Storlek och ersättare till bakväxel Sram X9?

Behöver ersätta min Sram X9 bakväxel som fungerat felfritt till 10x 11-42 som sitter på hojen. Vilken storlek och typ av bakväxel kan man ersätta med, vet ej storleken på den som sitter på just nu då cykeln köptes begagnad. Har använt Google, youtube och även frågat personen jag köpte hojen av. Provar lägga ut min första tråd här och ser om någon vet vad som fungerar?

Om du inte vill byta växelreglage, är det en X5, X7 eller X9 som gäller. Jag hittar bara X5 hos tysken. Officiellt tar den max 36 tänder bak. Men om din nuvarande funkade med 42 tänder borde X5 göra det också. Bakväxel bruka har lite marginal, men 6 tänder fler är mycket vid Sram.

Tack för era svar! Har kollat in Sram GX storlek long, det som gjort mig osäker är just antalet givna tänder. Tänker att eftersom kassetten som redan sitter har fungerat felfritt med X9 borde en GX klara av detsamma.

GX 10-delat "medium cage" med clutch har funkat för mig med 11-42 och singelklinga fram. Med två eller tre delat fram så behövs nog "long cage".

Endast singelklinga fram, men om en medium fungerar i stället för long så kan jag säkerligen börja där. Förmodar att antalet tänder på singelklinga inte påverkar utfallet om man kör med medium trots allt.

Om du inte vill byta växelreglage, är det en X5, X7 eller X9 som gäller. Jag hittar bara X5 hos tysken. Officiellt tar den max 36 tänder bak. Men om din nuvarande funkade med 42 tänder borde X5 göra det också. Bakväxel bruka har lite marginal, men 6 tänder fler är mycket vid Sram.

Åkte på att byta allt, skruvat i snart 4 veckor och får inte ordning på bakväxeln tyvärr. Blir ett GX växelreglage till en GX medium cage. Hade X7 reglage med x9 medium cage som suttit på och fungerat felfritt till 11-42. Nytt växelöra monterat, blir även ny kedja när jag ändå byter bakväxel och reglage samtidigt.

Tillbaka
Topp