Strava, idiotsegment

InlineOla

Aktiv medlem
Strava, idiotsegment
Alltså...vad är det för jävla spånhuvuden som lägger upp alla idiotiska segment? Har snackat lite om det i andra stravatrådar men tycker det förtjänar en egen tråd.

Kolla i och runt Malmö exempelvis, cyklar jag 5 mil kan jag lätt ha 20-30 segment i listan när jag kommer hem. Segment på stadsgator, segment på cykelvägar med trafikljus, segment på cykelbanan i Åkarp där grannarna för ett tag sen klagade på att folk cyklar som dårar, 200-500m menlösa "mest medvind vinner på raksträckan" segment utanför stan, segment som går in i varandra eller är snarlika förutom att det ena 20m längre än det andra osv...

Tycker Strava är skitkul och en superidé i grunden men dessa skitsegment gör 2 saker.

1. Folk rejsar på fel ställen och ger oss alla dåligt rykte.
2. Hela idén går förlorad när det blir sån spagettiröra av hela alltet.

Man kan tyvärr inte kommentera segment, däremot kan man flagga som olämpliga, men då måste man själv köra segmentet först.

Ja, var väl bara sugen på att gnälla lite:-)

Ex från Malmö innerstad.
2013-07-26_1104.png

Senast ändrad:
Strava, idiotsegment
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså...vad är det för jävla spånhuvuden som
> lägger upp all idiotiska segment?

+1

Strava, idiotsegment
Edit. Svar till emil alltså.

Ja det är enkelt men som jag skrev måste man cykla det först, jag är inte jättesugen på att spendera tiden till att cykla på segmentjakt för att kunna leka stravapolis.

Senast ändrad:
Strava, idiotsegment
Nä, givetvis inte. Men då man väl råkat cykla någon av segmenten som är olämpliga och ibland rentav farliga så är det enkelt att flagga dem.
Håller med dig i allt vad du skriver, finns en hel del segment som förstör hela idén med Strava och dessutom uppmanar till direkt olämpligt beteende.
Tänker främst på diverse utförssegment och "TT"-segment inne i städer.

Kanske framstår som en glädjedödare eller ordningspolis, men tycker att det ligger på ens ansvar att flagga olämpliga segment om man inte vill dra än mer skit över cyklister.

Personligen kan jag rentav tycka att segment med mer än säg -3% utförslutning inte borde gå att skapa på Strava, men det finns många cyklister som gillar att se hur bra gravitationen kan göra jobbet åt dem :)

Strava, idiotsegment
98% av alla segment är ju ren smörja. Det är väldigt få segment som faktiskt är en riktig "bana", tex ett MTBspår eller en längre sträcka mellan två byar etc.

Strava, idiotsegment
En annan jobbig grej är att det ofta finns flera varianter av samma segment.

Har i och för sig själv skapat ett "idiotsegment" som är sista biten hem till mig (1.3km med en 79meter klättring) som jag har för att pusha mig själv att trycka på lite sista biten efter mina rundor.

Den är dock så unik att ännu har ingen cyklat den mer än jag själv så folk slipper se den i sin lista :)

Strava, idiotsegment
emilh skrev:

>
> Personligen kan jag rentav tycka att segment med
> mer än säg -3% utförslutning inte borde gå att
> skapa på Strava, men det finns många cyklister
> som gillar att se hur bra gravitationen kan göra
> jobbet åt dem :)

Fast folk som kör DH använder väl också strava till viss del?

Strava, idiotsegment
Kan folk dessutom sluta lägga upp nitton varianter av samma segment vore jag tacksam.

Edit: nåja, god två.

Senast ändrad:
Strava, idiotsegment
jonsal skrev:
> En annan jobbig grej är att det ofta finns flera
> varianter av samma segment.
>
> Har i och för sig själv skapat ett
> "idiotsegment" som är sista biten hem till mig
> (1.3km med en 79meter klättring) som jag har för
> att pusha mig själv att trycka på lite sista
> biten efter mina rundor.
>
> Den är dock så unik att ännu har ingen cyklat
> den mer än jag själv så folk slipper se den i
> sin lista :)

Men gör den privat då.

Strava, idiotsegment
desmo skrev:
> emilh skrev:
>
> >
> > Personligen kan jag rentav tycka att segment
> med
> > mer än säg -3% utförslutning inte borde gå
> att
> > skapa på Strava, men det finns många
> cyklister
> > som gillar att se hur bra gravitationen kan
> göra
> > jobbet åt dem :)
>
>
> Fast folk som kör DH använder väl också strava
> till viss del?

Om Strava kunde göra skillnad på väg och natur/stig så hade det gått. Väl medveten om att det inte är en så realistisk önskan.

jonsal skrev:
>

Om folk bara skapat segmenten rätt från början så hade vi nog sluppit även detta i-landsproblem. ;)

Strava, idiotsegment
jonsal skrev:
>
> Har i och för sig själv skapat ett
> "idiotsegment" som är sista biten hem till mig
> (1.3km med en 79meter klättring) som jag har för
> att pusha mig själv att trycka på lite sista
> biten efter mina rundor.

Jamen det får väl anses OK, 6% stigning i 1300m klassar i alla fall inte jag som idiotsegment:-)

Det här klassar jag som idiotsegment, 800m raksträcka i stan, start eller stop i rondell. 3 varianter av samma segment för att vara säker på att ingen missar det.

Man skulle ju vilja ha en "segment created by" info på Strava...

Bilagor

• 2013-07-26_1141.png
    2013-07-26_1141.png
    86.5 KB · Besök: 29
Senast ändrad:
Strava, idiotsegment
Jag har svårt att se problemet: det är väl upp till en själv hur man kör, vare sig det finns ett segment eller inte. Om man kommer hem med en massa "onödiga" segment i passet så är väl inte det heller ett problem?
Segmenten kan ju dessutom vara mer eller mindre lämpliga olika delar av dygnet. När jag jobbat kväll kör jag tex ofta hårt på hemvägen på några segment i föortsområden som är olämpliga andra delar av dygnet.

Strava, idiotsegment
Segment inne i centrala malmö är minst lika idiotiskt som segment utför som går genom en skymd korsning :). Kör med bil och anmäl skiten!

Strava, idiotsegment
När det gäller MTB har ju strava potential att bli den ultimata stigfinnarhjläpen som finns när man vill hitta nya rundor att åka. Jag försöker lägga upp alla bra stigar/rundor som jag hittar och då justera dem bra så det finns en logisk start/stopp-plats så det blir lättillgängligt för alla.

Strava, idiotsegment
Lejon skrev:
> Jag har svårt att se problemet: det är väl upp
> till en själv hur man kör, vare sig det finns
> ett segment eller inte. Om man kommer hem med en
> massa "onödiga" segment i passet så är väl
> inte det heller ett problem?
> Segmenten kan ju dessutom vara mer eller mindre
> lämpliga olika delar av dygnet. När jag jobbat
> kväll kör jag tex ofta hårt på hemvägen på
> några segment i föortsområden som är
> olämpliga andra delar av dygnet.

Problem 1. Vissa (jag själv inkluderad men jag kör inga stadssegment) kör som idioter när klockan tickar. Det skapar dåligt rykte för cyklister som grupp om vissa rejsar på olämpliga sträckor.

Problem 2. Det blir svårare och svårare att urskilja vettiga segment när kartan ser ut som spagetti.

Lite sunt förnuft så hade det fungerat utmärkt, som du skriver så kan ett segment vara lämpligt att köra fort på en viss tid på dygnet.

Senast ändrad:
Strava, idiotsegment
Einarsson skrev:
> När det gäller MTB har ju strava potential att
> bli den ultimata stigfinnarhjläpen som finns när
> man vill hitta nya rundor att åka. Jag försöker
> lägga upp alla bra stigar/rundor som jag hittar
> och då justera dem bra så det finns en logisk
> start/stopp-plats så det blir lättillgängligt
> för alla.

Föredömligt:-) Som sagt, Stravaidén är kanon och kan användas till mycket bra. Tycker bara det är synd att det håller på att spåra ur med multipla segment och dumsegment.

Strava, idiotsegment
Är det inte lite så att olika människor har olika syn på vad som är vettigt och använvdbart? Har tex några segment som jag använder för att mäta/pusha mig själv, inte gjort dem privata bara för att det blir en extra krydda om någon är snabbare vilket då leder till att jag pushar mig själv lite extra.

Självklart är det idiotiskt med segment som inbjuder till att köra utom kontroll, typ trafik, korsningar eller ordentliga nedförslut.

Strava, idiotsegment
Skönt att fler får högt blodtryck av vissa segment. Såg ett segment för några veckor sedan som går på en gångstig vid en sjö där det är cykelförbud. Många hade snittat ca 40 blås där, inkl en känd cykeltidningsbloggare. ;)

Efter att ha härjat lite på PM så bestämde jag mig för att jag var gubbkränkt och gick och la mig. Nu verkar tack och lov segmentet vara flaggat av någon annan.

Strava, idiotsegment
landen skrev:
> Tror det vart två dödsolyckor under försök att
> ta tillbaka en KOM, då familjen/anhöriga
> försökt stämma Strava, men att de kommit fram
> till att det är cyklistens ansvar. Något jag kan
> tycka verka rimligt?

Absolut är det så!
Det betyder dock inte att man inte ska flagga farliga/olämpliga segment.

Strava, idiotsegment
Men bara för att det finns segment behöver man ju inte tokbomba, uppför tranebergsbron tex är det lite lurigt med gångtrafikanter vid muren och korgcyklister i motsatt riktning.

Strava, idiotsegment
Mange. skrev:
> Tille, gnällde inte du på strava häromdagen om
> att du inte hade något segment på cyklingen

Jaha, måste man vara konsekvent nu också?
Osportsligt att jämföra uttalanden från helt olika delar av internet.

