Storlekar på Stevens CX ?

mankis

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa mig och flickvännen nya höst/vinter cykelar och är inne på en Stevens Cyclocross, har kollat geometrin men är fortfarande lite osäker på hur stor/liten en CX ska vara eftersom jag aldrig haft någon. Enl geometrin så verkar storlekarna vara lite större på CX om man jämnför med motsvarande racerstorlekar.

http://www.stevensbikes.de/2009/index.php?bik_id=529&lang=sv_SE&cou=SE&sect=geometry#inhalt

Är själv 1,77 benlängd runt 86cm, sitthöjd runt 74mm och kör oftast 56 på racer men tror att en 54a CX skulle passa, flickvännen är några cm kortare sitthöjd runt 70mm och kör runt 54a på racer och jag tror att en 52a skulle funka för henne.

Någon som har haft en själv, kan berätta vad som gäller och har några ord eller råd på vägen.

mankis skrev:
-------------------------------------------------------

> Är själv 1,77 benlängd runt 86cm, sitthöjd
> runt 74mm och kör oftast 56 på racer men tror
> att en 54a CX skulle passa, flickvännen är
> några cm kortare sitthöjd runt 70mm och kör
> runt 54a på racer och jag tror att en 52a skulle
> funka för henne.
>
> Någon som har haft en själv, kan berätta vad
> som gäller och har några ord eller råd på
> vägen.

Kan inte uttala mig om Stevens cyklarna men jag är 181, 86cm gren och körde en 56cm LVG förut. Crossen är nu 54 cm Scott med typ 545 ETT och 110mm stam precis som det satt på racern. Sitter grymt bra på den, bättre än på racern faktiskt. Jämför Top tube måttet på din nuvarande med Stevenscyklarna och var inte rädd för att ta någon cm. kortare p crossen.

Jag är 179cm och kör på en 55a. En kompis som är 168cm hon kör på en 52a. Vi kör båda Stevens Carbon Team och de passar oss perfekt. Jag kör 56 på racer (Stevens och Scott).
Rekommenderar för övrigt starkt en Stevens CX. De är riktigt fina och har en bra geometri.

Senast redigerad av en moderator:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp