[Street/Trial] Hopp och lek-cykel [införskaffad!]

Makten

Aktiv medlem
Det finns några gamla trådar om detta, men de är såpass uråldriga att alla länkar är döda. Så jag startar en ny:-)

----------

Lite då och då dyker tanken upp på en enkel, robust lekcykel. Tänk single speed, 26"-hjul med breda fälgar, stålram, stel gaffel. En cykel att trixa med (nåja), som en förvuxen BMX. Mestadels skulle den användas på asfalt och betong, men med rätt däck borde det funka i skogen också.

Detta borde kunna hållas väldigt billigt, förutsatt att det finns nån vettig ram att köpa. Billigt är förstås relativt, men i alla fall bra långt under 10 lax. I bästa fall hälften.

Nu har jag ingen vidare koll på vilken typ av geometri som är lämplig, men jag gissar att vi snackar sjukt korta kedjestag, inte alltför flack gaffelvinkel, men hög front. Samtidigt vill man kanske inte att ramen ska vara så galet låg att det inte går att sitta och cykla. Trixande på den nivån lär jag aldrig nå ändå skulle jag tro.

Har ni några skojsiga förslag? Det är mest en tankelek än så länge:-)

Senast ändrad:
Finns en hel del billiga ramar på CRC, denna exempelvis: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-solum-dirt-jump-frame-2013/rp-prod81841

Nu är jag ingen guru på street, men dämpad framgaffel var gött att ha tyckte jag. Något enkelt och robust, men som kan ställas hårt.

Körde även min i skogen en del. Sjukt rolig i allt som inte är uppför. Låg stand-over och korta kedjestag gör hojen vansinnigt smidig och kvick.

För SS gäller: tyngre utväxling än den vanliga skogs-MTBn.

Eller en Inspired från <http://www.tartybikes.co.uk/24_inch_trials_bikes/c50.html> ?!

Duger ju åt Danny så det bör ju vara fina grejer.....

Crex skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu kan jag ju absolut ingenting om såna här
> cyklar men en GT Ruckus kanske? Håller budget i
> alla fall.
>
> http://www.cykellagret.se/product/4566/gt-ruckus-d
> j-corsair-bla

Såg ju lite intressant ut. Jag har lite liknande tankar ibland, och skaffade en bmx för att stilla dem. Men jag kom fram till att jag är för lång för en 20" bmx så den avskaffades, men jag är fortfarande lite sugen på en 26" bmx eller en gammal dirt, eller liknande.

Jag kör en hel del lekhoj, min favvotyp är lite mer åt 4x än streethållet. Växlar gör den mer mångsidig, iaf för mig som inte är ett ess på trial och street är det gött att ha lätta växlar för långsammare trialmoves och tyngre växlar för när det ska dirtas eller hoppas.

Ordentliga bromsar både fram och bak utökar också användningsområdet för mig, trial utan bromsar är jättejättesvårt, trial med bromsar är bara svårt. Dessutom blir den mer användbar på stig.

Och ja, den ska vara så galet låg att du inte kan sitta och trampa, det är ju själva iden med cykeltypen. Det är ändå inte en cykel för att transportera sig några längre sträckor, så att kompromissa på den punkten känns sjukt onödigt.

Edit: Just ja, jag kör alltså på en Orange MIII med Marzocchi 4x gaffel, 1*9 växlar, fet bashguard, Formula The One 160mm skivor f+b, Hope+ArchEX framhjul och ChrisKing+Mavic521 bakhjul. Onza Ibex/Canis i 2,25" däck.

Ramen har runt 69 graders gaffelvinkel, 420mm kedjestag (som gärna skulle kunna få vara lite kortare) och ganska lågt bb. Jag tror generellt 4x-ramar har lite lägre bb och lite längre reach som gör dem sämre att trixa med, men stadigare i fart. Jag kör rätt mycket stig på min så för mig är det en bra kompromiss.

