Strulande bakväxel.

munin73

Medlem
Strulande bakväxel.
Hej.
Har problem att min kedja inte vill stanna kvar på den valda växeln.
Har både ny kedja och kassett. Växlingar fungerar utmärkt när jag har cykeln inomhus.
När jag sen tar mig ur på vägen igen och belastar pedalerna så verkar det vara feljusterat igen. Vad kan det bero på?

Strulande bakväxel.
Om du har heldämp kan du behöva ändra B skruven för att kompensera för förändringen i kedjenlinjen när du sitter på cykeln

Om allt sånt är rätt skulle jag chansa på snett växelöra :)

Strulande bakväxel.
Det finns verktyg för det men om du tar en bild bakifrån när växeln är på minsta kuggen bak så brukar folk här på forumet kunna se om det är rakt

Strulande bakväxel.
Det är väl i så fall lika snett inne och utan belastning. En noggrann inställning är väl början sen får man kolla på komponenterna. Växelöra, kedja och kassett kanske

Strulande bakväxel.
Har derailleur'N fått sig någon smäll? Kolla efter slag/repor på den.

Kolla även så att allt sitter väl åtdraget, dvs växelföraren är fäst väl på växelörat osv utan glapp.

Är kedjan insmord och ren?

Kan ev. vara att det är fel spänning på växelvajern, och den antingen behövs dras åt eller släppas efter och sen efterjustera växlarna igen.

Edit:
Kedjan kan också ibland fastna i fel läge, dvs att den behöver flyttas "ett steg fram" på kuggen, sitter den fel så kommer det hoppa under tryck.

Senast ändrad:
Strulande bakväxel.
20200507_081504.jpg

Har derailleur'N fått sig någon smäll? Kolla efter slag/repor på den.

Kolla även så att allt sitter väl åtdraget, dvs växelföraren är fäst väl på växelörat osv utan glapp.

Är kedjan insmord och ren?

Kan ev. vara att det är fel spänning på växelvajern, och den antingen behövs dras åt eller släppas efter och sen efterjustera växlarna igen.

Edit:
Kedjan kan också ibland fastna i fel läge, dvs att den behöver flyttas "ett steg fram" på kuggen, sitter den fel så kommer det hoppa under tryck.
Vad menar du med "flytta fram"?

Strulande bakväxel.
Vad menar du med "flytta fram"?

Man lyfter kedjan från kuggen, tex på vevarmen, och flyttar fram hela kedjan ett eller två steg, vissa modeller är gjorda för att bara passa i ett läge.
Hoppas det är tydligt nog.

Det ser ut på din bild för övrigt som att det är ganska stor vinkel mellan dina jockey-wheels på bakväxeln, de två kugghjulen.
kedjan går hyffsat skevt där. (Enligt vad jag kan tyda på bilden, kan se fel)

När det sett ut så för mig så har jag fått ett slag på bakväxeln och fått vrida tillbaka växelörat till en bättre position.

Men gör inte det utan att konsultera en expert! :P

Strulande bakväxel.
Man lyfter kedjan från kuggen, tex på vevarmen, och flyttar fram hela kedjan ett eller två steg, vissa modeller är gjorda för att bara passa i ett läge.
Hoppas det är tydligt nog.

Det ser ut på din bild för övrigt som att det är ganska stor vinkel mellan dina jockey-wheels på bakväxeln, de två kugghjulen.
kedjan går hyffsat skevt där. (Enligt vad jag kan tyda på bilden, kan se fel)

När det sett ut så för mig så har jag fått ett slag på bakväxeln och fått vrida tillbaka växelörat till en bättre position.

Men gör inte det utan att konsultera en expert! :P
Ok.
Tar mig till en cykelverkstad nästa vecka när karantänen här har släppts lite så får de kolla på det.

Strulande bakväxel.
Täck för tipset. Kedjan var två länkar för lång. Kortade den och upplevde en förbättring. Lite mer finjustering och den är redo för en längre tur igen. ?‍♂️☀️?

Strulande bakväxel.
Hej.
Har problem att min kedja inte vill stanna kvar på den valda växeln.
Har både ny kedja och kassett. Växlingar fungerar utmärkt när jag har cykeln inomhus.
När jag sen tar mig ur på vägen igen och belastar pedalerna så verkar det vara feljusterat igen. Vad kan det bero på?

Enligt min ringa erfarenhet går det inte att justera växlarna exakt på mekstället utan finjusteringen måste göras på vägen. Något halvvarv hit o dit. Det händer alltid något under belastning.

Strulande bakväxel.
Enligt min ringa erfarenhet går det inte att justera växlarna exakt på mekstället utan finjusteringen måste göras på vägen. Något halvvarv hit o dit. Det händer alltid något under belastning.
Varit ut på en 10km cykeltur idag och kedjan strulade inte en enda gång.
Nästa vecka så släpper vår karantän och jag kan ge mig ut på en längre tur igen. Nu är vi låsta till max 1 km hemifrån. Så jag har en 2 km runda jag nyttjar nu.?‍♂️?☀️

Tillbaka
Topp