Storleksfråga, hjärnspöke

Gatuzzo

Aktiv medlem
Tjenare,

Jag vill lyssna lite med er och era erfarenheter.
I vintras köpte jag en GT Grade, i storlek 56.
Det är lite komiskt att jag trodde det var en 55a men när jag kom hem och cyklat första rundan så inser jag att det är en 56a.
Skitsamma tänkte jag, jag chansar, det kändes ganska bra ändå.

Nu till frågan, det gnager mig lite grann det här om storleken. Är min hoj för stor? Hur märker jag det?
Jag kan Bli lite domnad i skrevet efter 1.5-2h cykling. Jag går sällan ner i bocken (ska tilläggas att jag är orörlig/osmidig) för jag tycker det inte är så bekvämt där. Vanesak eller?

Jag är 178-179cm lång och mitt innerbensmått är ca 84cm

Vad är resultatet av en för stor cykel?
Kan en bikefit vara värd sina pengar?

Hjälp mig reda ut mitt hjärnspöke..

Du kan alltid prova:
Kortare styrstam
Höja styret
Sadelstolpe utan offset
Justering av sadel i våg
Styre med Kortare reach

Domningar i skrevet kan bero på många saker som:
Sadelvinkel, höjd och förskjutning
Övrig sittposition, hänger du framåt på styret skapas mycket tryck på perenium speciellt om du inte har core muskler för att avlasta.

Spontant kan nog en 56a vara för stor men det beror en hel del på proportioner också och en del går att korrigera enligt ovan.

Har du tänkt tanken, så kanske ..
Men justera/byt sadeln om du blir domnad! Orginalsadlar är sällan optimala för alla.
Jag har samma mått på ben och längd, min ape index är 179. vet att jag trivs bäst med ramar TTL (TopTubeLength) runt 550mm +/-10mm .
Resultatet är att du sitter obekvämt, men du kan justera sadel och styre. Bara att pröva sig fram men olika bikefitting.

Bra input, tack för det.
Jag gillar cykeln skarpt och tycker det vore synd att behöva byta. Det kostar både tid och pengar.
Rimligast känns att göra en bikefit och se vad som uppkommer där?

Ta några bilder rakt från sidan bär du sitter oå cykeln i cykelposition (en hjälpreda kommer till pass) så kanske vi kan ge lite tips

I vintras köpte jag en GT Grade, i storlek 56.
Det är lite komiskt att jag trodde det var en 55a men när jag kom hem och cyklat första rundan så inser jag att det är en 56a.
Vad är det för årsmodell på din cykel?
För om man tittar på geotabellerna på GTs hemsida idag finns det ingen strl 56
G20_geos_grade.jpg

Från: GT Grade

Jag är 178-179cm lång och mitt innerbensmått är ca 84cm
Enl tabellen är då din strl-rekommendation: stack 579 mm och reach 372 mm
Detta är förstås endast en tabellrekommendation,
verkligheten, dvs hur du vill sitta, kan skilja sig en hel del.

Om din ram är en 56, kanske en äldre årsmodell, går troligen inte att jmf med dagens geotabell.
Vill du veta stack och reach för din ram är nog det enklaste att mäta upp dem.

Nu har jag äntligen fått fram lite bilder.
Jag har även passat på och bytt till en kortare styrstam, vilket kändes bättre. Här kommer nu lite bilder...
IMG_20200728_181240__01__01__01.jpg
IMG_20200728_181256__01__01__01.jpg
IMG_20200728_181259__01__01__02.jpg

IMG_20200728_181253__01__01.jpg

Senast ändrad:
Gör ett sitt prov så du vet var du har dina sitt knölar men du skall tänka så här att när man gör sitt provet så sitter man ganska rakt och utgår man därifrån när man köper en sadel så blir det fel, utan man måste tänka på hur sitter man på cykeln.
Både sq-labs&ergon hade fel i sina prognoser om mina sittknölar så man skall inte lita för mycket på tillverkarna och deras rekommendationer.

Alltid lurigt att säga utifrån bilder såhär när slutjusteringaena ofta handlar om gansks små förändringar, men ändå.

Cykeln ser inte för stor som den är justerad nu.

Du sitter ganska långt fram - personligen hade jag justerat bak sadeln.

Cykeln blir kort, längre styrstam och bakjusterad sadel löser det.

Styret är roterat för långt uppåt så inte undra på att du inte vill ligga i bocken - det där blir fantastiskt obekvämt. Dock ser styret lite lustigt ut? Eller är det en synvilla?

Sadeln ser vi inte, men trots vad många säger så fungerar det ofta bättre att ha den något nervinklad - dock har många moderna sadlar en form där det inte är helt självklart vad sadelvinkeln är.

Håller med att den inte ser liten ut snarare tvärtom.
Reglagen är i mitt tycke som nämnt för uppåtvinklade. Tänk att du vill ha handlederna så raka / naturliga som möjligt så inga nerver kläms.
Sadeln ser vi inte men börja med sadel i våg, du ska sitta PÅ sadeln utan att glida fram eller bak.
Möjligtvis något bak med sadeln men börja med stammen.

Du nämner att du är stel, du sitter väldigt upprätt på bilden. Det är ofta små justeringar som ska till och man måste utgå från individens förutsättningar så en bra bikefit tror jag absolut skulle vara bra för dig istället för att fundera om storlek. Det där kommer bli bra med lite tweakande av sittpositionen och träning. Du behöver jobba med core och rörlighet:)

Tillbaka
Topp