Strava - Flyby-funktion borta?

JPL

Aktiv medlem
Det har tidigare gått att kolla sin tur och samtidigt få upp andra strava-användare som cyklade samtidigt i samma område, och följa tidsaxel på karta var man själv befann sig relativt övriga.

Är denna funktionen borta, eller är det jag som inte hittar funktionen?

JesperA

Aktiv medlem
Lite synd att dom gjorde så, var kul att se förr i tiden vilka man mötte, sen dom bytte har jag inte fått fram en enda person där som valt att slå på flyby här där jag bor. Men japp, full förståelse att folk vill vara privata (fast vissa har nog inte sett att dom behöver slå på funktionen)

NLC

Aktiv medlem
Lite synd att dom gjorde så, var kul att se förr i tiden vilka man mötte, sen dom bytte har jag inte fått fram en enda person där som valt att slå på flyby här där jag bor. Men japp, full förståelse att folk vill vara privata (fast vissa har nog inte sett att dom behöver slå på funktionen)
Indeed. Men jag kan tycka att om man gör sina rundor publika borde de även automagiskt vara sökbara i FlyBy utan att varje användare också ska behöva göra ”opt in” på denna feature.

Bengt-re

Aktiv medlem
Indeed. Men jag kan tycka att om man gör sina rundor publika borde de även automagiskt vara sökbara i FlyBy utan att varje användare också ska behöva göra ”opt in” på denna feature.
Det är onekligen trist att man missar allt roligt som man fick förr, mötte man någon som man tror sig känna igen så var det bara att gå in och se i efterhand om man såg rätt eller inte. Eller när man mötte samma lirare 4 gånger på samma runda på södertörn i december och inser att vi båda jagade ikapp på festive500 fast en av oss körde med och den andra motsols.

Mycket sådan kul som är borta.

JPL

Aktiv medlem
Jo, jag gissar att 99 av 100 bara inte vet. Jag visste inte, och av mina "närmaste kompis-cyklister" så var det ingen som hade en susning om detta visade det sig.

ejma

Aktiv medlem
Flyby användes tydligen av vissa för att identifiera och kartlägga individers löp/cykelvanor. Tydligen flera kvinnor som fick problem med "stalkers".

Körde några Stockholms peloton i fjol och då hade nästan alla flyby aktiverat. Intressant att se hur man klarade sig i slutspurten mot andra. Vissa GPS -fabrikat placerade åkare utanför banan, men det stora flertalet placerades rätt och i rätt ordning.

InlineOla

Aktiv medlem
Gillar(de) också flybyfynktionen. Utan den hade tex jag o @NLC aldrig blivit Stravakompisar. Minns det som igår, enda gången hittills i mitt liv jag blivit regelrätt krängdt på landsvägsträningsrunda av ensam cyklist...en bister småblåsig februaridag mellan Mölleberga o lilla Mölleberga för många år sen.:oops:

Så sent som för nån veckor sen segade jag ikapp någon genom bokskogen, kom så nära som 10m sen tog vi olika vägar. Tyckte det såg ut som min kompis när jag närmade mig, hem o kolla flybys för att se om det stämde o det gjorde det.

Men visst, några jävla idiotstalkers ska förstöra det roliga.

NLC

Aktiv medlem
Det konstiga tycker jag är att Strava nyligen rullade ut en annan feature, ”Local Legends”, där man ganska lätt kan se vem som cyklat specifika segment flest gånger men här ges användarna alternativet ”opt out” (eller aldrig ha sina rundor publika). Inte helt konsekvent.

InlineOla

Aktiv medlem
Det konstiga tycker jag är att Strava nyligen rullade ut en annan feature, ”Local Legends”, där man ganska lätt kan se vem som cyklat specifika segment flest gånger men här ges användarna alternativet ”opt out” (eller aldrig ha sina rundor publika). Inte helt konsekvent.

Local legends är nog den mest icke efterfrågade featuren någonsin...den överlägset mest up-votade requesten, att kunna kommunicera med segmentskaparen, har de inte ens svarat på. Inte heller (det jättebra) förslaget att kunna välja om gamla rides ska dyka upp på ett segment när man skapar det. Hade löst så sjukt många problem där en bana ändras år till år men inte tillräckligt mycket för att gamla rides inte ska matcha segmentet. Känns inte som många rader kod för att lösa det.

Äh nu blev jag gubbgnällig igen...

JesperA

Aktiv medlem
När vi ändå klagar på Strava så om jag är jätte, jättepetig så vore det bra med en separat KOM för peloton, vissa sträckor här har ett peloton cyklat i 45km/h & bästa singelcyklist 37km/h, så singelcyklister är chanslösa mot ett peloton

Superlätt att koda ihop en parser (om X antal personer (minimum 3 kanske?) passerat samma segment på samma datum inom X antal sekunder av varandra = peloton)

Aja, jag jagar inte KOM så spelar inte så stor roll för mig lite synd om dom singelcyklisterna som gör ;)

trailbiker

Aktiv medlem
Local legends är nog den mest icke efterfrågade featuren någonsin...den överlägset mest up-votade requesten, att kunna kommunicera med segmentskaparen, har de inte ens svarat på. Inte heller (det jättebra) förslaget att kunna välja om gamla rides ska dyka upp på ett segment när man skapar det. Hade löst så sjukt många problem där en bana ändras år till år men inte tillräckligt mycket för att gamla rides inte ska matcha segmentet. Känns inte som många rader kod för att lösa det.

Äh nu blev jag gubbgnällig igen...

Och alternativet att kunna "äga" ett område och därmed tex kunna radera segment / blocka nya.

ejma

Aktiv medlem
När vi ändå klagar på Strava så om jag är jätte, jättepetig så vore det bra med en separat KOM för peloton, vissa sträckor här har ett peloton cyklat i 45km/h & bästa singelcyklist 37km/h, så singelcyklister är chanslösa mot ett peloton
När det ändå klagas. TT-cyklister borde ha en egen "tag". Finns vissa segment där topp 10 har körts med TT-cykel och fullt aerokit.

NLC

Aktiv medlem

Superlätt att koda ihop en parser (om X antal personer (minimum 3 kanske?) passerat samma segment på samma datum inom X antal sekunder av varandra = peloton)

Aja, jag jagar inte KOM så spelar inte så stor roll för mig lite synd om dom singelcyklisterna som gör ;)

Omöjligt kan det näppeligen vara för på Veloviewers segmentvy har man kolumnen "Group Size" (vilket för mig av 476 st top-10 placeringar är 423 st för 1 och 53 st för >1 )

JesperA

Aktiv medlem
Och huruvida cyklisterna är nyskitna eller inte. Alla data skall tas med så det blir extra rättvist ;)

(Fast peloton tycker jag ändå är lite rimligt iaf då det ger sån rejäl fördel men visst, går ju inte kategorisera allt i absurdum såklart 😂)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer