Storlek eller konstighet på vevarmsbult?

Gloria

Medlem
Hej!

Jag har sökt men jag hittar inte riktigt svar..

Jag köpte nyligen en gammal racer, en italiensk Gloria, 60-70-tal, som jag ska bevara patinan på men se över mekaniskt. Och det är lite glapp i vevlagret så jag vill lossa och justera/se över/byta.
Vevarna är OFMEGA och bulten (sexkant) verkar vara 14mm. Ungefär, för en 14 vill inte "ta", den liksom hugger lite lätt men inte in närheten för att kunna dra loss. 15 går inte in, och 13 är klart för liten.

Vad är problemet, tro?

/Ola

Tror nog det ska vara 15 (var vanligt förr) men har för mig att den måste vara jäkligt tunn i godset för att gå i hålet.
Vanliga verktyg förr men rara idag.
En smidig, eller nedsvarvad till ~20, hylsa till hylsnyckelsatsen är väl det närmsta man kommer.
Var försiktig så du inte sabbar gängorna för avdragaren.
(För det är ju storleken på den gängan som gör att 15 ofta inte går in.)

Tror också att det kan vara så att du inte har tillräckligt tunna väggar i hylsan för att komma ner ordentligt och få grepp.
Jag hade en Crescent åttitalare och då funkade inte hylsa från min Teng Tools-sats utan jag fick köpa en 14 mm lednyckel.

EDIT: fast på en så pass mycket äldre hoj som du har kan det förstås vara någon gammal tumstorlek på skallen. Kanske 9/16"=14,29 mm
http://www.engineeringtoolbox.com/wrenches-inches-metric-us-conversion-comparison-d_1607.html

/Johan

Senast ändrad:
emmer sa:
Tror nog det ska vara 15 (var vanligt förr) men har för mig att den måste vara jäkligt tunn i godset för att gå i hålet.
En smidig, eller nedsvarvad till ~20, hylsa till hylsnyckelsatsen är väl det närmsta man kommer.

Mm, det kan vara så. Kommer inte åt ordentligt med skjutmått heller. Ska köpa en billig 15 och sätta på en förlängare i pelarborrmaskinen och svara med en fi, så får vi sel..:)

JojjeM sa:
Tror också att det kan vara så att du inte har tillräckligt tunna väggar i hylsan för att komma ner ordentligt och få grepp.
Jag hade en Crescent åttitalare och då funkade inte hylsa från min Teng Tools-sats utan jag fick köpa en 14 mm lednyckel.

EDIT: fast på en så pass mycket äldre hoj som du har kan det förstås vara någon gammal tumstorlek på skallen. Kanske 9/16"=14,29 mm
http://www.engineeringtoolbox.com/wrenches-inches-metric-us-conversion-comparison-d_1607.html

/Johan

Tänkte också på tum, men på en italienare..? Jag ska hämta en 9/16 hos farsan och se efter. 14 lednyckel vill inte heller funka, förresten.

Och allmänt, tack för hjälpsamma svar! Bra forum!

Kan det inte vara en gammal Campa-bult? Dessa var 15 mm i diameter. Det finns särskilda Campa-nycklar för att dra loss dessa bultar.

Gloria sa:
emmer sa:

Mm, det kan vara så. Kommer inte åt ordentligt med skjutmått heller. Ska köpa en billig 15 och sätta på en förlängare i pelarborrmaskinen och svara med en fi, så får vi sel..:)

Ta't vackert för det blir inte mer än stort en styv millimeter gods kvar på tunnaste stället.

15 var det, och en hylsa från Teng Tools funkade – 20,5 mm utvändigt, och max är nog 21mm.

Låsmuttern kom väck med polygrip. Nu ska jag bara hitta något som passar vevlagret/banan. Är det ett Campagnolo-lager?
FullSizeRender.jpg

Och så får jag nog kosta på Gloria nya bromsklossar sen..:)

IMG_3563.JPG

Senast ändrad:
Ser ut att vara alldeles för många splinesbommar för att vara campa (för dom jag känner till är samma som till kassettmuttern).
[Det är 20 bommar mot normalt 12 numera]
Skulle tro att ett frihjulsverktyg för Regina (eller Atom) kan passa - 20 bommar, om du nu hittar ett sådant :-) - med reservation för att diametern verkar väldigt mycket större än för frinhjul...
...så kanske är en nyckel för Octalink/ISIS bätter (oxå ofta 20 bommar, men är ju nyare så vitt jag kan begripa)

emmer sa:
Ser ut att vara alldeles för många splinesbommar för att vara campa (för dom jag känner till är samma som till kassettmuttern).
[Det är 20 bommar mot normalt 12 numera]
Skulle tro att ett frihjulsverktyg för Regina (eller Atom) kan passa - 20 bommar, om du nu hittar ett sådant :-) - med reservation för att diametern verkar väldigt mycket större än för frinhjul...
...så kanske är en nyckel för Octalink/ISIS bätter (oxå ofta 20 bommar, men är ju nyare så vitt jag kan begripa)

Ok. Jag får kolla med cykelhandlarn och så där. Jag antar att drivdorn och knacka runt är en dum idé på en känslig italienska..

Edit: Testade med en spetstång och vred med spetsarna nu. Högersidan kom väck fint, så nu har jag ett prov när jag letar verktyg, i alla fall.

Edit igen: Ska inte axeln komma ur när jag tagit bort lagerbanan på vänstersidan, förresten? Behöver en knacka?

Senast ändrad:
Vänster brukar styra och höger brukar hålla/dras i bott.
Men brukar och Italienska grejor är inte riktigt samma sak alla gånger :-)
[Men är det italienskt (vevhuset i ramen 70mm i.st.f 68mm) så är båda rättgängade i vart fall.]

Vänster brukar styra och höger brukar hålla/dras i bott.
Men brukar och Italienska grejor är inte riktigt samma sak alla gånger :-)
[Men är det italienskt (vevhuset i ramen 70mm i.st.f 68mm) så är båda rättgängade i vart fall.][/quote]

Jepp, bägge rätgängade. Men det som kom ut andades inte italienskt 60-tal, direkt..:)

Nu är frågan vad jag ska köpa och sätta dit? Står det "1.37" x 24T CT-L" eller "1.87" x .."? Jag vill köra på vevarna som satt där ju.

FullSizeRender.jpg

Bilagor

• FullSizeRender1.jpg
    FullSizeRender1.jpg
    144.7 KB · Besök: 31
Eh? 1.37x24 är ju gängan för BSA (men då är det med-/motsols).
Italiensk är ju 1.41x24 med-/medsols och fransk är 1.37x25.4 med-/medsols:-)
Så antingen borde de vara väldigt glaspiga i gängan (om det är italienskt) eller gå tungt som fasen efter några gängvar (fransk). Och den där gängan ser ju inte misshandlad ut så man undrar ju :-)

Nu står det ju Taiwan så mät toppdiametern på gängan och hur många gängvarv det är på 12.7mm.
(Och spana efter gängtejp i gängan i ramen :-) )

emmer sa:
Eh? 1.37x24 är ju gängan för BSA (men då är det med-/motsols).
Italiensk är ju 1.41x24 med-/medsols och fransk är 1.37x25.4 med-/medsols:-)
Så antingen borde de vara väldigt glaspiga i gängan (om det är italienskt) eller gå tungt som fasen efter några gängvar (fransk). Och den där gängan ser ju inte misshandlad ut så man undrar ju :-)

Nu står det ju Taiwan så mät toppdiametern på gängan och hur många gängvarv det är på 12.7mm.
(Och spana efter gängtejp i gängan i ramen :-) )

Jo.. Men det är rät/rät, och ramen är 70 mm bred. Gängan gick segt ett bra tag på vägen ur, men inte rost-segt utan kladd-segt.. Och gängan såg ganska geggig ut, faktiskt. Kanske var där gängtejp. Mäter jag hålet i ramen, i början på gängan så jag liksom når botten i den, så är den 36mm.

Har "CT-L" något med höger/vänster att göra, månne?

Och för att skoja till det lite till så är axeln 117mm. Annars hade jag chansat på att dra hem en sån här. Men räcker 113mm? Är det bara mellanrummet mellan vev/ram det handlar om?

https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-bb-un55--bottom-bracket/aid:521583

Bilagor

• Skärmavbild 2016-09-19 kl. 19.16.29.png
    Skärmavbild 2016-09-19 kl. 19.16.29.png
    15.8 KB · Besök: 54
sebastian_nurmela sa:
Misstänker starkt att ofmega vevarna är för ISO tapered och inte JIS som shimano vevlagret, dock så är nog Chin Haur lagret som satt på är för ISO..

