är min tanke och jag finns med på Leos 7.30-lista. Som jag skrev tidigare har jag dock för avsikt att cykla lite mer denna gång så att jag kan bidra i kedjan hela vägen in i mål.

Eventuellt toppar jag det hela med att köra Järnmannen i Kalmar senare nästa sommar, men för att göra en vettig tid där måste jag få till det där imponerande och märkliga flytet i simningen som simmarna har, när de liksom flyter.

Hmm, OK. Vilket späckat schema. Jag tror nog inte jag har din kapacitet, tränar jag cykel så lite som du gjorde så vete fan om jag ens hade ställt mig på startlinjen.

Men jag håller fullständigt med om att löpträning är mer tidseffektivt.

evo skrev:
> Men jag håller fullständigt med om att
> löpträning är mer tidseffektivt.

Det är ju för att du vägrar köra trainer :-)

zapiens skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Men jag håller fullständigt med om att
> > löpträning är mer tidseffektivt.
>
> Det är ju för att du vägrar köra trainer :-)

Haha, närå. Körde faktiskt en del i vintras, men jag var världens lyckligaste människa när jag lade undan skiten efter att snön hade smält.

Men en sak gör man bäst på trainer, och det är intervallträning.

evo skrev:
> zapiens skrev:
> -----
> > evo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men jag håller fullständigt med om att
> > > löpträning är mer tidseffektivt.
> >
> > Det är ju för att du vägrar köra trainer
> :-)
>
> Haha, närå. Körde faktiskt en del i vintras,
> men jag var världens lyckligaste människa när
> jag lade undan skiten efter att snön hade
> smält.
>
> Men en sak gör man bäst på trainer, och det är
> intervallträning.

Och det är faan så effektivt, jag körde t.ex. bara 3 timmar cykelträning i veckan under vintern och våren, plus cykelpendling till och från jobbet.

> zapiens skrev:
>
> >
> > Men en sak gör man bäst på trainer, och det är
> > intervallträning.
>
> Och det är faan så effektivt, jag körde t.ex.
> bara 3 timmar cykelträning i veckan under vintern
> och våren, plus cykelpendling till och från
> jobbet.

Det låter ju mycket spännande om jag skall skifta över mer mot cykelträning. Jag köpte en enkel begagnde trainer förra året som jag i slutända knappt mer än provade eftersom det var så tråkigt att sitta och kika in i väggen nere i källaren. Har du något vettigt program att rekommendera för intervall på trainer och hur mätte du intensiteten? ...dvs krävs det en effektmätare eller körde du på puls?

Daddy D.Lux skrev:
> Det låter ju mycket spännande om jag skall
> skifta över mer mot cykelträning. Jag köpte en
> enkel begagnde trainer förra året som jag i
> slutända knappt mer än provade eftersom det var
> så tråkigt att sitta och kika in i väggen nere
> i källaren. Har du något vettigt program att
> rekommendera för intervall på trainer och hur
> mätte du intensiteten? ...dvs krävs det en
> effektmätare eller körde du på puls?

Jag körde effektbaserat dvs la upp programmet i datorn sen styrde datorn trainern. Jag var tvungen att producera X antal watt oberoende av kadens. Pulsen användes för att kolla att det var tillräckligt jobbigt, så fort pulsen gick ner några slag på ett pass var det dax att öka effekten.

Jag tog hjälp utifrån att lägga upp träningsprogrammet. Det finns ju hur många som helst sätt att göra detta på men jag är novis på strukturerad träning så jag tyckte jag behövde hjälp.

mindful skrev:
> Båda loppen verkar ju i sig ganska dumma att
> genomföra, så jag antar att det blir
> dubbeldumt!
>
> ;o)

För att inte tala om att det blir ganska dyrt!

Skulle ju lätt kunna köpa ett dyrt styre för penagran eller så.

zapiens skrev:
> Jag körde effektbaserat dvs la upp programmet i
> datorn sen styrde datorn trainern. Jag var tvungen
> att producera X antal watt oberoende av kadens.

Låter som att jag får kika lite på trainermarknaden, för min går definitivt inte att kontrollera från en dator, men upplägget låter intressant. Krävs det en värstingtrainer eller är det standard på nya trainers? Vill du rekommendera någon särskild modell?

EDIT: Ber om ursäkt för trådkapning.

Senast redigerad av en moderator:
Daddy D.Lux skrev:
> Låter som att jag får kika lite på
> trainermarknaden, för min går definitivt inte
> att kontrollera från en dator, men upplägget
> låter intressant. Krävs det en värstingtrainer
> eller är det standard på nya trainers? Vill du
> rekommendera någon särskild modell?
>

Gjorde ingen undersökning, jag provade en hos en kompis som kört i drygt ett år, sen slog jag till.

> EDIT: Ber om ursäkt för trådkapning.

Bäst att byta tråd eller PMa så du inte blir stämd.

Hörni, detta är olaga trådintrång:)

BTW, jag körde på en Tacx Swing som jag inte kunde kontrollera från datorn. Tacx har en massa bra program att tanka ner och följa, jag tyckte det fungerade väldigt bra. Men det är klart då måste man hålla reda på vilket drev man befinner sig på, att låta datorn bestämma är nog enklare.

Ni ger mig hopp, grabbar!
Jag har blivit lurad till att göra likadant. Eller rättare sagt, någon frågade om jag vill springa maran? Och det vill jag ju...

Så, har ni kvar planerna eller har ni gett upp dem? Har ni funderat mer på träningsupplägget?

Jag har nog tänkt köra varannat pass löpning/cykling under våren.

/Pontus

Tillbaka
Topp