Senast ändrad:
Jag har en hoj för liknande grejs och mojs, fast också en hel del stigcykling. Min är inte alls lika låg eller smidig som t.ex. marrans. Men fördelen är att den är mer lik min stigcykel i geometrin så det jag lär mig på hardtailen kan jag lätt överföra till den heldämpade. Inte riktigt samma tankesätt, men ändå lite lika.

On One 456 EVO II, Sektor RL 140mm gaffel, Shimano Deore bromsar med 160mm skivor fram och bak, SS med 32/20 för att kunna hantera långsamma juckmoves i skogen, Shimano MT-15 hjul (deras billigaste mtb-hjul), har några bucklor och jag har knäckt ett par ekrar bak, men de håller förvånandsvärt bra, hjulen är skodda med Onza Ibex FR 2,25 fram och ett WTB Prowler MX 2,5 bak.

Har funderat på en bashguard men de smällar som klingan fått fram har den tagit hand om snyggt. Det är en rätt fet SS-klinga och en rätt fet SS_kedja så de har hållt.

Jag kör den oftast med sadeln i botten för att piska vaderna och få lite mer rörlighet.

Det här är så klart inte alls vad du är ute efter, men jag använder den till ungefär samma sak. Fultrial, lite dirt, lite stig och lite cykla till affären och köpa glass.

Tackar för tankar och tips! :-)

Nån dirtjump-cykel tror jag inte att jag vill ha. Visst är de ganska lika street, men i regel saknar de frambroms. Dessutom tror jag inte att jag vill ha nån dämpad gaffel. Cykeln ska vara så enkel det bara går. Underhållsfri, robust och ändå skojig.

Att jag om möjligt vill ha en såpass hög ram att det GÅR att sitta och cykla, handlar mest om transport till och från roliga ställen. Men det kanske blir omöjligt när man som jag har ~90 cm benlängd.

Inspired såg ju väldigt fina ut, och rätt billigt: http://www.tartybikes.co.uk/26_inch_trials_bikes/inspired_flow_26_inch/c47p12517.html

roligare med stel gaffel lättare att lära sig hoppa från saker sidleds speciellt om man ska ha ut baken först svinknepigt med returen på en dämpad gaffel. Min 20 åriga GT funkar fint till sånt :) men det finns bättre grejer nu. En sån Inspierd skulle jag vilja ha.. Köp tröttna & sälj den till mig :)

desmo skrev:
> Canyon?
> http://www.canyon.com/sv/mountainbikes/series/stit
> ched.html

Mjä, det är ju en dirtjump-hoj utan frambroms. Sen kanske geometrin är vettig, men det har jag ingen aning om.

gordiz skrev:
> Det kom en sån här på k&s idag.
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=129361
>
> Det kanske är vad du letar efter?

Jotack! Den såg ju riktigt trevlig ut:-) Dock i dyraste laget för att tramsa runt på med stor risk att man inser att man är så jäkla kass att den åker ut till salu rätt snart igen;-)

desmo skrev:
> Nåt från Commencal då? Rätt okej pris..
> http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?I
> tmID=12500231

Oj! Det var billigt:-O Jag som hade tänkt lägga ner alla tankar på den här planen...

desmo skrev:
> Vad tror ni är mest utvecklande?
>
> 20" Trial:
> http://www.tartybikes.co.uk/20_inch_trials_bikes/o
> nza_tyke/c10p12264.html
>
> eller
>
> 24/26" Street/Trial:
> http://www.tartybikes.co.uk/24_inch_trials_bikes/i
> nspired_fourplay_fuse/c50p12794.html /
> http://www.tartybikes.co.uk/26_inch_trials_bikes/i
> nspired_element_26_inch_2014/c47p12518.html
>
> Självklart skulle jag vilja köra Inspired för
> då blir man liak duktig som Macaskill. Men
> kräver större hjul/street mer fart och mer mod
> än en renodlad trial?

