Storlek Vitus Sentier VR 29

Zezam

Medlem
Hejsan. är helt ny på detta underbara forum.
Skulle behöva hjälp med att välja storlek på en Vitus Sentier VR 29.
Har kikat på chainreactions storlekstabell men blir lite osäker.
Jag är 179cm lång och innerbensmått 79cm.
Där står det att jag skall välja Medium om jag går på den tabellen.
Skulle ju vara bedrövligt få hem en cykel som ser för liten ut :D.
Tror ni en L skulle bli helt fel för mig?
Mkt tacksam för svar.

m.v.h Zezam från Karlstad

weldion

Aktiv medlem
Kör på medium. Risken är att du inte får ner sadelstolpen tillräckligt långt ner annars.
En kamrat är något längre än dig och kör på strl large på sin Sentier och han har inte många mm tillgodo till kragen på droppern.

jonte987

Aktiv medlem
Fast det blir kort. Jag hade 150mm dropper på medium och 70mm stam. Är 176cm. Fast ja, standover var precis....o jag har inte testat L

Zezam

Medlem
Kör på medium. Risken är att du inte får ner sadelstolpen tillräckligt långt ner annars.
En kamrat är något längre än dig och kör på strl large på sin Sentier och han har inte många mm tillgodo till kragen på droppern.
Stort tack för svar.
Detta blir min första mtb och jag visste inte det skiljde mellan storlekarna mellan olika fabrikat!
Kollar jag tex storlekstabell på Ghost har de helt andra rekommendationer. Men nu vet jag att det är viktigt kolla ordentligt vid varje fanrikat och modell.
Anledningen till jag blev orolig beställa en M är att jag är precis på gränsen till L. Tack så mkt för hjälpen.

mvh Zezam

Zezam

Medlem
Nej , att jag hade tagit large men jag är osäker på standover.
Ok, detta gjorde mig inte klokare 😄. Är det ngn här som äri min längd ca och kör Sentier 29 ? Synd jag inte kan prova cykeln innan. Men har iallafall bestämt mig för en Sentier vr 29. Bara jag vet vilken storlek jag bör beställa.
detta med att köpa sin första Mtb var inte det lättaste.
//Zezam

Barometer

Aktiv medlem
Jag har en Sentier VR 2015 i L, visserligen 27.5”.
Jag är 180 cm med 80 cm innerben och jag tycker den funkar bra för mig. Du kan jämföra geometritabeller på Vitus hemsida om du tycker det ovanstående känns relevant.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag har en Vitus Sentier 29 VR från 2019 i Large. Är 181cm med 81cm innerben, typ. Fungerar bra för mig, men jag vet inte om jag hade kunnat vara mycket kortare/haft mycket kortare ben innan den blev för stor. :) Jag har strax över 3cm av droppern till godo innan den är helt nere i botten.

Gör vad du vill med den informationen! :P

NiklasL

Aktiv medlem
Vitus Sentier L här. 181 cm, 83,5. För lång dropper (ca 5 cm). Kör normalt lvg och är nybörjare på mtb men hojen känns kanske lite stor. Kan ju bero traktorhjulen och det lagårdsbreda styret... 🙃

ponx

Aktiv medlem
Jag hade en Large 2017 och den var aningen för liten för mina 184cm. Med en lite längre styrstam blev den bra dock. Men de nya har jag hört ska vara lite längre så jag kanske skulle köra en large igen och köra 170 dropper istället för 150.

Zezam

Medlem
Tack alla för svar. Jag som är noob tänkte inte på droppern mm. Då jag enligt vitus tabell är precis på gränsen mellan M/L kanske det är dumt chansa på L. Det jag var mest orolig för var att jag skulle beställa fel och det ev skulle se ut som om jag cyklade på en barncykel! Lutar åt M ( inte riktigt 100% ännu dock)
Men åter igen stort tack.
//Zezam

OlofSx

Medlem
Jag skulle nog tagit M, jag tror L kommer kännas klumpigare. Jag har dock bara erfarenhet från lillebror Nucleus, där L är precis lagom för mina 184/86 cm.

På vissa märken och modeller hamnar man mellan storlekar så att ingen av dem blir riktigt perfekt...

+1 på att du skrev att du är från Karlstad. Borde väl finnas någon i Karlstad med en sån cykel, med lite tur kan de hitta den här tråden och du kan få prova!

occepocke

Medlem
Jag säger L. Jag är 176 kör medium dock 27.5 men jag tycker den känns kort! Som @jonte987 säger geon är gammal om de kommer ut med en ny geo 2021, så tror jag M kommer vara lång som L är 2020! 😂

Zezam

Medlem
Har suttit och tokläst hela dagen😂
Vad jag har förstått är reach en av de viktigaste faktorerna att gå på samt standover
M har 428mm reach
L har 446mm
En annan viktig detalj jag försöker finna är maxvikt. Jag väger idag 105Kg.

Känns som att 446mm reach är det jag behöver men kan inte få fram standover måttet samt maxvikt.
på M respektive L.

mvh Zezam

Senast ändrad:

Zezam

Medlem
Blir en Large. Tog om måtten och hade tydligen innerbensmått 80,5cm samt min längd 180cm . Känns som reachen blir för kort på M.
Tack alla för er hjälp! Nu är det bara att sitta och vänta på den ska komma i lager hos chainreaction eller wiggle.
//Zezam
( vill komma igång nuuuu😂)

ponx

Aktiv medlem
Jag skulle ha valt samma. Känns den för lång när du kört 5-10 vändor så kan man fixa en kortare styrstam. Är doppern för lång så kan man byta till en kortare och sälja den som kom med.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Ja, den kommer antagligen känns alldeles för stor första turerna.

Jag velade mellan L och XL på mina 191 cm (2017, när måtten vad lite mindre).

Valde XL, tyckte den kändes ohanterligt stor jämfört med min gamla hoj, men nu tycker jag den är i minsta laget.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer