[Street/Trial] Hopp och lek-cykel [införskaffad!]

Bash behövs om du ska lära dig hoppa upp på saker, såhär ser min ut efter nåra månader, dags att skaffa en riktig bash ist flr ett stort drev :) satte dit den som en nödlösning efter att ha krokat till mitt singeldrev fram när ja körde helt utan skydd.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    87.9 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
Makten skrev:
-------------------------------------------------------

> Vidare saknas skruvar för att sträcka kedjan.
> Vet inte riktigt hur dessa ska fungera, men det
> finns hål i dropoutsen för nån mekanism. Nu
> får man göra det manuellt.

Nåt sånt här eller andra valfria chaintugs. De på bilden kan du få för porto om du vill ha. Dock saknas de små skruvar man sätter i ramen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    30.8 KB · Besök: 51
Jag har en dirtram som jag satt växlar på och använder till lite hopp och lek, jag har en gravity dropper seatpost på som ja tycker är guld värd. Påväg till platsen jag tänkt va på kan man wheela, och när man känner fört kan man sänka droppern och får mer plats för att öva manuals, och när man kommer fram och ska öva hopp sänker jag allting i botten.

Makten skrev:
> Sådär, det blev inte riktigt som jag tänkt mig,
> men förhoppningsvis rätt bra:-) Ska bara fixa en
> frambroms. Kanske att det går att sänka gaffeln
> en aning också.
>
>

YES! Bring back Josh Bender ;)

Sådär, nu har jag tillfälligt fixat en mekanisk skivbroms fram och det blev raskt 100 gånger trevligare att cykla:-) Sjukt läskigt med bara bakbroms, även när man bara ska stå och balansera.

Såhär ser dropoutsen ut. Det måste vara så att det ska vara en skruv som trycker axeln bakåt på vardera sidan. Men jag fattar inte riktigt hur den ska se ut eftersom den ska dras i det rektangulära hålet.

DSC00683.jpg

Utväxlingen är aaaalldeles för hög för trixande i låg fart. Orkar knappt trampa runt på gräsmattan här på landstället. Antar att jag måste köpa en ny kedja om jag köper ett större bakdrev.
Baknavet har 16 POE vilket inte är så kul heller:-/ Fronten måste sänkas genom att korta slaglängden på gaffeln och/eller sänka styret. Säkert jättetrevlig som den är om man ska skutta runt i en ramp eller liknande.

Annars känns hojen såklart extremt annorlunda mot skogscykeln. Lätt som en plätt att få upp framhjulet i luften. Dock svårare att hålla balansen vid manual-försök, märkligt nog. Små endos och sen slänga ut bakhjulet åt sidan går rätt bra. Vansinnigt mycket enklare än med storcykeln. Tror det blir ännu bättre om man sänker fronten.

Tror att hojen kan bli skitrolig i skogen om man sänker utväxlingen:-)

Bump!

Försöker hitta SS-bakdrev hos CRC, men det finns bara fjuttiga 2,3/2,4 mm tjocka vad jag kan se. Det som sitter på är 3 mm.
Sen undrar jag om det finns nån typ av bashguard som passar på BMX-vevpartier, eller om man måste mecka till nåt på egen hand. Det finns ju inga fästhål i själva klingan.

Nu är utväxlingen 28x12 och jag tänkte köpa en 22T-framklinga och eventuellt en 16T bak om jag skulle vilja ha ännu lägre. Med den mindre framklingan kommer jag undan utan att köpa ny kedja, jämfört med om jag bara byter till ett större bakdrev.

Nån spännanordning för bakaxeln hittar jag inte heller. Vet inte riktigt vad det heter och var jag ska leta:-/

Edit: Spacers för att sänka gaffeln hittar jag inte heller. Ska visst vara samma i typ alla Rockshox-gafflar med 32 mm innerben.

Senast ändrad:
Luthman Photography skrev:
> Jag har köpt drev från On one, de hade rätt
> tjocka drev har jag för mig. Kostar inte många
> kronor heller.
>
> Det med största sannolikhet såna här
> kedjespännare du ska ha.
> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof
> -solum-chain-tensioner-2013/rp-prod104812

Lysande, tackar! :-) Det är precis en sån ram jag har, så det måste vara rätt.
Tror jag väntar med bakdrev tills jag vet hur det känns med 22x12.

Makten skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har köpt drev från On one, de hade rätt
> > tjocka drev har jag för mig. Kostar inte
> många
> > kronor heller.
> >
> > Det med största sannolikhet såna här
> > kedjespännare du ska ha.
> >
> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof
>
> > -solum-chain-tensioner-2013/rp-prod104812
>
> Lysande, tackar! :-) Det är precis en sån ram
> jag har, så det måste vara rätt.
> Tror jag väntar med bakdrev tills jag vet hur det
> känns med 22x12.

22x12 borde kunna bli bra. Jag kör 32x16, alltså lite tyngre, på min hopp-och-lek-hoj och det känns ganska lagom.

xyz-saft skrev:
> 22x12 borde kunna bli bra. Jag kör 32x16, alltså
> lite tyngre, på min hopp-och-lek-hoj och det
> känns ganska lagom.

Det låter lovande. 28x12 är rätt lagom vid transportcykling, märkte jag idag när jag letade lite stig (som mest blev grusväg). I skogen var det däremot alldeles för tungt så fort stigen lutade lite uppför och/eller var knixig. Den upprätta ställningen gjorde dock att jag utan problem kunde ståcykla i två timmar i sträck:-) Antar att hojen blir mer kvick och lätthanterlig med sänkt gaffel utan att övriga egenskaper försämras nämnvärt.

Korta kedjestag är något nytt för min del. Klart enklare att "få med sig arslet" över hinder, men samtidigt lite nervöst när man har fart. Att manuala (eller snarare försöka) är märkligt nog inte lättare än på min gigantiska 29:a. Visst ligger balanspunkten lägre, men cykeln är extremt mycket ostabilare så det går på ett ut.

Slutligen blir det nog till att köpa ett nytt baknav också. 18 POE känns sjukt glappt när jag nu är van vid 40 på stigcykeln.

20150724_154323_2.jpg

20150724_173210_2.jpg

I och med att man står upp och cyklar så klarar man ju sig med lite tyngre utväxling än man tror. Kan bli för jobbigt om det är för lätt också, om man trampar luft lite för ofta. Men det är ju lätt att byta bakdrev och dom brukar vara ganska billiga så det är väl bara att beställa några stycken och testa vad som fungerar bäst.

Kortare gaffel tror jag på också, då kommer cykeln kännas ännu mer poppig eller hur man ska beskriva det. Lättare att flytta runt och mer responsiv. Man vänjer sig vid korta kedjestag också. Det var svårt i början men när man väl lärt sig är det lättare att göra manuals tycker jag. Det är något jag har fått med mig till skogen från hopp-och-lek-cykeln.

Jo, den nuvarande utväxlingen funkar finfint på slätt och ej lutande underlag. Men så fort det går långsamt, bär uppför eller när man ska över saker så är det för trögtrampat. Jag har inget större intresse av högre farter, så det är nog en bra idé att sänka. Kikar man på Inspired-cyklarna med 26-tumshjul så är de bestyckade med 22x18 vilket är väldigt låg utväxling. Rena trialcyklar ligger väl på 1:1, alltså ännu lägre. Så jag hoppas att 22x12 kan bli en bra kompromiss.

Undrar fortfarande var fasen man hittar spacers till gaffeln. Dessutom sägs det av vissa att RS-gafflar efter 2012 sänks med annan air shaft, inte spacers. Dock vet jag inte om det gäller Argyle och jag vet inte ens hur gammal gaffeln är. Knepigt. Har ingen lust att plocka isär den innan jag har prylar för att sänka. Sen förstår jag inte hur den kan ha 150 mm slag när nån sån variant inte ska finnas. Kanske förre ägaren glömde nån distans eller nåt när han höjde den (om den nu var kortare från början). Kan tycka att den känns lite "klonkig" i början av slaget.

Manualeriets svårigheter beror såklart bara på att jag är kass:-) Kan inte ens cykla på bakhjulet sittandes, så fan vet om jag nånsin kommer lära mig att manuala, vilket lär vara etter svårare.

Kul initiativ med liten, rolig cykel. När jag gick i samma tankar för några år sedan skaffade jag en Revell 24" BMX i cro-mo. Jag har också alltid haft galet svårt för just manuals trots bakgrund i BMX/skate sedan 80-tal.. Men med lite nötande på en roligare/smidigare cykelbörjade det fungera lite smått. Måste nog ta upp det där igen! Mycket teknik att tjäna samtidigt som det är rätt roligt!

image.jpg

Fina bilder btw. Är det RX100 III du har med dig i skogen?

De två sista bilderna är faktiskt tagna med en Samsung Galaxy S5. I såhär smått format handlar bildkvaliteten mest om efterbehandling:-)

Edit: Fast kolla himlen på den övre. Den är helt utbränd men hade klarat sig fint med en större sensor.

Senast ändrad:
Makten skrev:
> De två sista bilderna är faktiskt tagna med en
> Samsung Galaxy S5. I såhär smått format handlar
> bildkvaliteten mest om efterbehandling:-)
>
> Edit: Fast kolla himlen på den övre. Den är
> helt utbränd men hade klarat sig fint med en
> större sensor.

True that!

desmo skrev:
> Nu har du ju haft cykeln ett tag. Är det kul?
> Eller bara konstigt? Utvecklas du?

Jag har knappt cyklat nåt på den, får jag erkänna. När jag väl sticker ut så blir det skogscykling för hela slanten ändå. Dock är jag glad över att jag inte köpte en trial-hoj, för det hade jag nog lagt ner på en gång. Alldeles för svårt.

Nu är i alla fall gaffeln sänkt från 150 till 90 mm, så den känns betydligt vettigare. Har en plan om att slänga på stigdäck och köra lite i skogen med den. Det är nog enda sättet att få den använd, eftersom det är svårt att motivera att stå och nöta i mörkret på nån parkeringsplats helt ensam.

Hade jag varit i samma situation (ingen lekcykel) nu så hade jag nog köpt en liten stigcykel istället, möjligen med växlar. En som faktiskt går att sittcykla på, för det är inte kul med transportsträcka när man måste stå upp hela tiden. Skulle gärna köra pumptrack men allt sånt ligger för långt bort då jag saknar bil.

Tillbaka
Topp