Sidan verkar ligga nere just nu, men en renodlad trial-hoj vete fan om jag skulle vilja ha. De är ju gjorda för balanskonster snarare än att cykla:-) Sen är säkert dessa balanskonster lättare på en renodlad trial-hoj, men... Det är inget jag personligen vill hålla på med.

desmo skrev:
> Vad tror ni är mest utvecklande?
>
> 20" Trial:
> http://www.tartybikes.co.uk/20_inch_trials_bikes/o
> nza_tyke/c10p12264.html
>
> eller
>
> 24/26" Street/Trial:
> http://www.tartybikes.co.uk/24_inch_trials_bikes/i
> nspired_fourplay_fuse/c50p12794.html /
> http://www.tartybikes.co.uk/26_inch_trials_bikes/i
> nspired_element_26_inch_2014/c47p12518.html
>
> Självklart skulle jag vilja köra Inspired för
> då blir man liak duktig som Macaskill. Men
> kräver större hjul/street mer fart och mer mod
> än en renodlad trial?

Vill du ha nytta av det du lär dig på trialen på din vanliga cykel skulle jag säga 26". 20" är bara konstiga...

Bump!

Jag har fått en gammal trial-ram av en kompis, som jag tänkte bygga nåt av. Nu är frågan om det är värt att köpa nya komponenter, hjul och saker, eller om man då raskt kommer upp i samma pris som en billig Commencal eller liknande.

DSC00330.jpg

Jag kan eventuellt få ett Deore-vevparti av en annan kompis, och jag har tillgång till två gamla XC-vrak (Marin Eldrige grade och Bear valley) från 90-talet som jag kan ta hjul och eventuellt gaffel från.

Fast desto enklare är ju att bara köpa en sån här för en spottstyver: http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=12499934
Dock antar jag att den inte har särskilt "trialig" geometri, utan snarare är för skuttande i högre farter.

jag hade byggt på ramen du har just för de e en egen skapelse med din personliga prägel o gör du förfrågan o köper bortskänkes bytes tråden kan du säkert få tag på en hel del beggat till lämplig valuta

darkforce skrev:
> jag hade byggt på ramen du har just för de e
> en egen skapelse med din personliga prägel o gör
> du förfrågan o köper bortskänkes bytes tråden
> kan du säkert få tag på en hel del beggat till
> lämplig valuta

Frågan är om det inte kommer ta sån tid att hitta fyndprylar att jag då bara ledsnar på hela saken. Antar att hjulen inte bör vara av mjukost, och det kan ju kosta en hacka.

------------

Finns det några butiker i Stockholm som säljer trial-cyklar? Det verkar sjukt ont om sånt i hela landet. Är annars extremt sugen på att bara beställa en Inspired Flow 26" från GB. Pundet är dock jättedyrt för tillfället. Med lite rabatt blir det typ 8500 spänn med frakt.

Makten skrev:
> Fast desto enklare är ju att bara köpa en sån
> här för en spottstyver:
> http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?I
> tmID=12499934
> Dock antar jag att den inte har särskilt
> "trialig" geometri, utan snarare är för
> skuttande i högre farter.

Jag skulle ha köpt en sån. För det priset känns det ju inte som någon stor förlust även om du vill sälja den vidare efter en vecka. Med en sån här:
http://www.commencal-store.co.uk/Mobile/MBSCProduct.asp?pdtid=12502769
gissar jag att du kan hänga växlar på den också

Nu var det några år sedan jag höll på sist, men det tycks vara liknande frågeställningar som då. Nej, det är i princip omöjligt att hitta trialprylar i butik. Eller svårt i alla fall. Internet är det som gäller.

Ang cyklarna så kommer det an på vad du egentligen vill göra. Commencalen ser mer ut att vara någon sorts generisk Dirtjump cykel, medan Inspired är mer inriktad på trial. Eller kanske "street trial" som dom kallar det. I min bok betyder "street trial" enbart att man tonat ned den mest extrema tävlingstrialsgeometrin.

Hursomhelst - ska du nu börja med det här så tror/tycker jag att det är just "trial" du ska inrikta dig på. Och då underlättar det väsentlig med en trialspecifik geo. Korta kedjestag, brant styrvinkel samt hög'ish vevlagerhöjd.

Om geometrin är någotsånär rätt så är nästa pryl att prioritera bromsar. Framförallt bakbromsen bör vara av antingen hydraulisk fälgbroms (tex Magura HS 33) eller en jäkligt krallig skivbroms med lite modulation och mycket "hugg". Ingen av de länkade cyklarna var bestyckade med sådant. Något att tänka på.

Jag hade (om ekonomin tillåter) valt någon av de där andra Inspiredmodellerna, Element el Hex Pro för just bromsarnas skull.

Allt det här förutsätter dock att du är beredd att investera i nästan OCD-aktig träning. Det är svårt, riktig svårt, i början. Om inte så är det pengarna i sjön. Men finner du tillräcklig mängd besatthet inom dig så kommer du efter en intensiv sommar eller två ha lärt dig det mest grundläggande och kommer börja att ha kul. Framförallt kommer du aldrig se på offentlig arkitektur på samma vis längre :)

Och så bör du inte vara rädd, eller rädd att slå dig.

Lycka till!

Ja, jag tror också mer på trial än dirtjump. Däremot kanske inte en cykel med "tävlingsgeometri" eftersom jag antar att den är rätt värdelös till annat än att stå och hoppa på stället.
Ska jag ha en cykel med riktigt bra bromsar så blir det tyvärr så dyrt att det inte är värt det. Jag kommer förmodligen inte gå all-in utan mest öva balans och sånt som går att överföra till MTB. Ta sig uppför (måttliga) hinder, manuala, endos och lite sånt. Jag har väl hyfsad teknik på MTB men det vore kul att ha en smidigare cykel som inte känns som en jäkla långtradare när man ska öva. Helstelt också så att man känner vad hjulen har för sig.

Inspired-hojen är precis på gränsen till för dyr redan. Dock ser den ju riktigt vettig ut för de pengarna. Har kikat lite på begagnat men hittar nästan ingenting, och det som finns är rätt dyra saker.

Ett av de större problemen är att jag förmodligen bara kommer känna mig löjlig och därför inte vågar öva bland folk. Så jag måste hitta nåt "hemligt ställe", annars är det lönlöst;-)

Edit: Lite pumptrack vore roligt också förresten. Det gick skapligt med MTB:n, så där antar jag att typ vad som helst funkar.

Senast ändrad:
Ja att känna sig lite löjlig är ett av hindren man måste överkomma. Been there, done that. Problemet med att cykla "trial" är att det inte går att halvgöra det. Åtminsone vad gäller grunderna måsta man gå all in. Att stå och hoppa på bakhjulet är grundläggnde. Manual och bunnyhop är grundläggande. Att vända på framhjulet är grundläggande. Sidohopp är grundläggande.

Det funkar med v-broms i början. Men så fort du ska manövrera dig stående på bakhjulet så vill du ha en broms som INTE slirar. Du kan säkert själv tänka dig varför. Och den dagen du hoppar upp på något hinder och landar med bahjulet först, ja då är det ännu viktigare.

Något annat att tänka på är att ganska lite av den här trialtekniken har man praktisk nytta av i skogen. Visst är all teknikträning bra. Men trial utförs lååångsamt medan mtb på stig innefattar mer fart och flyt.

Som du är inne på. Att träna pumpteknik på BMX bana ger garanterat mycket, mycket mer pang för pengen vad gäller senare nytta på skogsstigen. Att lära sig viktförskjutning och momenturm och allt vad det innebär kommer göra dig både snabbare, energisnålare och framförallt snyggare på stigen.

Rippa skrev:
> Ja att känna sig lite löjlig är ett av hindren
> man måste överkomma. Been there, done that.
> Problemet med att cykla "trial" är att det inte
> går att halvgöra det. Åtminsone vad gäller
> grunderna måsta man gå all in. Att stå och
> hoppa på bakhjulet är grundläggnde. Manual och
> bunnyhop är grundläggande. Att vända på
> framhjulet är grundläggande. Sidohopp är
> grundläggande.
>
> Det funkar med v-broms i början. Men så fort du
> ska manövrera dig stående på bakhjulet så vill
> du ha en broms som INTE slirar. Du kan säkert
> själv tänka dig varför. Och den dagen du hoppar
> upp på något hinder och landar med bahjulet
> först, ja då är det ännu viktigare.

Den dagen har jag väl å andra sidan i så fall blivit så biten att det är värt att köpa en finare hoj;-) Frågan är alltså om det behövs i början.

> Något annat att tänka på är att ganska lite av
> den här trialtekniken har man praktisk nytta av i
> skogen. Visst är all teknikträning bra. Men
> trial utförs lååångsamt medan mtb på stig
> innefattar mer fart och flyt.

Det är bland annat därför jag inte vill ha en helt renodlad trial-cykel. Jag kommer förmodligen försöka ha lite fart och rulla runt en del. Att stå och dutta ser inget kul ut. Då kan man ju lika gärna köpa en hoppstylta:-))

> Som du är inne på. Att träna pumpteknik på BMX
> bana ger garanterat mycket, mycket mer pang för
> pengen vad gäller senare nytta på skogsstigen.
> Att lära sig viktförskjutning och momenturm och
> allt vad det innebär kommer göra dig både
> snabbare, energisnålare och framförallt snyggare
> på stigen.

Jag försöker pumpa så gott det går i skogen, men det känns som att bakfjädringen äter upp 2/3 av insatsen. Sen är det inte ofta det är så slätt och fint att det funkar ens.

Vad är det för geometri på en BMX? Antar att den har lägre BB och längre kedjestag. Annars går det ju nämligen att få tag på snorbilliga BMX.

Jag tror att BMX är ett bättre kompliment för skogscyklingen än vad trial är. Lite mer fart och lite mer rörelse. Både ramp och street. En BMX är ju perfa i en pumptrack också.

Visst kan man hitta billiga BMX cyklar. Men å andra sidan funkar säkert den där Commencalcykeln med. Det där med att hitta tajmingen i pumpandet är a och o, och det gör man mycket lättare på en BMX bana. Älvsjö är mkt bra, tex. Och när det väl sitter i muskelminnet så kommer du märka hur du kan använda det i skogen - i stöket. Du kommer även märka att du kan använda fjädringen till din fördel också. i alla fall om du tonar ned returdämpningen något.

En annan fördel med BMX'aktig cykling (så länge vi inte pratar om freestyle och rampcykling) är att det går fortare att lära sig. Trial är jävligt svårt helt enkelt.

Om du inte ska stå och studsa på stället så blir en trial lite "fel" verktyg. BMX är kul men geometrin är som att cykla på en köksstol, så det är svårt att överföra till skogscykling. Det låter mer som att en street/dirt skulle passa dig bättre. Det finns en stor begagnatmarknad på dessa så de går dessutom att få tag på till bra priser. Kolla tex efter NS Metropolis.

Jag gör den tolkningen eftersom alla som cyklat BMX (och varit bra på det) som jag cyklar med nu är duktiga på att köra stig.

Jag tror ifs att man lär sig mer av att köra DH. Det mesta man gör fel på stighojen är ju för att man är feg, kör man mycket DH kommer man antingen sluta vara feg eller dö.

Om man ska vara sån alltså.

Senast ändrad:
Aron skrev:
> Om du inte ska stå och studsa på stället så
> blir en trial lite "fel" verktyg. BMX är kul men
> geometrin är som att cykla på en köksstol, så
> det är svårt att överföra till skogscykling.
> Det låter mer som att en street/dirt skulle passa
> dig bättre. Det finns en stor begagnatmarknad på
> dessa så de går dessutom att få tag på till
> bra priser. Kolla tex efter NS Metropolis.

Pja, om jag förstår det rätt så är det mest BB-höjden som skiljer, och att MTB:n har låg sådan är ju en av anledningarna till att det är klurigt att göra saker med ena hjulet i luften:-)
Jag menar heller inte att man skulle kunna överföra lärdomarna direkt till MTB, men jag tror definitivt att det är nyttigt att cykla på något annat. Så fort jag får tillfälle så övar jag på balansen. Försöker göra vändningar på framhjulet och sånt; inte för att det gör nån nytta utan för att det är kul. Men som sagt, med en FS-tjugonia på strax under 15 kilo är det rätt bängligt. Man känner liksom inte riktigt vad man gör för fel och fjädringen lurar en väldigt ofta.

Jag frågar mig då istället vad nackdelarna med en trial-orienterad cykel skulle vara, för det jag vill hålla på med. Alltså balansövningar fast inte nödvändigtvis stillastående. Ett bra exempel skulle kunna vara att cykla upp för en ~0,5 meter hög kant utan att slå bakhjulet i själva kanten. Det är ju inte ett dugg avancerat, men säkert tillräckligt svårt för att jag ska få lägga ner rätt mycket tid på det.

Det är ju ett ytterst flytande spektrum där det mesta går att göra på vilken cykel som helst. I rätt händer förstås. :)

Med det i åtanke så ser jag inga direkta nackdelar med en trial. Som du redan noterat så kostar de lite mer än en BMX eller Street. Är det en Streettrial du vill ha så är det en sån du ska köpa dig. Det som du kanske bör ha i åtanke är att trialcyklar oftast är väldigt lågt utväxlande. Så om du inte har någonstans i närheten att träna så blir transporten lite dryg.

Apropå BMX så brukar de ha skitbromsar, vilket innebär lite längre startsträcka för att lära sig endos och manuals.

Aron skrev:
> Det är ju ett ytterst flytande spektrum där det
> mesta går att göra på vilken cykel som helst. I
> rätt händer förstås. :)
>
> Med det i åtanke så ser jag inga direkta
> nackdelar med en trial. Som du redan noterat så
> kostar de lite mer än en BMX eller Street. Är
> det en Streettrial du vill ha så är det en sån
> du ska köpa dig. Det som du kanske bör ha i
> åtanke är att trialcyklar oftast är väldigt
> lågt utväxlande. Så om du inte har någonstans
> i närheten att träna så blir transporten lite
> dryg.
>
> Apropå BMX så brukar de ha skitbromsar, vilket
> innebär lite längre startsträcka för att lära
> sig endos och manuals.

De mer street-mässiga trialcyklarna verkar i alla fall ha något högre utväxling samt något lägre BB (typ +20 mm istället för +50-70), så det rimmar ju skapligt med önskemålen, tror jag. Sen antar jag att man bara använder bakbromsen för att helt låsa hjulet, så en v-broms med klibbiga belägg borde väl funka?

Det finns en lite billigare grunka hos Tarty också: http://www.tartybikes.co.uk/24_inch_trials_bikes/onza_zoot/c50p11230.html
Antar dock att 26" är vettigare. Lite mer likt en "riktig" cykel med ökad stabilitet och så. Eller så är det det man inte vill ha:-))

Men om huvudsaken är att köra lite endo's, manuals och kanske något bunnyhop eller liknande för att ta sig upp för en klack, ja då funkar ju vilken 26" hardtail som helst. Med eller utan stel gaffel och hyggligt lågt (väl slope'at) topprör. Fördelen med en sådan cykel är att du kan använda den även i skogen. Som komplement till din 29 tummare.

BMX cyklar är allt för renodlade för att vara roliga till annat än BMX specifika discipliner.

En Dirt jump-cykel är hyggligt allround och funkar säkert till det du vill. Men ofta är de väldigt korta i sin geometri (och tunga) för att vara riktigt funkis till mer allmän cykling.

En trial ("street" eller ej) är ju i första hand inriktad på mer stillastående manövrar, så att säga. Och låt dig inte luras allt för mkt av McAskill videos o dyl. Det ser fartigt och flowigt ut men, ja, det är lite på en annan planet.

Som sagt. Det är en flytande skala. Och kolla in det här klippet för lite perspektiv.

Tja, då kan jag väl lika gärna köra med min klumpiga 29:a. Det går naturligtvis att trixa med den också, men det kommer jag nog aldrig orka lära mig.

Jag tycker att mina cyklat kompleterar varandra väl. En riktigt slugger: Enduro 29 och en liten skojig hardtail.

En 140mm On One 456 som är singlespeed. Den har jag haft i bmxramper, dh-spår, fultrial, smådirt, bmxbana osv. Funkar dugligt till allt och gör underverk för tekniken.

Jag är dock sugen på en bmx också.

Nej det sa jag inte. Exempelvis en 26 hardtail, ev med stel gaffel, i liten storlek skulle stor skillnad. Men du får lite vaga svar eftersom du har en ganska vag uppfattning om vad du vill göra. Vilket iofs är förståeligt.

Eftersom det du vill göra handlar om grundläggande teknikträning så tycker jag att följande är en vettig kravspec:

26"
Tajt ram
Helstel
Bra skor och plattformspedaler
Låg sadel. Detta kan inte betonas tillräckligt. Som nybörjare behöver man ha utrymme att göra stora rörelser för att få med sig hojen. När timingen börjar sitta så blir behovet mindre.

Ovanstående cykel kommer att kännas mycket annorlunda gentemot din trialhoj. Så med andra ord så plusettar jag Rippa.

Om du vill lära dig manuals och endos så underlättas det med välmodulerade skivbromsar. Vill du trialstudsa på bakhjulet så är det en binär fälgbroms som gäller, den är i stort sett helt på eller av. Vill du flyga runt i bmxparken så är bromsar rätt underordnade.

Tack för vettiga råd, ni har förmodligen rätt. Lätt att snöa in på nåt och sen försvara det inför sig själv;-)
En nätt HT 26-tummare med låg ram blir betydligt lättare att finna. Och förmodligen billigare. Dock antar jag fortfarande att biffiga hjul är lämpligt. SS är nog bra men det skadar ju inte direkt med växlar.

Spinn gärna vidare med idéer och tankar:-)

Sådär, det blev inte riktigt som jag tänkt mig, men förhoppningsvis rätt bra:-) Ska bara fixa en frambroms. Kanske att det går att sänka gaffeln en aning också.

DSC00674_725.jpg

Kung_Gustaf skrev:
> Coolt! Ser ju riktigt rolig ut :)
>
> Kostnad?

Fem lax. Kändes som ett bra pris med tanke på att den är relativt oanvänd och komponenterna är fina.

Har just snidat till en bromsadapter av en L-profil så att jag kan köra med en mekanisk skivbroms fram, men när jag skulle montera hantaget märkte jag att förre ägaren dragit sönder insexan som låser greppet på styret:-/ Blir till att såga bort skiten och beställa nya grepp i samma veva som bromsadapter och förmodligen en Deore-broms.

Sen undrar jag om det är möjligt att montera en bashguard. Ser ut som att jag får svarva nåt på egen hand, för det finns inga fästen för sånt. Vidare saknas skruvar för att sträcka kedjan. Vet inte riktigt hur dessa ska fungera, men det finns hål i dropoutsen för nån mekanism. Nu får man göra det manuellt.
Kanske blir att jag sänker utväxlingen också. Den är lite för hög för trixande men troligen rätt lagom i skogen.

Det är väl för att du inte behöver en bash :) kedjan på en singelklinga blir tillsammans tillräckligt starkt.

Det är väl horisontella dropouts?

Kung_Gustaf skrev:
> Det är väl för att du inte behöver en bash :)
> kedjan på en singelklinga blir tillsammans
> tillräckligt starkt.

Mja, jag brukar drämma i stenar rätt ofta när jag cyklar i skogen, så något skydd vore trevligt.

> Det är väl horisontella dropouts?

Japp, med nån sorts spännanordning som saknas. Har aldrig haft en SS-hoj förr, så jag vet inte hur det funkar.

Edit: förrester ska Rockshox Argyle bara kunna ha 80-140 mm slag, men den här har 150. Funderar på att sänka till 120 eller så, för det är lite onödigt chopper-mässigt nu.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp