Stockholm - Uppsala, racer för cirka 10 - 15 000 kr?

andersson.n

Aktiv medlem
Hej Happy,

Jag har cyklat till och från i mitt liv och har sen förra sommaren återupptagit intresset. Jag cyklar mest i Hellas men har även börjat tycka det är roligt att cykla landsväg. Min "tävlingslandsvägsrunda" är att cykla Norrtull - Uppsala centralstation, hittills har jag cyklat den sträckan på strax under tre timmar (och samtidigt följt trafikregler). Min rekordrunda ägde rum i januari på min XC HT och jag kände mig inte helt slut när jag kom fram, sen dess har jag inte "tävlingscyklat" denna sträcka men det är snart dags igen. I varmare väder, med bättre cykel, och allteftersom jag blir snabbare samt lär mig var min smärttröskel går är mitt mål att cykla denna sträcka under två timmar.

Det vore roligt att köpa en landsvägscykel som är mer passande för detta syfte än min MTB är. Om jag vill köpa en landsvägscykel vars enda funktion är att klara av denna sträcka så snabbt som möjligt i torrt sommarväder, vad ska jag då rikta in mig på för cirka 10 - 15 000 kr? Begagnad racer med okej hjul? Jag är 178 cm lång och väger cirka 75 kg.

Det är väl en sträcka på 70-75km, så under 2 timmar kräver ganska bra snitt vilket är jobbigt solo... :-) För att maximera chanserna så vill du vara så aerodynamisk som möjligt. Bäst ur det perspektivet är en tempocykel.

Det är väl en sträcka på 70-75km, så under 2 timmar kräver ganska bra snitt vilket är jobbigt solo... :-) För att maximera chanserna så vill du vara så aerodynamisk som möjligt. Bäst ur det perspektivet är en tempocykel.

Yes, jag förstår att det kommer vara tufft, jag är långtifrån säker på att jag kommer att lyckas! :)

Tempocykel låter rimligt, men jag vill tyvärr att det ska vara en vanlig landsvägshoj (ledsen att det inte var tydligare)!

Lite OT: Vilken väg tar du? :unsure: Tar man E4 hela vägen, vilket inte är helt korrekt, så är det ~67 km

Jag tar den här vägen i nuläget (kolla från Norrtull och norrut):

Jag tror dock att det på en snabb LVG-hoj kan vara ännu snabbare att hålla nordväst i Märsta och åka väg 255 från Droppsta hela vägen fram till Uppsala, detta för att slippa grusvägen längs pendelspåret mellan Knivsta och Uppsala i min nuvarande rutt.

Edit: Vägen är just nu cirka 72 km från Norrtull, men kan även förbättras vid Hagaparken och Järva Krog (har dock inte loggat dessa förbättringar ännu). :)

Senast ändrad:
Så 36km/tim i snitt.
Lättrullade däck, lättrullad slang, tighta kläder, cykel med obekväm sittställning och kanske aerohjul. Borde väl vara görbart under 15’.

Ja, de gånger jag kört Uppsala-Kista har jag kört 255:an från Märsta. Tror det är ca 62-63 km och jag har kört den under 2 timmar några ggr. Men det är tufft, då det är först norr om Upplands-Väsby man kan börja trycka på lite.

Med tanke på vad som sägs ovan och vad jag har tänkt tidigare så är det kanske något som hojen nedan som jag bör satsa på..?

Det är bättre för syftet än att köpa någon ny instegsracer i liknande prisklass?

Senast ändrad:
Ja, de gånger jag kört Uppsala-Kista har jag kört 255:an från Märsta. Tror det är ca 62-63 km och jag har kört den under 2 timmar några ggr. Men det är tufft, då det är först norr om Upplands-Väsby man kan börja trycka på lite.

+1 på att köra 255 från Märsta. Det är en riktigt fin cykelväg upp till Uppsala,

/Johan (som också cykelpendlat Uppsala-Kista några gånger)

Tillbaka
Topp