Storlek på Planet X London Road?

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Jag skall bygga en allt-i-allo-hoj till min sambo och tänkte, av ekonomiska skäl, utgå ifrån en Planet X London Road.

Jag är själv relativt ny inom krullstyre -världen och känner mig lite osäker angående vilken storlek som blir bäst, men jag tänker spontant L. Min sambo är 180 cm lång och vill ha en komfortabel sittposition (vilket jag förmodar är en tämligen upprätt och avslappnad position) och vill inte känna sig som en ”cirkusbjörn” (dvs att hon cyklar på en jätteliten cykel).

Hon har nu en Vitus Sentier (2018) i strl M som hon tycker känns bekväm men den är ju lite overkill eftersom hon mest cyklar grus och asfalt...

Länk till ram med geometri mm:
https://www.planetx.co.uk/i/q/FRPXLONROD/planet-x-london-road-frameset

Senast ändrad:
Enligt deras size chart ligger hon precis mitt mellan M och L. Jag som är 179cm hade valt en medium. Då hade jag fått exakt samma stack och reach som jag har på min Cannondale CAADX (2014) som jag använder som pendlare. Den har en komfortabel och upprätt sittställning (jämfört med min racer). CAADX:n har dock något längre head tube, vilket eventuellt påverkar sittställningen.

Samtidigt ser 554 mm i stack som M har ganska lågt ut för en person på 180 cm (om hon inte har korta ben). Jag hade nog hellre gått på L med kortare styrstam i så fall.

Jag byggde ihop en cykel på London Road SL (tror måtten är samma som London Road) i våras. Primärt för pendling men även lite vanlig landsvägskörning. Jag är 175 med ganska normala proportioner, 81 innermått på ben. Jag valde M och tycker den känns bra men jag har inte så mycket referensram för den här typen av cykel. 90mm stam och 90mm reach på styret (om jag minns rätt). Har just nu ca 20mm spacers under stammen men stammen vänd till -6 grader. Sitter väl nästan hela vägen fram i hoodsen mesta av tiden och tycker att jag sitter bra.

L ökar ca 15-20 mm i längdmåtten (topprör och reach) och 20-30 i höjd (sadelrör och stack) till en 50 mm längre person, så ja det är väl ett gränsfall mellan m och L om man är 180 som de andra också nämnt (och som PX anger i strl rekommendationen) Jag skulle kunna ha L på höjden och precis klara standover, stacken utan spacers hade varit samma men jag hade kanske tyckt den var lite lång (givet samma komponenter)

Senast ändrad:
Tack för alla synpunkter!

Det var intressant att läsa hur du moros upplever cykeln eftersom vi verkar vara lika långa och nästan har samma grenmått.

Jag har själv en 52cm Kona Rove som jag gillar skarpt. Eftersom jag (likt min sambo) har problem med nacke och rygg så har jag 3cm spacers (vill jag minnas att det är) under styrstamen och tycker då att jag har en skön sittposition.

Jämfört med London Road strl L så har min Rove en knapp cm mindre reach, tre mm mindre stack och en cm mindre standover. Med utgångspunkt från min Rove så skulle jag nästan valt en London Road i L till mig själv på 175 cm... Eller låter det galet?

Jag är 181cm och är helt nöjd med min storlek M. Känns lätthanterlig och rapp. Provade brorsans L, och tyckte den kändes klumpig. Tror M är rätt svar på frågan.

moros sa:
L ökar ca 15-20 mm i längdmåtten (topprör och reach) och 20-30 i höjd (sadelrör och stack) till en 5 mm längre person, så ja det är väl ett gränsfall som de andra också nämnt. Jag skulle kunna ha L på höjden och precis klara standover, stacken utan spacers hade varit samma men jag hade nog tyckt den var lite lång (med samma komponenter)

Nu tror jag det blev feltänkt i matten där, TS sambo bör ju vara 50 mm längre än dig om du är 175 cm lång. Är du 175 mm lång så kanske vi får omvärdera... ;)

Men med 50 mm total skillnad låter väl 20-30 mm längre cykel ganska vettigt. Eller?

GustafH sa:
moros sa:
L ökar ca 15-20 mm i längdmåtten (topprör och reach) och 20-30 i höjd (sadelrör och stack) till en 5 mm längre person, så ja det är väl ett gränsfall som de andra också nämnt. Jag skulle kunna ha L på höjden och precis klara standover, stacken utan spacers hade varit samma men jag hade nog tyckt den var lite lång (med samma komponenter)

Nu tror jag det blev feltänkt i matten där, TS sambo bör ju vara 50 mm längre än dig om du är 175 cm lång. Är du 175 mm lång så kanske vi får omvärdera... ;)

Men med 50 mm total skillnad låter väl 20-30 mm längre cykel ganska vettigt. Eller?

Haha, det blev sjukt snurrigt där. Tankegången var ju från början var att ökningen i måtten är ca 50% av den extra längden, dvs ca 20-30 mm på 50 mm längre person och att det då kanske borde funka, vet inte vad som hände sedan..... (har uppdaterat mitt inlägg)

Men summa summarum är nog lika, det vill säga att det är nog strunt samma om man är 180. Jag hade också från början en sadelstolpe med rätt lång setback och bytte till en inline för att inte ha sadeln skjuten så långt fram.

Senast ändrad:
Tjena!

Jämför jag med min hoj hade jag tagit en medium med lite längre stam. Är 183 och gillar långa styrstammar.

Hej! Jag har en original-specad Sentier 2019 i storlek M och en London Road av samma modell som du länkar i storlek S. Med inline-stolpe och 90mm stam sitter jag bekvämt på London Road. Jag är visserligen ca 10cm kortare än din sambo men tänker att det finns en risk att L kan bli på gränsen till för stor. Hade valt M.

Senast ändrad:
Jag ser vad ni skriver, det är en klar majoritet som förordar strl M och skulle den vara till mig som är van vid sportiga cyklar så skulle jag nog valt en M... MEN...

Jag är dock lite rädd att en M blir lite låg i fronten till min sambo.

Förutsatt att Planet X måttabell går att lita på så är det inte jättemycket som skiljer en London Road strl L och en Kona Rove strl 52. De har i princip samma stack, LR en cm längre Reach, stand over och ETT, 3 cm längre HT (men 2 cm kortare gaffel).

Jag är väldigt nöjd med min Kona och har pga. problem med nacke och rygg 2-3 cm med spacers under styrstammen.

Min sambo är inte van vid sportiga cyklar och har som mig problem med rygg och nacke. Hon vill på grund av sin ovana vid sådana här cyklar samt sina besvär i regel ha sitt styre bra mycket högre än mig. Jag brukar få höra att hon känner sig som en björn på cirkus när hon lånar mina cyklar (eftersom hon upplever cyklarna som så små).

Därför tänker jag mig att en Strl L inte vore helt fel. En M London Road är ju lägre än min Kona i fronten. Om jag har en hel trave spacers under styrstammen på Konan så tänker jag att min sambo kommer att uppleva en London Road strl M som lite väl låg...

Eller missar jag något nu?

Du kan säkert ordna en vettig sittställning med en large med riktigt kort styrstam. Ett alternativ kan vara att kolla på andra ramar med ännu större förhållande mellan stack och reach.

d_anders sa:
Du kan säkert ordna en vettig sittställning med en large med riktigt kort styrstam. Ett alternativ kan vara att kolla på andra ramar med ännu större förhållande mellan stack och reach.

Vad är en riktigt kort styrstam? Min Kona levererades med en 80 mm stam (vilket jag förmodar räknas som kort). Om en 5 cm längre person skall ha en 1 cm längre cykel så lär hon väl inte skall ha en mycket kortare styrstam än så?

Men det verkar som om ni andra förstår något som jag inte förstår. Jag har hittills cyklat Mtb så jag är inte helt med på varför långa styrstammar är ett självändamål förutom att det har med styregenskaperna att göra.

Om höjden är en faktor (och argumenten att M har ganska låg stack) så kan jag säga att så som jag sitter nu så har jag 20mm spacers, - 6 styrstam och då får jag en drop på ca 60-70mm från sadeln ner till ovankant av styret. Där har du kanske någon referens till en cykel i befintligt stall.

moros sa:
Om höjden är en faktor (och argumenten att M har ganska låg stack) så kan jag säga att så som jag sitter nu så har jag 20mm spacers, - 6 styrstam och då får jag en drop på ca 60-70mm från sadeln ner till ovankant av styret. Där har du kanske någon referens till en cykel i befintligt stall.

Tack! Jag funderar på att skita i detta. Jag misstänker att det inte blir bra. Om Marin Four Corners fanns att köpa som lös ram (eller hel cykel i rätt storlek) så vore ju den perfekt. Deras Nicasio ser iofs även den intressant ut... kanske blir att köpa en hel cykel...

Tillbaka
Topp