Storlek Cannondale Caad13. Aldrig ägt racer!

Hej allihopa, jag är ute efter min första racer någonsin och har hittat en Cannondale CAAD13 i storlek 56. Har läst på en heldel om denna cykeln och förstått att den har en lång reach och något annorlunda i storleken. Jag är 181 cm lång och har en innerbenslängd på 85 cm. Kan jag ha en 56a eller kommer cykeln vara för lång / stor? Enligt Cannondales egna sida så ska det fungera fint men vad jag har läst kanske jag borde ha en 54?

Era tankar och fundering!

Var har du läst att du ska har en 54? 56 är spot on, om man inte har konstiga proportioner eller preferenser. Jag är 179 och vill har 54 (har 54 på en Supersix Evo SE) för att jag vill har styret riktigt låg. Men de flesta vill inte sitta så djupt.

Med en liten ram kommer dessutom problemet med att fötterna nuddar framhjulet, när man svänger och trampar precis.

På Cannondale är det dock tvärtom. Deras lvgcyklar har en flackare gaffelrörsvinkel från 54 nedåt så att 54 har 16 mm längre distans mellan vevlagret och framaxeln än 56.

151223.
Jag, 182 cm, med en hyrcykel på GC. stl 56. Det var andra ggn jag hyrde en 56:a på ön. 👍🏻

Bilagor

• 20151223_172710.webp
    20151223_172710.webp
    1.3 MB · Besök: 97
Jag har en CAAD13 ultegra disc sen flera år tillbaka som jag cyklat några tusen mil på. Ruskigt fin cykel och jag har på den ställt av många på betydligt dyrare kolcyklar både uppför och i sprinter så cykeln sätter inga begränsningar :-)
Den är också bekväm för VR och liknande som jag kört några gånger på den.

Jag är 185 cm och kör på en 58. Har dock fått byta till 0 setback sadelstolpe för att få till positionen perfekt då jag hamnade lite långt bak. Enligt Cannondale ligger jag på gränsen mellan 56-58. Jag tycker det är skönare med lite större ram så vinklarna inte blir så aggressiva. Men testa cykeln och känn efter, det kan absolut funka bra för dig med en 56a!

Jag äger en CAAD13 och är 182 cm och köpte 56 cm. Hade nog velat ha en 54 cm ändå. Jag skulle vilja köpa en sadelstolpe utan setback så jag minskar 2 cm reach, kanske lite kortare styrstam osv. Så storleken är ”fel” men funkar. Det var ovant mest i början och nu är jag bekväm med den efter att ha justerat och justerat med trial and error. Allt är stock på den fortfarande. Men en 54 cm hade nog varit bättre ändå.

Tror 56 cm är mer lämpligt. En liten ram, kan vara ok för CX och GP lopp, men inte för landsvägslopp. Med en liten ram kommer dessutom problemet med att fötterna nuddar framhjulet, när man svänger och trampar precis.
Kan även vara bra att mäta innerbenslängd och räckvidd
Aa men nudda hjulet med tårna gör man ändå på en 56:a kan jag säga. Höll på att vurpa första gången för hade inte koll på det. Hade bara kört vintagecykel innan utan problem.

Du har ju inte långa ben så reachen bör ju inte vara ett problem på 56an. Blir nog mer en fråga om stack och känslan du vill åt.

Sen är det ju alltid lättare att göra en liten cykel större än tvärtom (iaf med längden på cykeln).

Jag har samma mått som TS och har idag en cykel med 386mm reach.

Jag skulle egentligen ha en kortare cykel och kör 90mm stam med short reach styre, har sadeln relativt långt fram. Men då är jag relativt stel och orörlig. Alla sitter ju olika och har olika preferenser. Generellt "ska" ju storleken fungera för TS mått...

Förutsatt att det är rätt modell av Caad 13 jag kollat siffror på:

Tillbaka
Topp