Storleken har betydelse?

akire

Medlem
Storleken har betydelse?
Eftersom jag inte har något självförtroende what so ever undrar jag egentligen hur viktigt det är med ramstorleken. Hm, det där blev kanske lite felformulerat, men i alla fall. Om man läser svar till folk som frågar om ramstorlek så rekommenderas alltid väldigt små ramar. Samma sak om man kollar på bilder, folk verkar har minimala ramar i förhållande till kroppstorlek.
Jag är 163cm och kör på en 17", iofs skulle nog en 16" vara lite mer optimalt, men jag har ju absolut inga som helst problem att kontrollera den i skogen. Nu har jag ju inget att jämföra med, men dom gånger jag ramlat så beror det definitivt inte på ramstorleken.

Är det verkligen så viktigt? Jag tycker min cykel känns klockren i alla fall. :)

Storleken har betydelse?
Det som känns rätt är oftast rätt. Det är inte bara "ramstorleken i tum" som avgör om cykeln passar dig, det är topprörslängden och även styrstamslängden som är intressant. Styrstam kan man byta, men ram byter man inte lika billigt. ;-) Generellt, ju trixigare du vill köra desto mindre ram.

Själv kör jag 17", 17.5", 18" och 19" ramar i skogen och alla passar mig fint. Är 179cm.

/Leo

Storleken har betydelse?
Tjena!

Henrik.. Har vi inte provat det där en gång redan??
Men visst jag befinner mig i Rudan runt 19.00 sen nån atsna i stan lite lät rödvinspåverkad..
=David kastar resväskor och hoppas på att det ska låta klirr hela kvällen..

Storleken har betydelse?
Haha.. Det här kan bli något. Får vi med oss mytomspunnen så kan vi tävlingsmäta åxå. Jag jobbar till 24 och borde hinna in till stan till halvtolv. Hoppas ni grillat klart då.

Tillbaka
Topp