Storlek på Trek ram 54 vs 56 cm

suecoloco

Medlem
Hej

Här kommer ett klassiskt dilemma. Jag är 179 cm lång och har innerbens längd på 86 cm och idag var jag och kikade på en riktigt fin trek cykel Trek Emonda SL 5 på rea hos Trek.

Tyvärr finns den bara i storlek 54, tittar man på Treks hemsida samt mäter själv ska jag ha en 56 cm ram. Dock så vände vi på styrramen så att styret kom upp någon centimeter samt satte på en längre sadelstolpe. När jag cyklade på den kändes det bra men då jag inte har haft racer innan har jag ingen referenspunkt. Enligt deras bikefit system hamnar inställning på gul (grön -elit, röd-väldigt upprätt) så det känns ju ok. Längden på överöret passade perfekt.

Jag testade även en annan modell av trek i 56 cm men kände ingen jätte skillnad mer än att styrramen var för lång vilket gjorde att armarna blev lite för utsträckta och jag satt något mer upprätt.

Min fråga är då, kommer jag ångra mig om jag köper 54cm? :) Tanken är väl att köra vätternrunda och kanske någon IM i framtiden men fram tills dess blir det inga jätte långa turer (max upp till 4h). Är det någon som har en Trek Emonda och kan ge lite feeback på ramstorlek?

Förvisso inte emonda men trek, med något kortare styrhuvud, väldigt lik dig i storlek (tror på 2cm mindre på benen och 4cm totalt) och köpte 54 istf och tyckte det var rätt för mig. Ibland när det går undan (as if... :-) ) så undrar jag om jag inte skulle tagit 52 men efter lite fler mil i sträck så känns 54 (med orginalstolpe, 100-110 stam, compact, och sadel ngt bakom mitt) alldeles lagom.

Jag är oxå 179 och sitter på 74,5 cm. Har haft en madone 5 i 56 som passade utmärkt och har nu en Boone Cx i 54 som passar utmärkt den med. Tror att du kan ha vilken som helst av dom och sedan fixar du med styrstam och sadelstolpe.

Bra ram är alltid bra.
Men på BikePlace kan du ju köpa en riktig bikefit så kan du se om båda passar lika bra (vilket jag tror).

Och jo, får du en cykel som är rätt inställd så kommer det bli längre turer än fyra timmar (10-12 mil ungefär om man är själv och det är varierad terräng).

Efter lite googlande verkar det finnas en hel del personer som kör med en storlek mindre på ramen så kommer nog funka även om det blir lite jobbigare för ryggen i börja.

Lite off-topic men kör elitåkare ofta med mindre ram för att få en mer aero-dynmaisk position på överkroppen?

Det är inte alls säkert att det kommer att bli jobbigare för dig att välja 54:an. - det kan tom bli så att du upplever mindre ansträngning för ryggen med en mer framåtlutad position. Sen är det också mkt lättare att anpassa en mindre ram till din kropp än en större ram. Det är ju lätt att byta styrstam ex.vis. Men provkörning/bikefit rekommenderas såklart.

SL5-ramen är i en annan liga jämfört med S5, tycker jag...

Premiärtur idag och det funkade galant. Funderar dock på en längre styrstam, sitter 90 mm på just nu. Vad blir fördelar/nackdelar med säg 120 mm?

Du får en mer tungsvängd hoj, den svänger liksom inte lika gärna och mycket vid samma input. På landsvägshoj är det mest en vanesak då man ju sällan svänger så mycket som på skogscyklar.

3cm gör väldigt stor skillnad så köp några billiga (Deda) och prova ut rätt längd innan du köper den där lätta fina alustamen...

Ta en 54cm, Dels så kan du känna dig lite "pro" med en ram som KANSKE är lite mindre än gemene man skulle rekomenderas.
Dels är en 54 rätt i storlek för mig och jag aspirerar på den när du är nöjd efter vättern. :)

Köpte 54 cm och tycker det funkar kanon. Inga känningar i rygg, har visserligen bara kört 1h som längst men låg då en del "nere i bocken"). Lite längre styrstam blir nog perfekt, blir 110 eller 120. Då jag inte är van vid 90 mm tror jag inte det spelar någon större roll för mig egentligen med 110 eller 120 men det lutar åt den längre.

Vättern blir först nästa år i så fall ;)

Tillbaka
Topp