Storlek på scott scale?

Robban84

Ny medlem
Storlek på scott scale?
Hej. Har förmodliden hittat min första mtb, äntligen!!! Det är en scott scale 960. Nu på rean släpper min LBS den för 9500kr, detta är rätt överkomligt eller?

Ett dilemma bara, dom har bara ramstorkek M, kommer inga mer årsmodell 14 utan nästa lev. är 15. Jag har provat både M och L på scale 940. Då kändes ändå L aningen bättre. Jag är 179cm lång, har inte mätt mina ben, men har normal långa ben. Någon som tror jag kommer ångra mig om jag tar M? Tycker inte det är snyggt om man får höja sadeln alldeles för högt heller! ;)

Finns det tips på att mäta storlek på cykel? Personalen på min LBS sa att jag ligger mittemellan, och att jag kan ha bägge, får känna vilken som känns bäst. Svårt att känna när man aldrig cyklat innan!!!

Finns samma cykel på skidsport.nu i L. Någon som beställt ifrån deras hemsida? Känns ändå bättre att köpa i närheten av där jag bor, med tanke på service och reparationer. Sätter mig inte gärna och åker 30 mil för att utnyttja fri service i två år.

Storlek på scott scale?
Själv är jag 181cm med en benlängd på 87cm. Jag valde en L på min Scott Spark. Funderade själv på om det var en M eller L jag skulle ha. Tyckte att båda passade. Du som är lite kortare än mig kommer säkert inte att bli missnöjd med M

Storlek på scott scale?
Jag är 180 och kör en 950 (2013) i medium. Passar mig bra - skulle jag köra mindre tekniskt hade en L nog gett ett par procent extra men med blandad körning går den fint - skulle inte byta upp mig.

Slutsats - båda lär funka. Första MTB brukar ändå snart kompletteras :-)

Storlek på scott scale?
Jag är 180 och har en Scale i storlek L.
Jag använder den till långloppstävlingar och enkla distansträningar.
För svårare skogscykling har jag nu en annan cykel.
När jag använde Scalen i skogen tyckte jag den var för hög att stå gränsle över när det strulat till sig men bra så länge man cyklar.

Storlek på scott scale?
Det låter ju för liten.

men be affären hjälpa dig o justera sadel o styre så bra som möjligt. Känns styret för lågt be dem byta styrstam utan kostnad. Eller de kanske inte vill det när det är rea. Styrstam 2-300kr.

sen tar du en lite provtur utanför affären.
får du inte det bytt affär.

Storlek på scott scale?
Det blev en scott scale 960 M inköpt idag.
Tog min första tur i regnet, fan va gött de va!!! ;)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    84 KB · Besök: 59
Tillbaka
Topp