Storleken igen...

FreeHeeler

Ny medlem
Storleken igen...
Jag ligger ofta på gränsen mellan M o L vad det gäller ramstorlek (är 1,80 lång).
Kikar nu efter ny hoj (AM 140-160mm) och många cyklar är rätt korta i rocken typ 57-58cm effektivt topprör i stl M.
Så frågan är vilket som blir bäst M med lite längre strystam eller L med kortare.
Kommer en large att upplevas som segare på lite knixigare/brötigare stigar iom längre hjulbas osv?
Och vad kan upplevas som nackdel med en kortare/mindre ram?
Tacksam för synpunkter och tips.

Storleken igen...
FreeHeeler skrev:
-------------------------------------------------------

> Kommer en large att upplevas som segare på lite
> knixigare/brötigare stigar iom längre hjulbas
> osv?

Ja

> Och vad kan upplevas som nackdel med en
> kortare/mindre ram?

Inga, så länge den inte är för liten. Vilken en medium knappast lär vara.

Storleken igen...
Jag kör med en Large(19") ram med effektiv topprörslängd på 59cm, ihop med en 75mm styrstam. Är själv 179cm och har 84cm grenmått. Gillar helt enkelt en längre ram och kortare styrstam. Det funkar perfekt i skogen och även utför känns den stabil. Och den går även fint på knixigare/brötigare stigar som idag:

DSC01088.JPG ht=512

Foto: poolis, Cyklist: Leo

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Storleken igen...
scott är väl rätt små i storleken
Skiljer ju en del från märke till märke så bästa är att testa irl
Personligen föredrar jag att köra med kort styrstam så ligger jag påb gränsen går jag på den större om jahg ska välja ram

Storleken igen...
Vänta in testet som happy gör just nu, är ju precis den typen av cyklar med i testet.
Storleksmässigt säger jag spontant medium, men det är ju givetvis unikt mellan olika modeller.

Storleken igen...
Jag säger också medium. Är själv 183 och kör medium på både landsvägare och MBT. Har tidigare haft likadana hojjar i storlek L och de kändes helt klart för stora, varför jag sålde dom och köpte M.

Storleken igen...
Det är just de cyklar som är lite mindre i storlekarna som vållar problem när det gäller att välja ramstorlek.
Har kikat lite på t.ex Commencal Meta och de är ju inte mer är ca 57cm i medium.
Vill inte köra på längre styrstam än max ~70-75mm och då blir det kanske lite väl tajt i cockpit....?
Ska bli himla intressant att se testresultaten Sunn lockar helt klart men de är ju tydligen designade av samma kille som ligger bakom Metan och har likande geometri med korta överör..
Problemet som jag ser det med Metan är att den har rätt hög standover i Large och det är lite taxmodell över mina ben har typ 30"-31" benlängd kan ju vara skoj att behålla juvelerna intakta ett tag till iaf ;-P.

Storleken igen...
FreeHeeler skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är just de cyklar som är lite mindre i
> storlekarna som vållar problem när det gäller
> att välja ramstorlek.
> Har kikat lite på t.ex Commencal Meta och de är
> ju inte mer är ca 57cm i medium.
> Vill inte köra på längre styrstam än max
> ~70-75mm och då blir det kanske lite väl tajt i
> cockpit....?
> Ska bli himla intressant att se testresultaten
> Sunn lockar helt klart men de är ju tydligen
> designade av samma kille som ligger bakom Metan
> och har likande geometri med korta överör..
> Problemet som jag ser det med Metan är att den
> har rätt hög standover i Large och det är lite
> taxmodell över mina ben har typ 30"-31" benlängd
> kan ju vara skoj att behålla juvelerna intakta
> ett tag till iaf ;-P.

Jag tycker du resonerar lite tokigt. Själv är jag 183 och kör en Meta 5.5 i medium. Styrstammen ligger på ca 80-90 mm. Det funkar perfekt för mig. Skulle jag ha en race XC cykel skulle jag fundera lite annorlunda, men nu vill man ju inte sitta alltför utsträckt på en AM cykel. Det ska ju vara skoj utför oxå. Ligger du mellan 2 storlekar så är det lättare att justera cockpit med den lite mindre ramen än med den större. En extra cm på styrstammen gör stor skillnad för sittställningen, men inte så där vansinnigt stor skillnad för hur den uppförs sig i övrigt. En längre hjulbas och högre standover däremot, det trollar du inte bort hursomhelst.

Men i slutändan är det ju förstås tycke och smak.

Tillbaka
Topp