Struktur i vinterträning

melldorwin

Ny medlem
Struktur i vinterträning
Hur kör alla cyklister där ute sin vinterträning.. Har läst oändligt med fakta men blir inte klokare..

Min grundpelare är min pendling.. Året runt.. Just nu ca 3 dagar i veckan.. 4 mil tur och retur.

Men vilka intervaller ska jag köra?

Vill framför allt bli snabbare och mer uthållig.. Producera mer watt över längre tid.. Årets stora mål är vätternrundan.

Alla man frågar tycker olika. Vill bli övertygad om vad som är bäst!

Tex vad ska jag satsa på nu i december.. Vad ska jag köra närmare säsong? Osv..

Har 8 timmar i veckan till förfogande ungefär. Distans ute i 4 timmar/pass är svårt att få tid till.. Lättare med 1-1.5tim trainer..

Sweetspot sa någon. Andra säger att det är helt fel..

Pulszon:2 träning 80% av tiden sa någon annan..

Är förvirrad..

Struktur i vinterträning
Ett tips är att kolla in TrainerRoad och deras träningsprogram. Ang sweetspot vs 4x4 vs annat så är det också olika beroende på träningsbakgrund, tillgänglig tid och motivation. Själv är jag torsk på tröskelintervaller men bävar lite för VO2max-pass.

Struktur i vinterträning
NLC sa:
Ett tips är att kolla in TrainerRoad och deras träningsprogram. Ang sweetspot vs 4x4 vs annat så är det också olika beroende på träningsbakgrund, tillgänglig tid och motivation. Själv är jag torsk på tröskelintervaller men bävar lite för VO2max-pass.

Frågan är väl om man kan bli för bra för tidigt om man håller samma mängd på träningen hela tiden..

Föredrar själv att köra det jag känner för den dagen.. Tex planerar aldrig en runda utomhus i förväg utan medans jag cyklar..

Intervaller blir även det lite vad jag vill.. Typ 4x4 olika hårt och ibland 60/30 x 10st osv..

Frågan är om det gör att jag blir bättre eller bara att jag håller igång gör mig bättre och vad jag kan göra för att bli ännu bättre..

Struktur i vinterträning
I december och januari är det väl bara att köra och tycka att det är kul! Annars dödar man väl cykelglädje redan innan det har börjat?

Struktur i vinterträning
melldorwin sa:
NLC sa:

Frågan är väl om man kan bli för bra för tidigt om man håller samma mängd på träningen hela tiden..

Föredrar själv att köra det jag känner för den dagen.. Tex planerar aldrig en runda utomhus i förväg utan medans jag cyklar..

Intervaller blir även det lite vad jag vill.. Typ 4x4 olika hårt och ibland 60/30 x 10st osv..

Frågan är om det gör att jag blir bättre eller bara att jag håller igång gör mig bättre och vad jag kan göra för att bli ännu bättre..

För bra för tidigt med trainerroad?
Finna ju en inbyggd progression i deras program så du hela tiden ökar belastning/mängd veckovis.

Risken med att du kör det du vill på den dagen då du känner för det är väl att du hoppar över de där asjobbiga passen som kanske hade blivit din edge i träningen?

Struktur i vinterträning
anderssvensson sa:
melldorwin sa:
NLC sa:

För bra för tidigt med trainerroad?
Finna ju en inbyggd progression i deras program så du hela tiden ökar belastning/mängd veckovis.

Risken med att du kör det du vill på den dagen då du känner för det är väl att du hoppar över de där asjobbiga passen som kanske hade blivit din edge i träningen?

Nej det är ingen risk. Kör riktigt hårda pass utan att känna att jag vill hoppa över dom.. Vill hellre känns att passen verkligen gjort nått.

Ska kolla trainerroad lite mer! Använder det redan. Fast mer som statistik och analys efter passen! ☺?

Struktur i vinterträning
Jag tänkte köra 4x4 tre gånger i veckan i sex veckor. Övrig tid i zon 2 och ett långpass i veckan. Se tänkte jag byta ut 4x4:orna mot någon form av tröskelträning i sex veckor för att sedan åter köra 4x4. Ganska enformigt kanske men man kan ju alltid tillåta sej att ändra något pass om det tex är kanonfint fatbikeföre och man bara vill köra på så fort terrängen och förmågan tillåter.

