Stockholms Stigcyklister startar upp

Swoop

Aktiv medlem
I höstas återstartades HNS, Hellas- och Nackaskogarnas Stigcyklister, en förening som har en historia men som hade legat i träda i många år. Eftersom det gjorts en del jobb med Nacka kommun under förra året, se t.ex. Arons post:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2503714/2503825#msg-2503825
så kändes det som det var dags att få till ett mer officiellt bollplank för kommuner och markägare, och få lite mer vikt bakom orden.

HNS har begravts för att vi som jobbat med det här tyckte att namnet inte speglade vad vi vill med föreningen. Så, nu startar vi upp Stockholms Stigcyklister istället.

Senare i vår kommer vi att ha ett första så kallat konstituerande årsmöte för att föreningen ska starta på riktigt. Vi hoppas att alla som cyklar i skogen runt Stockholm tycker detta är viktigt, och kanske att många tycker det är värt att gå med.

Vi som jobbat med det här har en massa ideer såklart, men det viktiga är ju att föreningen företräder alla som cyklar i skogen så vi behöver medlemmar som ger oss input.

Det här vill vi till en början i alla fall:

• Samla alla Stockholms stigcyklister i en förening för att kunna visa på hur många vi är, och göra det enkelt för kommuner och andra instanser att kunna kommunicera med oss som cyklar i skogen.

• Nätverka med andra föreningar med liknande eller samma intressen, för att utbyta kunskap och erfarenheter.

• Samarbeta med markägare och myndigheter för att upplysa, undervisa och prata om stigcykling. Att se till att de som bestämmer om marken förstår att stigcyklister är en stor del av de som rör sig i skog och mark.

• Sprida vad stigcykling handlar om, och att få de som vi möter på cykelrundan förstå att vi tycker om skogen minst lika mycket som de.

• Ordna stigfixardagar och se till att den där breddade stigen inte blir bredare, att det där djupa surhålet inte kommer tillbaks vid nästa regnfall eller att det där trädet inte ligger rakt över stigen nästa gång vi är ute. Att ordna lederna, och se till att ställena vi cyklar på inte förstörs.

Vi har en (än så länge torftig) hemsida
http://www.StockholmsStigcyklister.se
och vi finns på Facebook
http://www.facebook.com/groups/stockholmsstigcyklister/

Vi som jobbat med det är: Gurra, Karin_P, DavidH, Jonzie, Swoop, Yetiman, Alexandra L, Monglo, jompa, qma, samt hjälp från oxr, Aron och johrn.

Bra initiativ! Jag har nog inte ork eller tid att engagera mig, men går gärna med som stöttande medlem.

Man kan joina facebookgruppen för att få en kanal vid sidan av Happy.

Vi kommer posta på happy för att kalla till årsmöte, men är det mycket trafik på happy så kan en tråd sjukna fort, då kan man ha span på fejjangruppen.

Jörgen_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Råkade snubbla över denna. Vid snabb anblick ser
> förslaget på föresktifter tråkiga ut tycker
> jag.
>
> http://www.stockholm.se/alvsjoskogen

Det där är väl primärt för att skydda skogen mot exploatering (delar av skogen ligger i farozonen när dom vill dra upp ny tvärbanelinje), tyvärr sabbar detta upp för oss cyklister om skogen blir naturreservat. Men om vi kan påverka så borde vi ju kunna få till att cykling får ske på markerade leder (eller ännu hellre, ett separat MTB-spår a'la Ursviks NICK).

Jörgen_A skrev:
> Råkade snubbla över denna. Vid snabb anblick ser
> förslaget på föresktifter tråkiga ut tycker
> jag.
>
> http://www.stockholm.se/alvsjoskogen

Det är väl Stockholm stads vanliga föreskrifter? Dvs cykling i terräng är uttryckligen förbjudet förutom på anvisade platser.

Senast ändrad:
grondahl skrev:
> Jörgen_A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Råkade snubbla över denna. Vid snabb anblick
> ser
> > förslaget på föresktifter tråkiga ut tycker
> > jag.
> >
> > http://www.stockholm.se/alvsjoskogen
>
> Det är väl Stockholm stads vanliga
> föreskrifter? Dvs cykling i terräng är
> uttryckligen förbjudet förutom på anvisade
> platser.
>
> Förövrigt så kanske Stockholm behöver mer
> spårtrafik, som ex Tvärbanor före fler små
> naturreservat.

Jo, jag samtycker i det, om jag inte missuppfattat det hela så har naturreservatet hunnit träda i kraft ännu...
Så då är det fritt fram (i ngr månader till) för stigtomtarna o mejsla ut stigar i skogen ;)

PS då menar jag alltså dom som rensar BEFINTLIGA stigar på nedfallna grenar/träd, att kapa o skapa nytt är ju förbjudet/reglerat på annat sätt. När det blivit reservat så får inte minsta gren knäckas eller lyftas... DS.

larsaw skrev:
> Jörgen_A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Råkade snubbla över denna. Vid snabb anblick
> ser
> > förslaget på föresktifter tråkiga ut tycker
> > jag.
> >
> > http://www.stockholm.se/alvsjoskogen
>
> Det där är väl primärt för att skydda skogen
> mot exploatering (delar av skogen ligger i
> farozonen när dom vill dra upp ny
> tvärbanelinje), tyvärr sabbar detta upp för oss
> cyklister om skogen blir naturreservat. Men om vi
> kan påverka så borde vi ju kunna få till att
> cykling får ske på markerade leder (eller ännu
> hellre, ett separat MTB-spår a'la Ursviks NICK).

Cykling på anvisad plats är ju också sådär.

Naturreservat utan cykelförbud alls borde skydda precis lika bra mot exploatering. Reservat i sig är inget hinder.

Rattnalle skrev:
> Cykling på anvisad plats är ju också sådär.
>
> Naturreservat utan cykelförbud alls borde skydda
> precis lika bra mot exploatering. Reservat i sig
> är inget hinder.

Tyvärr, med så här står det skrivet:
"Cykla får du enbart göra på cykelvägar och bilvägar.
Utöver dessa regler finns särskilda föreskrifter för varje reservat, som du hittar på respektive reservatssida, som gäller utöver föreskrifter och förbud i lagar och författningar."

Hämtat härifrån: http://www.stockholm.se/KulturFritid/Park-och-natur/Naturreservat-i-Stockholms-stad1/Foreskrifter/

:(

Ja att Stockholm verkar tycka att det ska vara så förstår jag. Jag menade bara att det inte har något med att faktiskt skydda området mot exploatering att göra.

Rattnalle skrev:
> Ja att Stockholm verkar tycka att det ska vara så
> förstår jag. Jag menade bara att det inte har
> något med att faktiskt skydda området mot
> exploatering att göra.

+1

[gangsta-mode]Älvsjöskogen är på tok för fin & rolig för att nån paragrafryttare & dess regler ska få mig att aldrig cykla där igen.[/gangsta-mode]

Jag tycker det är en fantastisk liten skog om man vill träna lite "Trial-MTB" då det finns mycket långsamt knix & trix uppe på & runt hällarna. Ger lite skön kontrast mot vanligt stigcykla eller #Sthlms-enduro i Flottsbro. De befintliga stigarna är ju dessutom så vältrampade att en cykel mer eller mindre knappast gör nån skillnad för det s.k. slitaget i skogen.

Det där var inga konstigheter tycker jag. Cykling berörs inte i reservatatsföreskrifterna, utan det hindret ligger på annat håll. Reservatsbildningen gör varken till eller från för cyklingen, bortsett från att området skyddas från exploatering.

Ja, precis. Reservat != cykelförbud. Att Stockholms stad har förbud mot cykling i skog är ju det stora problemet. Det positiva i det här är väl att man i ett naturreservat då kan kringgå cykelförbudet, eller hur oxr?

Ur FÖRSLAG TILL BESLUT:
http://www.stockholm.se/PageFiles/299849/NR beslut Älvsjö 140422.pdf

Sida 10

Det är således tillåtet att ta sig fram till fots, cykla, åka skidor och i övrigt tillfälligt vistas i naturen.

Sida 11
Cykling är endast tillåtet där så anges med särskilt påbudsskylt. Det finns en cykelväg längs med banvallen och en som passerar intill Långsjön.

TVETYDIGT (oj caps) är en underdrift.
Först står det i klartext att man får cykla i naturen, sen får man inte cykla i terrängen... Mon dieu..

Friluftsliv är dessutom överst i syftet.

Sida 7
Syftet med Älvsjöskogen naturreservat är att
- skydda och för friluftslivet utveckla naturområdet med upplevelsevärden i form av skogskänsla, naturpedagogik, motion och lek,
- skydda och för biologisk mångfald utveckla områdets funktion som ekologiskt kärnområde för växter och djur, med fokus på barrskogens grova gamla träd,

Vi borde ringa någon av de som författat det där.

Man kan överklaga som "sakägare" vad det nu är.

Vi i Göteborgs Stigcyklister önskar er lycka till med allt. Vi kan säkert utbyta erfarenheter under resans gång.

Ser fram emot den gemensamma studieresan till Whistler och WORCA ihop med Falu Stigcyklister så småningom. :)

Senast ändrad:
Swoop skrev:
> Ja, precis. Reservat != cykelförbud. Att
> Stockholms stad har förbud mot cykling i skog är
> ju det stora problemet. Det positiva i det här
> är väl att man i ett naturreservat då kan
> kringgå cykelförbudet, eller hur oxr?

När Nackareservatet i Stockholms stad bildades var tanken att cykling skulle vara tillåtet på befintliga stigar (ungefär så) men eftersom det fanns en övergripande trafikföreskrift så var den överordnad vilket gjorde att alla formuleringar kring cykling ströks i reservatsföreskrifterna. Den enda möjligheten att komma förbi nuvarande förbud är vad jag kan förstå att skylta upp cykelbanor.

Angående sakägare: det är ni inte. Det är redan prövat upp till regeringen, som fastslog att allmänheten inte är sakägare utan det krävs att man äger mark eller liknande i området. Enbart nyttjande enligt allemansrätt räcker inte.

Och som sagt, det är inte reservatet som är problemet utan andra föreskrifter.

Cykelförbud i naturreservat måste proklameras i reservatsbildningen. Jag cyklar i ganska många reservat i Värmlands skogar. Brukar kika på länsstyrelsen info om varje reservat. Finns det inget specifikt cykelförbud ser jag det som grönt ljus.

Eftersom även annan lagstiftning gäller i naturreservat så räcker det inte med att titta på reservatsföreskrifterna, se ovan.

oxr skrev:
> Eftersom även annan lagstiftning gäller i
> naturreservat så räcker det inte med att titta
> på reservatsföreskrifterna, se ovan.

+1

Reservatföreskrifter är utöver övrig lagstiftning. I Göteborg har vi som referens endast ett reservat som har inskrivet cykelförbud, Bokedalen.

Jag jobbar på styret (men inte med miljöfrågor) så om ni har några specifika frågor så kanske jag kan hjälpa till och fråga rätt person ;)

Jag minns första mötet. Är det 10 år sedan i höst? Jag måste ha medlemsnummer typ 7. Högst. Jag fick ett klistermärke. Sitter på en dörr på ett utedass på Östergarn. :)

Tillbaka
Topp