Intrigen tätnar.

Jag märkte nämligen att klingan slog innan jag tog isär. Kanske vev också, det var svårare att se. Det kunde kanske ha med begivenheter mellan fyrkant och fyrkant att göra..?

Ofmega var i vart fall för längesedan mindre än ISO - och då ISO hamnar lite för långt ut på en JIS-lagring så borde dessa hamna långt ut eller väldigt långt ut :-)
Annars är det samma kona så det som händer är att anläggningsytan blir lite liten och skruven lite kort (och kedjelinjen lite lusting). Att man byter till len så lång axel har nog att göra med att Ofmega -axlarna var rätt långa, men som nämt små i konan längst ut.
Var axeln 117mm så borde kedjelinjen bli ytterligare minst 4mm fel så kedjan borde löpt över en centimeter snett.
Jg skulle, utan att veta hur det ser ut nu och innan, och hur stort affektionsvärde veven har, satsat på en Campagnolo Centaur -lagring på 111mm, så bör det både bli lite stadigare för veven och vettigare kedjelinje (även om 111 känns lite brett redan det :-) och gamla Ofmega ska ha Ofmega axlar... Och hitta det du :-) )

emmer sa:
Ofmega var i vart fall för längesedan mindre än ISO - och då ISO hamnar lite för långt ut på en JIS-lagring så borde dessa hamna långt ut eller väldigt långt ut :-)
Annars är det samma kona så det som händer är att anläggningsytan blir lite liten och skruven lite kort (och kedjelinjen lite lusting). Att man byter till len så lång axel har nog att göra med att Ofmega -axlarna var rätt långa, men som nämt små i konan längst ut.
Var axeln 117mm så borde kedjelinjen bli ytterligare minst 4mm fel så kedjan borde löpt över en centimeter snett.
Jg skulle, utan att veta hur det ser ut nu och innan, och hur stort affektionsvärde veven har, satsat på en Campagnolo Centaur -lagring på 111mm, så bör det både bli lite stadigare för veven och vettigare kedjelinje (även om 111 känns lite brett redan det :-) och gamla Ofmega ska ha Ofmega axlar... Och hitta det du :-) )

Oj. Du får tänka på att jag är nybörjare på det här, jag hängde nog inte med där.. Eller, jag vet inte hur kedjan låg innan. Den har nog rullat så ett tag, i alla fall. Jag väntar på tubhjul utan punka, så jag har inte cyklat på den än, utan bara plockat isär lite..

Men alltså: Antingen köper jag ett Campagnolo Centauri för t.ex. 520:- och då sitter vevarna för långt ut på tappen. Vilket ger fel linje för kedjan, och låter allmänt dumt (aj-i-uppförsbacke) – eller köper jag det OFMEGA lagret med axel för ca 750:-, så blir det tidstypiskt och rätt bredd. Ungefär så? Fast.. OFMEGA-axeln är ju 115mm, så det borde också bli brett?

EDIT: Jag mätte nu hur långt fyrkanten går på, eller hur mycket det är kvar, rättare sagt. När den här axeln stannar, med handtryck, så är det nästan 10 mm kvar från axelns ände till ytan där brickan ligger i vevarmen. Så rätt fyrkant gör nästan 20 mm på bredden. Dessutom så, när jag bara håller vevarmen på axeln, så verkar den omöjlig att få rak. Kanske är min klinga rak, men hela armen satt snett.

Så här ser det förresten ut. Vevar och så, alltså. (Bild från förra ägaren, och tyvärr sitter inte de pedalerna kvar)

Bilagor

• 2_16820725248_o.jpg
    2_16820725248_o.jpg
    63.3 KB · Besök: 35
Senast ändrad:
thisismycat sa:
Kanske kan användaren "J2000E" hjälpa till - italienska stålhojar verkar ju vara hans grej.

Kanske. Tack, jag ska kolla!

Men jag har mätt en del och den italienska emmer länkade till funkar nog. Jag tror, efter höftmätande, att jag skulle hamna på en kedjelinje på ca 43-45mm. Och gängan på det som satt i är 36 x 24, inte 1.37 som det står på..
Och så är ju det lagret dyrare än om jag kunde köpa här. OCH kommer från Italien = lite exotiskt. Perfekt, antar jag!:-)

Tillbaka
Topp