Storlek - YT Jeffsy

Jonasm

Medlem
Storlek - YT Jeffsy
Jahapp. Då svävar fingret över köp-knappen...

Vad tycker ni man ska ha för storlek om man är 177 cm, 180cm mellan fingerspetsarna - lite apa mao. har en Trek Remedy idag som jag upplever som lite, lite för kort. (Reach 42,3, YT reach 42,5 i M, 44,5 i L.) YT har brantare sadelrörsvinkel och flackare gaffel.
Vill inte ha en mycket längre cykel, men är 2mm ens märkbart?

Hur skulle ni resonera?

Jonas

(Har testat Jeffsy tråden, utan framgång.)

Storlek - YT Jeffsy
Large om 86cm innerbensmått stämmer.

Om du tycker att din nuvarande cykel är liten, varför skaffa en lika liten?

Senast ändrad:
Storlek - YT Jeffsy
Har du verkligen 86 cm innerbensmått? Jag har precis det, men jag är 183 cm. Jag valde en L
Kommer hem nu i veckan, så bor du inärheten av Ängelholm så är du välkommen in och testa.

Storlek - YT Jeffsy
Jag är 180 cm och jag har en M Jeffsy. Glad att jag inte köpte en L eftersom jag har sadelstolpen i botten och det passar nätt och jämt mina korta ben. Mitt innerbensmått är ca 79 cm

Storlek - YT Jeffsy
BjornR sa:
Large om 86cm innerbensmått stämmer.

Om du tycker att din nuvarande cykel är liten, varför skaffa en lika liten?

Ja, det låter ju såklart dumt :). Men eftersom geometrin skiljer en del i övrigt på modellerna tror jag inte att det är solklart att jag ska ha en L.

Storlek - YT Jeffsy
Jag är 173 och innemått på 79-80 om jag inte missminner mig. Jag kör på en M och den är på gränsen till att vara stor, då jag nästan har sadelstolpen i botten.

Storlek - YT Jeffsy
Jag är 178 cm med 80 cm innerbensmått. Har en Medium och ca 25 mm utstick på reverben. Hade däremot kunnat tänka mig en Large m.a.p. reach, men då hade sadeln blivit för hög.

Storlek - YT Jeffsy
Plötsligt känns det som att jag måste mätt innerbensmåttet fel. Men låter som att jag bör ha M då det verkar föreligga risk för att sadeln blir för hög

Jonas

Storlek - YT Jeffsy
Jag tror att sadeln blir för hög för dig. Sittröret är 48 cm + sittpinnens 22 cm + sadeln 2-3 cm. Det är 72-73 cm bara där. Sedan skall vevpartiet läggas till. Sedan skall det förstås dras av lite för skor och så, men detta är alltså minsta måttet.

alternativet är attt sälja 150mm hisspinnen och köpa en kortare. Då funka det nog precis. Fast det bästa är förstås att testa en cykel.

Storlek - YT Jeffsy
Jeppe_E sa:
Jag tror att sadeln blir för hög för dig. Sittröret är 48 cm + sittpinnens 22 cm + sadeln 2-3 cm. Det är 72-73 cm bara där. Sedan skall vevpartiet läggas till.

Lägga till vevpartiet??? Sadelrörslängdem mäts till centrum på vevlagret. Vad du har för vevparti spelar absolut ingen som helst roll.

Storlek - YT Jeffsy
s sa:
Jeppe_E sa:
Jag tror att sadeln blir för hög för dig. Sittröret är 48 cm + sittpinnens 22 cm + sadeln 2-3 cm. Det är 72-73 cm bara där. Sedan skall vevpartiet läggas till.

Lägga till vevpartiet??? Sadelrörslängdem mäts till centrum på vevlagret. Vad du har för vevparti spelar absolut ingen som helst roll.

jag vet, ville bara ge en referens till hur långt det blir mellan pedal och sadel. Jag som har 86cm innerben, får en BB->Sadel på 76 cm. I detta fallet är en L 73 cm om man summerar rör + hisspinne + sadel. Någon som då har 4cm kortare innerben, så är risken stor att sadeln hamnar för högt.

Storlek - YT Jeffsy
Som lite information så har jag nu lyckats komma upp im sadeln på min Jeffsy AL i storlek L. Jag är 183cm med 85-86cm innerben. Reverben går inte att sänka mer och det är inte precis så att jag kände att jag behövde höja den. Så ni som har kortare innerben än 85cm, då är L för stor för er. I övrigt så tyckte jag att min position kändes bra. Var lite orolig över den korta stammen (60mm), men framaxeln låg precis i linje med styret när jag tittade ner mot den.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp