Straggler vs Kaffenback som singlespeed och framtida touring

baddi

Ny medlem
Är ute efter en ram/gaffel som ska gå att byggas upp i singlespeed/fixed konfig till en början. Jag vill satsa på starka hjul och ram/gaffel och köpa växelparti när jag behöver det och sparat ihop lite mer pengar, antagligen innan nästa cykelsemester. Har tidigare ägd både en Novara Randonee och en Marin Muirwood 26" för mina långfärdsresor så jag är van vid tunga stål cyklar som jag kan lasta mycket på.. Cyklade senast med bara 2 väskor och inte mer än 10 kg så jag kommer försöka packa så lite som möjligt i framtiden då jag hellre reser lätt än tungt. Kräver att cykeln ska gå ganska snabbt, hellre de än en tung och långsam cykel.
Det är inget krav med lowrider fäste men en klar bonus. Tänker inte använda större än 35mm däck så kaffenbacken är på gränsen.
Vill få plats med stänkskärmar. Kommer slänga på min brooks sadel och pakethållare.
Kommer för övrigt att användas till all-daglig cykling överallt, året om. Äger inte bil utan använder cykeln till allt. Min pendlar hoj är stulen och touring cyklarna sålda så det kommer bli en allt i alla cykel.

Vill till en början inte lägga ut mer än 6000 kr på mitt bygge för att senare kunna komplettera med växelgrupp. Surly Straggler är verkligen komplett men PLanet X kaffenback 2 är billigare, saknar dock bara främre fäste och tar högst 32mm däck. Någon som har erfarenhet och input kring dessa ramar eller någon har andra förslag?

/Sebastian

Senast ändrad:
Har hittat en Cross Check på rea! Hoppar skivbromsar och kör på en cross check. Någon som har tips på vevparti för singlespeed/fixed gear i rimligt pris?

Shimanos Alfine är schysst. Riktigt praktiskt med bashgrejen som hindrar byxorna från att gosa med kedjan.

Är inte sugen på Alfine nu. Vill ha betydligt bredare utväxling när jag väl slänger på växlar.

Har börjat köra ihop en lista på grejer.
Har ni några förslag eller något som inte stämmer så säg gärna till!!

Salsa Cowbell 3 300 kr
Xtreme Gel-Comfort handlebar tape 83kr
Ritchey Comp Logic V2 headset 185kr
Salsa Pro Moto 3 31.8 Stem MTB 270 kr
Mavic 28" A 319 ATB fälg 2x 345 kr
SHIMANO BB-UN55 bottom bracket 107mm? 116 kr
SHIMANO Deore LX FH-T670 rear wheel hub 205kr
SHIMANO Deore XT HB-T780 front wheel hub 215kr
SHIMANO Alfine FC-S501 vevparti 45tänder 607kr
Kedja har jag hemma
Brooks B67 har jag hemma
Schwalbe Marathon Performance Wired Tire HS420 28" 2x 170 kr
Surly Lockring for Fixed Cogs 100kr
Surly Track Cog 17t 210kr

Vevlager ingår i "SHIMANO Alfine FC-S501 vevparti 45tänder", så du behöver inte köpa ett till. Kolla så det är rätt typ bara.

Senast ändrad:
baddi skrev:
-------------------------------------------------------
> Har börjat köra ihop en lista på grejer.
> Har ni några förslag eller något som inte
> stämmer så säg gärna till!!

Utan att ha prickat av varje rad så hittar jag inte ngn sadelstolpe,
den här skall vara riktigt bra, map på komfort åtminstone.

> Schwalbe Marathon Performance Wired Tire HS420 28"

Jag är ingen större "fan" av Schwalbe Marathon, däremot är jag mer än nöjd med föregångaren till Vittoria Hyper, det däcket använder jag fortfarande.
Köper du samtidigt slang + fälgband får du ett års garanti mot punka!
Eller åtminstone en ny slang om du skulle få punka, allt enl denna PDF.

/Håkan

Redigerat: Länk

Senast ändrad:
Har använt både Continental Travel Contact och en rad olika Marathon och aldrig fått en enda punktering. Korsade halva USA utan någon punktering så nog är det bra däck. Är inte det minst orolig.
Sen var sadelstolpen dyrare än mina hjul, går tyvärr inte ihop med budgeten, tack ändå ;)

baddi skrev:
> Har använt både Continental Travel Contact och
> en rad olika Marathon och aldrig fått en enda
> punktering. Korsade halva USA utan någon
> punktering så nog är det bra däck. Är inte det
> minst orolig.

Jag tror inte att det är risken för punktering HåkanC syftar på utan hur tråkigt man vill ha det. Om du kollar länken är det helt olika typer av däck, jag vet vilka jag skulle välja.

ratatosk skrev:
> Jag tror inte att det är risken för punktering
> HåkanC syftar på utan hur tråkigt man vill ha
> det.

Precis!

