Större kasset....

jonas2307

Medlem
Större kasset....
Hej,

Är en nyreggad användare här, som hängt som läsare och wannabe hela hösten.
Blev så inspirerad att jag köpte en Scott CX Comp för pendling till och från jobbet, ca 11 km enkel resa.
Nu när snön klumpar sig runt dubbdäcken så upplever jag att det går lite tyngre, i alla fall för en otränad typ som jag.

Skulle vilja ha lite lägre utväxling, så kanske man kunde börja använda det stora drevet fram någon gång emellanåt också...

Bak sitter det en Shimano tiagra CS-HG 50, 12-25, och skulle vilja ha några snäpp större.
Lyckas inte hitta något lämpligt, kanske beroende på ofullkomliga googleskills, men någon här kanske vet?

I värsta fall får man väl åka förbi Cykloteket och bli rånad, men det borde ju gå att lösa själv tycker jag.

Större kasset....
Fast det är väl inte så bra att byta till större drev bak, för att kunna använda det stora fram..? Snedbelastning på kedjan big time...får inte riktigt ekvationen att gå ihop?

Större kasset....
Om din målsättning är att kunna köra på stora klingan så hjälper det nog inte att byta kassett. Skillnaden mellan 12-25 och t.ex. 12-29 ligger bara på de 3-4 största dreven, som du ändå inte bör ligga och nöta på från stora klingan.

Det kan vara både enklare och bättre (men kanske inte billigare) att byta stora klingan istället. En snabb googling säger mig att du har 46/36 idag. En 40-42 skulle ge en märkbar skillnad.

Större kasset....
jonas2307 skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle vilja ha lite lägre utväxling, så kanske
> man kunde börja använda det stora drevet fram
> någon gång emellanåt också...

och

HaraldN skrev:
> En snabb googling säger mig att du har 46/36
> idag. En 40-42 skulle ge en märkbar skillnad.

Om det stämmer att du har 46/36-drev (jag har inte Googlat) och vill ha lättare växlar bör du byta båda dreven.
Om du har 110 BCD(vanligt på CX) är 33-tänder är det minsta som går att få dit
http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;product=5832;page=1;menu=1000,4,122;mid=81;pgc=0
36 -> 33 ger c:a 8% lättare utväxling.
46 -> 42 ger oxå c:a 8% lättare utväxling.

/Håkan

Större kasset....
HåkanC skrev:
> Om det stämmer att du har 46/36-drev (jag har
> inte Googlat) och vill ha lättare växlar bör du
> byta båda dreven.

Nu blir jag nyfiken...

Varför vill man byta även det lilla om målet är att kunna köra på det stora ibland? Vi kanske bara tolkar problembeskrivningen olika, eller så finns det aspekter som jag inte tänkt på.

Större kasset....
HaraldN skrev:
> Vi
> kanske bara tolkar problembeskrivningen olika

Antagligen.
Jag tolkar trådskaparen som att han BÅDE vill ha en lägre lägsta utväxling OCH lägre utväxling på stora drevet.

Trådskaparen har (självklart) tolkningsföreträde, men har det någonsin haft en påverkan på inläggen i det här Forumet?

/Håkan

Större kasset....
Tack för alla svar...

Kanske lite svamlig frågeställning från min sida.

Jag vill ha lägre lägsta utväxling, och egentligen generellt lägre rakt över eftersom jag inte nyttjar det stora drevet nämnvärt.
Och skulle vilja ha lite högre kadens i uppförsbackarna, nu tycker jag att det största drevet bak är för litet ibland.

Så alltså borde man då kanske byta kasset till något där alla dreven är större, eller byta fram.
Vilket som nu blir enklast/billigast.

Dock hittade jag inte så mycket variation på kasseter tyckte jag, i alla fall inte som verkade passa istället för det jag har.
Men det kan ju vara okunskap.

Ska kolla efter vad det finns för varianter av drev fram.

Eller så får man väl träna upp sig lite helt enkelt, men det är ju roligare att handla saker, och köpa en cykel till om den här är för långsam...

Större kasset....
JLarsson skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > byta kassett till 12-28.
>
> aka "Italiensk bergskassett"

Får man cykla med en sån i Sverige?

Större kasset....
jonas2307 skrev:
> "Ungdomskasset" var ju ett säljande namn...
>

De kallas så därför att tävlande ungdomar har begränsningar i tillåtna utväxlingar. Då brukar man byta till sådana kassetter för att få så många växlar som möjligt i godkänt område så man slipper hindra vissa växlar mekaniskt.

Det finns 9-delade sådana också...

Större kasset....
Om du började cykla nu under vintern behöver du inte bekymra dig över att du inte använder stora klingan. När det blir vår kommer du att cykla snabbare och då kan du få användning för den.

Större kasset....
Kanske är det så att man blir starkare, men då kan jag ju alltid byta tillbaks.

Däremot tycker jag att det verkar vara en djungel med beteckningar på kasseterna..
Passar alla Shimano kasseter på mitt hjul, så länge de är 9-delade?

Och kanske i viss mån SRAM också vilket jag fått lite indikationer på?

Större kasset....
jonas2307 skrev:
> Passar alla Shimano kasseter på mitt hjul, så
> länge de är 9-delade?

Ja.

Större kasset....
JT skrev:
> jonas2307 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Passar alla Shimano kasseter på mitt hjul, så
> > länge de är 9-delade?
>
> Ja.

Och alla sram och alla andra som inte uttalat är campagnolo-kompatibla.

Större kasset....
Lösningen är lätt och billigt. Gör som jag, släng på en Sram kassett 9 delat 11-28. Passar fint och funkar direkt, inget strul med vevar och bakväxlar, kostar runt 200 kr på tex cyclecomponents.

Tillbaka
Topp