Struktur i vinterträning
Som jag ser det: strukturerad träning = sätta ett mål, analysera vad du behöver/vill bli bättre på för att nå målet, leta reda på någon som kan hjälpa till att sätta ihop träningsprogram utifrån det som sen exekvera det. Förutom TrainerRoad finns även andra som t.ex Aktivitus eller Training 4 Cyclists som kan hjälpa dig med träningen.

Struktur i vinterträning
Jag undrar om det verkligen kan bli kvalitet i intervallerna om man kör 4x4 tre gånger i veckan, och dessutom flera veckor i följd. Låter som ett bra recept på att bränna ut sig.

Struktur i vinterträning
Har varit orolig för 4x4 ett par ggr i veckan är för tidigt? Men man kan alltså köra döds-4:or såhär tidigt utan att toppa formen för tidigt?

Struktur i vinterträning
melldorwin sa:
Har varit orolig för 4x4 ett par ggr i veckan är för tidigt? Men man kan alltså köra döds-4:or såhär tidigt utan att toppa formen för tidigt?
4x4 är ju grundträning till sin utformning och då motsatsen till formtoppning så det ska gå bra.

Struktur i vinterträning
geologen sa:
Jag undrar om det verkligen kan bli kvalitet i intervallerna om man kör 4x4 tre gånger i veckan, och dessutom flera veckor i följd. Låter som ett bra recept på att bränna ut sig.

Ja du kan mycket väl ha rätt. Jag är min egen tränare och kan egentligen inte mycket om sådant här. Men jag körde så förra vintern och vad jag vet så brände jag inte ut mej. Jag har som mål att alltid komma upp i 90% av maxpuls vilket jag oftast når. Om det indikerar att kvaliteten är god nog kan jag inte uttala mej om.

Struktur i vinterträning
melldorwin sa:

Toppning av form har inte så mycket med passen i sig som med träningsvolym att göra (och minska volymen när man vill vässa sig). Att bara köra 4x4 från nu och till april är nog ingen höjdare, du behöver blanda för att få en bredare bas och bättre uthållighet om du vill köra fort längre sträckor.

BTW Hittade detta http://www.gih.se/pagefiles/316/out0703s44-48.pdf vilket iofs är för långdistanslöpning, men har många gemensamma beröringspunkter med cykling (som i allt väsentligt är en uthållighetsidrott).

Struktur i vinterträning
melldorwin sa:

I min värld låter det konstigt att plocka bort all hård träning som stimulerar hjärtats förmåga att öka sin pumpkapacitet i ett halvår. Toppning handlar väl mer om att öka träningsdosen under ett par veckor för att sedan gå ner i träningsdosen sista tiden innan den stora tävlingen.

Struktur i vinterträning
Jag ställde mig samma fråga i höstas, lägger ca 5-7h i veckan
Fick rådet av någon som vet att bygga upp styrka, trampteknik, äta rätt. Fokusera på 80% lågintensivt och 20% högintensivt. Ett pass i veckan på gymmet. Periodisera och analysera.
Träna på det du är sämst och bäst på.

Struktur i vinterträning
konscious sa:
Jag ställde mig samma fråga i höstas, lägger ca 5-7h i veckan
Fick rådet av någon som vet att bygga upp styrka, trampteknik, äta rätt. Fokusera på 80% lågintensivt och 20% högintensivt. Ett pass i veckan på gymmet. Periodisera och analysera.
Träna på det du är sämst och bäst på.

Tycker jag låter som ett bra upplägg , särskilt med de två sista meningarna.

Struktur i vinterträning
Det här med 80% lågintensiv och 20% högintensiv är nog bra men vad innebär det egentligen? Ska jag ha 20% av tiden i pulszon 5 så får jag nog köra 4x4 varje pass för det blir ju inte så många sekunder under varje intervall som hamnar där. Eller räknar man i antal pass? 8 lågintensiva pass och två pass innehållande tex 4x4?

Struktur i vinterträning
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jag tänkte köra 4x4 tre gånger i veckan i sex veckor. Övrig tid i zon 2 och ett långpass i veckan. Se tänkte jag byta ut 4x4:orna mot någon form av tröskelträning i sex veckor för att sedan åter köra 4x4. Ganska enformigt kanske men man kan ju alltid tillåta sej att ändra något pass om det tex är kanonfint fatbikeföre och man bara vill köra på så fort terrängen och förmågan tillåter.

Om du kan köra tre pass med 4or i veckan i sex veckor i sträck tror jag du har lite för låg belastning. Sen blir det förstås träning ändå, men det blir ju ganska kort effektiv träningstid (16 minuter) så det bygger ju på att belastningen är ordentligt hög.

Själv tycker jag om att dela upp min träning i fyraveckorscykler där det blir tyngre och tyngre i tre veckor och sen mycket lugnare den fjärde veckan. Som exempel var min förra vecka den tyngsta i fyraveckorscykeln, då körde jag ett pass styrketräning överkropp, två pass med 6x4 min, ett pass löpning fartlek 70 min, en cx-tävling, ett distanspass 4 h landsväg. Den här veckan som är lugn blir då två pass cykel 2,5h halvsnabbt, två pass styrka överkropp.

Struktur i vinterträning
Känner att min träning "vad jag känner för" inte riktigt håller måttet :D

Att cykla på zon 2-3 längre tid är riktigt tråkigt. Men så låg puls är skitsvårt att hålla utomhus. Med youtube inomhus går det enklare.

Har någon länk till ett träningsprogram vore det roligt.. Giro 4 har jag men det är rätt mycket mängd i det.

Struktur i vinterträning
Zon 2 är "andfådd distans" och zon 3 är "snabbdistans till underkant av tröskel". Har man svårt att hålla sig på så "låg" nivå ute gör man nåt fel...

Struktur i vinterträning
Känns som jag ligger hyfsat rätt med träningen då ändå. Fast mycket distans blir det inte såklart. Skyller på tidsbrist. Men varierar emellan 10-20 mil i veckan på pendling. Då i lägre pulszon.

Inne kör jag ofta hårt. 4x4 etc. Tränar även endel benstyrka hemma med skivstång och utfall. Bålstyrka med plankan och situps.

Är ju rätt rörlig i jobbet med. Mycket tunga lyft och så.

Totalt ca 5 pass/vecka.

Hur ofta bör man testa sin tröskel för att se sin utveckling? En gång i månaden?

Bör man satsa på att köra sina 4or på den nivån man vet man klarar eller ska man försöka öka varje gång eller varje vecka?

Struktur i vinterträning
geologen sa:
Zon 2 är "andfådd distans" och zon 3 är "snabbdistans till underkant av tröskel". Har man svårt att hålla sig på så "låg" nivå ute gör man nåt fel...

Absolut. Jag går efter zoner och procent så då är det rätt enkelt att hålla koll på det. Mina distanspass är snarare zon 4 när man cyklar på riktigt oavsett, men jag cyklar bara på skoj också. Uttråkningsdöden är hemsk (zon 2, 3 distans utomhus).

Men allt är inte svart eller vitt som för dig, geologen :)

Struktur i vinterträning
Jag höll igång rätt bra till och med oktober, sen har det väl mest handlat om att behålla så gott det går.

Efter nyår börjar jag med två 4x4 och en 2x20 i veckan. Var tredje vecka byter jag ut 2x20 mot en maxtjuga.

Jag försöker öka hela tiden. Går säkert att diskutera hur snabbt man ska öka, men att få svart på vitt att man trycker högre effekt än förra månaden är det som motiverar mig att träna.

Struktur i vinterträning
eiskall sa:
Jag höll igång rätt bra till och med oktober, sen har det väl mest handlat om att behålla så gott det går.

Efter nyår börjar jag med två 4x4 och en 2x20 i veckan. Var tredje vecka byter jag ut 2x20 mot en maxtjuga.

Jag försöker öka hela tiden. Går säkert att diskutera hur snabbt man ska öka, men att få svart på vitt att man trycker högre effekt än förra månaden är det som motiverar mig att träna.

Låter som nått som passar mig.. Blandat med lite pendling 2 dagar.

Ska köra en max 20a en gång i månaden!

Hur mkt brukar man öka i watt på en säsong? Jag menarf ju inviduellt såklart.. Men ungefär? Effekten måste ju även bli mindre för varje år då man närmar sig sitt max mer och mer..

Struktur i vinterträning
melldorwin sa:
eiskall sa:

Hur mkt brukar man öka i watt på en säsong? Jag menarf ju inviduellt såklart.. Men ungefär? Effekten måste ju även bli mindre för varje år då man närmar sig sitt max mer och mer..

Från 0 till 100 W kanske. Beror på utgångsläget. När jag drog igång efter nästan två månader av total vila förra hösten, var min FTP runt 225-230 W. Tre månader senare körde jag en timme på 305 W.

Struktur i vinterträning
Borde det inte definitionsmässigt vara svårt att köra distans i zon 4? Men det beror kanske på hur man definierar både "distans" och "zon 4".

Jag är inte helt övertygad om att 80/20 är helt klockrent om man tränar 5-6 timmar i veckan men är inte det man landar i sådana här diskussioner ofta att man ställer olika "bra nog"-strategier mot varandra, är inte "bäst" mer en fråga om att utgå från sig själv och sina egna förutsättningar och att mer ha den stora bilden än just vilket enskilt intervallpass som är bäst?

Struktur i vinterträning
NickPick sa:
geologen sa:

Absolut. Jag går efter zoner och procent så då är det rätt enkelt att hålla koll på det. Mina distanspass är snarare zon 4 när man cyklar på riktigt oavsett, men jag cyklar bara på skoj också. Uttråkningsdöden är hemsk (zon 2, 3 distans utomhus).

Zon 4 är tröskel. Jag vet inte hur du räknat fram dina zoner, men de är i alla fal fel sett till den normala zonindelningen. Tråkdistans, dvs lugnt, är zon 1 eller möjligen låg zon 2. Zon 3, där snackar vi hård ansträngning under max ett par timmar. Puls uppåt tröskelpuls och slitna ben efteråt.

Struktur i vinterträning
geologen sa:
melldorwin sa:
eiskall sa:

Från 0 till 100 W kanske. Beror på utgångsläget. När jag drog igång efter nästan två månader av total vila förra hösten, var min FTP runt 225-230 W. Tre månader senare körde jag en timme på 305 W.

Mitt mål är 320w i ftp. Eller 4.1w/kg.
Och 4or på 390w i mitt fall 5w/kg
Samt klara 650w+ i 30sek eller 7.7w/kg

Struktur i vinterträning
Det tredje målet bör vara lättast. I alla fall sett till mig själv. Har varit över det varje år senaste åren, men inte varit i närheten av de två andra.

Struktur i vinterträning
geologen sa:
NickPick sa:
geologen sa:

Zon 4 är tröskel. Jag vet inte hur du räknat fram dina zoner, men de är i alla fal fel sett till den normala zonindelningen. Tråkdistans, dvs lugnt, är zon 1 eller möjligen låg zon 2. Zon 3, där snackar vi hård ansträngning under max ett par timmar. Puls uppåt tröskelpuls och slitna ben efteråt.

Jag räknar zonerna efter procent av maxpulsen. Polar och Garmin använder samma procent för zonindelningarna så om det är fel får du gärna belysa mig med ditt sätt som kanske är bättre? :)
Zon 3 är knappast hård ansträngning för mig iaf. Det är ju i övre zon 3 det börjar bli "ansträngt att prata" men det betyder inte att det är hård ansträngning för min del iaf.
http://www.polarbolivia.com/files/training_articles/en/psz-english_RGB_150dpi_en.jpg
Men jag har mycket att lära.

Struktur i vinterträning
Mina fem cent är att du gärna kan ställa cykeln iaf 4 av de 8 timmarna och styrketräna istället. Med fokus på rygg och bål, samt lite ben då speciellt framsida lår, som ofta blir ganska lite tränad jämfört med baksidan på cyklister. Tänk marklyft, squats och såna stora övningar i första hand. Samt, och här är jag själv jäkligt dålig, stretching för att bli mer rörlig. Emil Lindgren och Rissveds (tror jag det var) "bytte" så han fokuserade mer på smidighet (som tjejer annars tenderar att göra mer) och hon mer på styrka (som killar gärna gör mer) med strålande resultat, om jag inte minns helt fel från en bicycling-tidning för några år sedan.

Struktur i vinterträning
NickPick sa:
geologen sa:
NickPick sa:
geologen sa:

Jag räknar zonerna efter procent av maxpulsen. Polar och Garmin använder samma procent för zonindelningarna så om det är fel får du gärna belysa mig med ditt sätt som kanske är bättre? :)
Zon 3 är knappast hård ansträngning för mig iaf. Det är ju i övre zon 3 det börjar bli "ansträngt att prata" men det betyder inte att det är hård ansträngning för min del iaf.
http://www.polarbolivia.com/files/training_articles/en/psz-english_RGB_150dpi_en.jpg
Men jag har mycket att lära.

Kika här:
http://home.trainingpeaks.com/blog/article/power-training-levels

Struktur i vinterträning
Det blir väldigt konstigt om man inte alls justerar för träningstid? Det skulle då vara bättre att köra ett intervallpass och fyra kortare lågintensiva pass än att slå ihop de fyra passen och köra lite längre? Eller ännu sämre med fördelningen två högintensiva pass och ett distanspass? Jag är inte övertygad om detta.

Rimligen måste det också finnas gränser både uppåt och neråt när 80/20 fördelningen blir mindre optimal. Har för mig både Reck och Richard Larsén varit inne på att det hamnar mer kring 90/10 när träningsvolymen är så stor som hos eliten. Kan inte likaväl 70/30 eller 50/50 eller 30/70 vara vettiga för motionärer, beroende på omständigheterna? Jag vet inte om lärdomen är i just fördelningen.

Struktur i vinterträning
algol sa:
Det blir väldigt konstigt om man inte alls justerar för träningstid? Det skulle då vara bättre att köra ett intervallpass och fyra kortare lågintensiva pass än att slå ihop de fyra passen och köra lite längre? Eller ännu sämre med fördelningen två högintensiva pass och ett distanspass? Jag är inte övertygad om detta.

Rimligen måste det också finnas gränser både uppåt och neråt när 80/20 fördelningen blir mindre optimal. Har för mig både Reck och Richard Larsén varit inne på att det hamnar mer kring 90/10 när träningsvolymen är så stor som hos eliten. Kan inte likaväl 70/30 eller 50/50 eller 30/70 vara vettiga för motionärer, beroende på omständigheterna? Jag vet inte om lärdomen är i just fördelningen.

Jag tror att det mest handlar om att det blir krångligt att försöka kvantifiera högintensiv träning. Det finns ju ingenting som säger att den fördelning som eliten har ska vara optimal för motionärer. Dock verkar en och annan motionär snudda vid träningsvolym som gränsar mot elitidrottares, och då kanske det kan vara vettigt att konstatera att inte ens eliten kör mer än 2-3 hårda pass i veckan.

Angående "ride lots" så brukar iallafall jag ganska snabbt bli sliten av lite för hårda och lite för många pass utan tillräcklig återhämtning, så att jag presterar sämre än av ganska mycket mindre träning. Men det är nog för all del ganska individuellt och beroende på hur man cyklar.

Struktur i vinterträning
skier sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:

Om du kan köra tre pass med 4or i veckan i sex veckor i sträck tror jag du har lite för låg belastning. Sen blir det förstås träning ändå, men det blir ju ganska kort effektiv träningstid (16 minuter) så det bygger ju på att belastningen är ordentligt hög.

Själv tycker jag om att dela upp min träning i fyraveckorscykler där det blir tyngre och tyngre i tre veckor och sen mycket lugnare den fjärde veckan. Som exempel var min förra vecka den tyngsta i fyraveckorscykeln, då körde jag ett pass styrketräning överkropp, två pass med 6x4 min, ett pass löpning fartlek 70 min, en cx-tävling, ett distanspass 4 h landsväg. Den här veckan som är lugn blir då två pass cykel 2,5h halvsnabbt, två pass styrka överkropp.

Så är det säkert. Jag brukar vara nöjd med att nå 90% av maxpuls. Skulle jag sikta på 95% av maxpuls så skulle det bara bli några om ens något pass med 4x4 om året. Kommer bara upp i så hög puls om jag kör i skogen eller på tävling.

Struktur i vinterträning
geologen sa:
Det tredje målet bör vara lättast. I alla fall sett till mig själv. Har varit över det varje år senaste åren, men inte varit i närheten av de två andra.

Ungefär samma för mej om man tittar på w/kg. Jag är uppenbarligen mycket lättare så jag behöver ju inte prestera så mycket för att nå höga w/kg. 30 sekundaren klarar jag med råge. 4 minutaren kan jag nog klara en bra dag om jag går ner ett kilo. FTP är jag dock långt ifrån med 3,87w/kg.

Struktur i vinterträning
Gjorde ett riktigt ftp-test inne på trainern till skillnad från ute.

Är nöjd. Nu ska det bara ökas lite till..

Bilagor

• IMG_20161221_180936.jpg
    IMG_20161221_180936.jpg
    258 KB · Besök: 36
Struktur i vinterträning
Starkt! Att ens slutföra ett riktigt FTP-test tycker jag är imponerande. Är nog fan i mig ganska imponerande att ens påbörja ett...

Struktur i vinterträning
wobblie sa:
Starkt! Att ens slutföra ett riktigt FTP-test tycker jag är imponerande. Är nog fan i mig ganska imponerande att ens påbörja ett...

Ja det var riktigt vidrigt. Tänkte ge upp efter 5 min. Att jag ens slutförde det fattar jag knappt själv. Men kan nog pressa ur mig mer. Såhär i efterhand vet man ju. Men tänker vänta med att göra om det. :)

Tillbaka
Topp