Storlek Sidi-skor?

Pedalen

Ny medlem
Storlek Sidi-skor?
Dags för nya mtb-skor. Har kört Shimano innan och sneglar nu på ett par Sidi MTB Dragon 2. Har 44 i storlek och kört med 45 i Shimano. Frågan är om Sidi liksom Shimano är lite små i storlekarna? Har tyvärr ingen LBS i närheten som säljer Sidi.

/Pedalen

Storlek Sidi-skor?
Min erfarenhet av SIDI LVG skor är att dom är en liten aning mindre. Jag har ett ½ nummer större på mina SIDI, än på mina andra LVG skor. Och det är det fina med SIDI. Att dom gör dom i ½ storlekar. I alla fall ERGO 2.

Storlek Sidi-skor?
Köpa skor på nätet är ju rena lotteriet. Att köpa skor i en butik när man tom kan prova är ju rena lotteriet.

Jag har 42,5/43 på Shimano och 44 på Sidi. Passformen är dock ganska olika.

Storlek Sidi-skor?
Hur stämmer storlekarna mellan Sidi och Specialized?

Jag har nött yttersulan så pass på mina Specialized att ena skon nu glappar på pedalen. Jag vet att det inte är något att skryta om, att slita ut sulorna på ett par cykelskor alltså, men de är i alla fall fem år... Det är mtb-skor som jag använder året om.

Sidi har ju utbytbara slitdelar till yttersulorna som jag tycker verkar bra och nu funderar jag på om jag ska slå till på ett par Sidi MTB Dragon 2 jag också.

Bilagor

• SID0034-49_2.jpg
    SID0034-49_2.jpg
    29.9 KB · Besök: 92
Storlek Sidi-skor?
Lasse K skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur stämmer storlekarna mellan Sidi och
> Specialized?

Jag har 44 på Sidi och 43 på Specialized och Specializedskorna är rätt rymliga för mig.

Storlek Sidi-skor?
JT skrev:
> Lasse K skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur stämmer storlekarna mellan Sidi och
> > Specialized?
>
> Jag har 44 på Sidi och 43 på Specialized och
> Specializedskorna är rätt rymliga för mig.

"Rätt rymliga" - Dubbla strumpor eller?

Storlek Sidi-skor?
Lasse K skrev:
> "Rätt rymliga" - Dubbla strumpor eller?

Njae, det är snarare tåboxen som är lite större på Specialized än Sidi.

Storlek Sidi-skor?
Jag har ett par shimano R230 med storlek 45 och sidi ergo2 med storlek 45,5 och Sidin sitter något tightare men jag skulle inte säga att det är någon jätte skillnad storleksmässigt. Shimanoskon är något rymligare på bredden, får i en tjockare strumpa om jag vill. Sidin är iaf klart skönare, en 4-5 timmars runda på cykeln känns inte i fötterna, det gör det med shimanoskorna...

Storlek Sidi-skor?
JT skrev:
> Lasse K skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Rätt rymliga" - Dubbla strumpor eller?
>
> Njae, det är snarare tåboxen som är lite
> större på Specialized än Sidi.

Jag har också 43 på mina Specialized så det lutar då nog åt ett par 44:or.

Håller också med Barnis. Det är faktiskt lätt att lästa ut en sko med hjälp av en varmluftspistol och något lämpligt att trycka med. Det gick i alla fall bra på mina Specialized där högerskon tryckte på utsidan av foten vid "lilltåleden". Jag värmde försiktigt upp området på skon som jag ville töja, sedan använde jag handtaget på en skruvmejsel för att trycka ut sidan på skon.

Storlek Sidi-skor?
Jag tycker att de är normala i storleken längdmässigt, men de är väldigt smala. Jag kör Megavariant (deras extra breda skor) och även de är rätt tighta för mig.

Tillbaka
Topp