Stockholm-Uppsala gpx-fil

stefanbo

Medlem
Jag bor i Uppsala och är sugen på att nån helg i vår ta tåget till Stockholm C och sen cykla tillbaka till Uppsala med landsvägshoj. Att hitta är såklart ingen utmaning, men jag skulle tycka det vore trevligt att ha en gpx-fil (heter det så?) som jag kan ladda upp till min Garmin cykeldator och följa längs vägen. Har någon en sån, trevlig rutt på fil tillgänglig och vill dela med sig av? Jag är helt rudis på att hantera och exportera dylika filer, så om någon kan beskriva enkelt hur det går till tar jag tacksamt emot det också :).

Jag bor i Uppsala och är sugen på att nån helg i vår ta tåget till Stockholm C och sen cykla tillbaka till Uppsala med landsvägshoj. Att hitta är såklart ingen utmaning, men jag skulle tycka det vore trevligt att ha en gpx-fil (heter det så?) som jag kan ladda upp till min Garmin cykeldator och följa längs vägen. Har någon en sån, trevlig rutt på fil tillgänglig och vill dela med sig av? Jag är helt rudis på att hantera och exportera dylika filer, så om någon kan beskriva enkelt hur det går till tar jag tacksamt emot det också :).

Notera att man inte får ta med cykeln till Stockholm C med pendel. På SJ får man inte ta med cykel. Mälartåg funkar men speciella direktiv vid Stockholm C. https://malartag.se/cykel/

Riktig kommentar av @erolwi .
Men jag kan inte se någon poäng med att börja från centralen, Solna station är nog så långt in man vill.
Har man en Garmin så har man garminkonto, och troligen Garmin connect i mobilen. Det är plättlätt att göra rutter både i mobil och på datorn då.
Finast tror jag skulle bli att göra en rutt som går i en båge på mindre vägar ost om E4.

Ett tips om du inte får en fil är att du kan "routa" direkt i Garmin connect eller Strava (betalvarianten). De kommer välja de mest populära vägarna beroende på vad du väljer för underlag (asfalt) och transportslag (cykel).

Hur lång önskar du att turen ska vara på ett ungefär? Som kortast blir det runt 7-8 mil (som visas av ovan delade filer), men sträcker man sig till 10-12 mil öppnar sig mycket fina alternativ med perfekta små landsvägar. Och än mer om man njuter längre än så.

Hur lång önskar du att turen ska vara på ett ungefär? Som kortast blir det runt 7-8 mil (som visas av ovan delade filer), men sträcker man sig till 10-12 mil öppnar sig mycket fina alternativ med perfekta små landsvägar. Och än mer om man njuter längre än så.
Precis, rundar man Rimbo eller ivf snuddar med att rutta längs Staren, så är man ju i premium Uppland

Tillbaka
Topp