Strava, idiotsegment
Nån jubelidiot hade lagt ett segment i Götgatsbacken norrut, från Medis till korsningen. hallå? typ 70 meter långt, 1 meter brett bredvid välfrekventerad smal trottoar. Såg att den flaggades rätt snabbt, men liksom, hur tänker man? Förmodligen inte alls...

Strava, idiotsegment
swetrixie skrev:
> men liksom, hur tänker man? Förmodligen inte alls...

Det är lite det jag undrar också, det var därför jag startade tråden. Jag är seriöst intresserad av att höra anledningen till att man skapar ett dubblettsegment eller idiotiskt stadssegment.

Strava, idiotsegment
Jag har fattat det som att Strava skapar massa segment själv på typ stigningar och ointressanta sträckor, eller? Ser lika konstigt ut i Uppsala där man det finns ett segment på varje lite gatstump med lutning.. .

Strava, idiotsegment
Ja, ibland blir det fel i Stravas "autosegmentering" eller hur det fungerar. Strava detekterar 4-HC kategoristigningar och ibland blir det väl fel där. Men i alla fall där jag bor ser jag bara ett knassegment som Strava kan vara skyldigt till (16% backe mitt i stan som är helplatt), dom andra har folk lagt upp.

Strava, idiotsegment
InlineOla skrev:
> Ja, ibland blir det fel i Stravas
> "autosegmentering" eller hur det fungerar. Strava
> detekterar 4-HC kategoristigningar och ibland blir
> det väl fel där. Men i alla fall där jag bor
> ser jag bara ett knassegment som Strava kan vara
> skyldigt till (16% backe mitt i stan som är
> helplatt), dom andra har folk lagt upp.

Kan inte det lika gärna vara någon med dålig utrustning som lagt upp det? När jag tex kollade runt i huvudstaden så fanns det flera som började en bra bit under havsnivå (vet inte om dom finns kvar nu)

Anledningen till att folk skapar dublettsegment är väl att det ursprungliga var alltför missvisande, men det är nog bättre att flagga det isåfall.

Strava, idiotsegment
Strava, som med alla liknande tjänster, bygger på att folk är någorlunda snälla och ärliga. Tyvärr blir det då ibland fel. Några få dumma människor kan förstöra för en stor mängda bra. Jag tror att Strava är på väg att växa från en liten sajt med några få cyklister/användare i varje region till att bli riktig stor och populär och de får då kanske ändra på vissa av sina regler och tillvägagångsätt. Vi får se vad som händer framöver. Jag gillar verkligen Strava och tycker det är en mycket bra tjänst

Tänk om folk helt enkelt vore snälla och ärliga istället! Tänk så mycket besvär vi sluppit!

Strava, idiotsegment
Läste lite på Stravaforumet, verkar vara fler som tycker det blivit alldeles för många skitsegment, röstningssystem eller lokala moderatorer framfördes som förslag och det kanske skulle kunna funka. Ärligheten tycker jag verkar OK det jag sett.

Strava, idiotsegment
Einarsson skrev:
> Strava borde utöka sin explore-funktion också
> så de skiljer på MTB och LVG.

Men när man tar landsvägsKOM på mtb då?

Strava, idiotsegment
Jag tycker det är kul och senast jag var iväg på resa hittade jag roliga löprundor och cykelturer tack vare Explore-funktionen.

Jag har själv gjort några segment häromkring och det är kul att se att andra nappar på dem.

Det vore dock bra om det fanns nån form av redigering eller anpassning, vissa segment är ju framkörda på dåliga data och då förstår man varför det skapas dubbletter.

Strava, idiotsegment
Lulle skrev:
> Einarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Strava borde utöka sin explore-funktion också
> > så de skiljer på MTB och LVG.
>
>
> Men när man tar landsvägsKOM på mtb då?

Det kan fungera som vanligt ;) Bara att man kan identifera om ett segment är skapat på MTB eller LVG, så man kan söka.

Strava, idiotsegment
Bästa sättet att få behålla sin KOM är ju att lägga den mitt i skogen. Har fungerat hittills. Håller med Tille om uppdelning men byter nog ut BMX mot Stadscykel, samt vill lägga till cykel-jag-hittade-på-landet-och-renoverade.

Strava, idiotsegment
Jag håller inte med i så mycket. Dubletterna beror nog ofta på att många skapar riktigt kassa segment. Börjar och slutar för tidigt eller för sent. Hur fan är man funtad om man skapar segment för en backe där den börjar med 70 m platt och sen går 50 m förbi krönet ner igen? Typ.

Jag skapar därför ofta renodlade backsegment utan tramset runt. Ibland kan det också vara delar av en backe som körs och då är det lämpligt med ett delsegment.

Jag tycker att alla ska få skapa segment utan begränsning.

Segment i stadsmiljö behöver inte vara ett problem. I Gbg finns flera riktigt bra backar som ligger "i stadskärnan" men som är hur säkra som helst och inte skapar konflikter.

Det finns några enstaka farliga segment, men de kan ju "flaggas". Onödiga segment är en annan sak. De är förmodligen inte onödiga för den som skapat dem, så släpp det och låt folk få ha kul!

Tillbaka
Topp