/Håkan

baddi skrev:
> Salsa Cowbell 3 300 kr
> Xtreme Gel-Comfort handlebar tape 83kr
> Ritchey Comp Logic V2 headset 185kr
> Salsa Pro Moto 3 31.8 Stem MTB 270 kr
> Mavic 28" A 319 ATB fälg 2x 345 kr
> SHIMANO BB-UN55 bottom bracket 107mm? 116 kr
> SHIMANO Deore LX FH-T670 rear wheel hub 205kr
> SHIMANO Deore XT HB-T780 front wheel hub 215kr
> SHIMANO Alfine FC-S501 vevparti 45tänder
> 607kr
> Kedja har jag hemma
> Brooks B67 har jag hemma
> Schwalbe Marathon Performance Wired Tire HS420 28"
> 2x 170 kr
> Surly Lockring for Fixed Cogs 100kr
> Surly Track Cog 17t 210kr

Vevlagret du valt passar inte vevpartiet, och vevpartiet inkluderar som andra påpekat ett passande vevlager.
SS-drevet och låsringen passar inte kassettbodyn du har på navet. Du behöver ett SS-kit, liknande det här - men...

Jag skulle inte valt SS-mellanstegsalternativet om målet med det främst är att spara pengar. Av de två ramar du tittar på är det bara Straggler som är särskilt lämplig för SS, och den är dyrare. En bakväxel och ett friktionsreglage från yardsaletråden kostar mindre än mellanskillnaden, plus att du inte behöver slänga pengar i sjön på SS-kit och SS-kedja som sedan inte används.
Om priset är helt avgörande skulle jag som sagt valt Kaffenbacken, med friktionsreglage, 39t singelskinga fram och niodelat bak.

Alternativt övervägt platt- eller butterflystyre. Då blir både bromsar och reglage betydligt billigare, och butterflystyren har ju många av de fördelar som traditionella bockstyren har.

edit: Hade missat att du hittat en Cross Check... Står dock fast vid att jag inte riktigt ser poängen med SS som något mellansteg, när växlar kostar några få hundralappar.

Senast ändrad:
Kan hålla med dig bojsänke om prisskillnaden och att det kan te sig lustigt, dock är jag inte ute efter ett billigt växelalternativ bara för att det ska sitta växlar på cykeln. Är inställd på att köpa en hel växelgrupp i ett paket som jag gjort tidigare vilket varit väldigt prisvärt. Tyska affärer brukar ha utförsäljningar där jag fått betala halva svenska marknadspriset för LX och XT grupperna. Sen har jag senaste åren valt att köra fixed gear för att jag gillar det mer än växlar, underhållsfritt och krångelfritt samt mycket bättre körkänsla och friare. Kör när det är snö och tö vilket brukar totalförstöra en nyinförskaffad växelgrupp på en-två vintrar i hårt väder, de har jag inte riktigt CSN för att täcka nu.

Ska jag köpa växlar så ska det vara för att jag just behöver växla, jag ser helt enkelt inget behov i växlad cykel nu.
Jag förstår att jag inte är på ett fixed gear forum så jag uppskattar din rekommendation.

Ang butterfly styre har jag använt det på min pendlingscykel tidigare och det funkade kanon. Känns bara lite för mycket vid stadspendling, klumpigt och överflödigt. Dock är det helt klart bättre vid långa perioder i sadeln. Tycker bockstyre är ett bra mellanting.

SS-kitet ska jag köpa som du sa, hade helt glömt bort spacers.
Sadelstolpe blir det billigaste möjliga i svart som går att justera fram och tillbaka.

Anledningen till att jag hoppade över Stragglern var för att priset var för bra för att avstå, betalade 279 pund ink frakt för ram och gaffel i Svart från England. Billigaste Stragglern i Europa jag hittat efter att ha letat med lupp är 429 euro från Tyskland. Väsentlig skillnad i pris mellan crosschecken och den för att få en lite mer slopad ram, lite lägre vevlager och disc bromsar.

Om du ändå ska köpa SS-kitet kan du passa på att köpa en billig men bra stolpe, matchande klämma, styre med kort drop likt Salsa fast billigare och en bra styrstam. Och Alfine-vevarna till ett lägre pris.
För pengarna som sparats på mellanskillnader och frakter köper du som föreslagits ett par vettiga däck. Det kommer garanterat vara den största uppgraderingen av allt. Fast det blir ju fortfarande billigare än ful-Schwalbe...

Andra bra saker till listan är väl LVG-bromsreglage för V-bromsar, och själva bromsarna.

Har fått hem ramen/gaffel nu och väntar på lite prylar från PLanet X. Har en hel del grejer kvar att införskaffa. Undrar framför allt om någon har erfarenhet av hjulbygge från actionsports.de.
De blir väldigt mycket billigare än att låta hjulen byggas av Veloform eller liknande duktig hjulbyggare i Sverige som jag tidigare gjort (förvisso har det blivit prima byggda men 1 hjul har kostat som 2 här).

Vill bara vara säker på att dom gör jobbet bra, kan jag vara det?
Här är hjulen!
http://www.actionsports.de/en/wheel...eore-custom-laufradsatz-fuer-trekking-28-zoll

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp