Stulen cykel "funnen" i Ukraina

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Armstrong

Medlem
https://www.olx.ua/i2/obyavlenie/pr...y-shosseynik-gavia-modena-8-5-kg-IDwNwNe.html

vad göra? För ca 2 månader sedan stals våran cykel (Gavia Modena 105 carbon) utanför Willys i Vinsta Vällingby.
Cykeln var låst med granit (i fast monterat räcke) och med ett billigt lås (i framdäcket på damcykel).
Utanför entren till butiken sitter en dam på en läsk back och frågar om vi har pengar att ge henne, i samma veva kommer det
fram några "killar" till damen och ger denne en påse pant burkar och ber damen gå in och panta burkarna (troligtvis för att hålla koll på oss).
Så när vi kommer ut (damen på läsk backen sitter då på sin plats) så ser vi att Gavian är borta men damcykeln var fint uppställd.
Jag frågar damen på engelska vart cykeln är, hon vet ingenting för hon har pantat burkar. Jag går in och ringer polisen (anmäler stöld) och damen i fråga ser detta och ropar på "killarna" på något konstigt språk och sedan försvinner från platsen.
Någon vecka senare googlar jag på cykel märket/modell och hittar våran cykel på på sidan ni kan se i början , alltså i Ukraina på WWW.OXL.UA användare TAPAC. Cykeln har alla klistermärken kvar (som jag satt på)! Jag anmäler detta till polisen och dom upprättar en anmälan om häleri. Men som vi vet så gör inte polisen någonting, allt blir nedlagt på ett ögonblick (då detta inte genererar några pengar till polisen utan bara "utgifter"). Alltså ska jag åka över själv till ukraina och ta hand om personen ifråga? Då kommer jag bli anmäld och få skit.
Jag har försökt anmäla till polisen i Ukraina men men..
Vad ska man göra? det är riktigt surt, sparade pengar ganska länge för att kunna köpa cykeln (då arbetslös) nu pluggar jag och drar in 178kr/DAG=Under 4000kr/månad. I Rest my case..
Tips och råd tack.
/Armstrong

Du fick inte tillbaka pengarna på hemförsäkringen?

Är nog dött lopp tyvärr vad gäller polisarbete :(

Glöm er(?) cykel och gå vidare i livet! Inte värt att lägga ned tid och pengar för att få tillbaka den.

Senast ändrad:
Enligt happy så är det bara fördomar att cyklar går österut ;)

Ps.ukraina var lite otippat! Tråkigt allt du kan göra är väl typ att skriva och dela på ukrainska cykelsidor på tex fb.

Trist såklart, men lite "kul" ändå att veta vad det blivit av någon av alla dessa stulna cyklar.. Var det inte någon härom året som såg sin cykel på en liknande sida beskriven som en unik cykel från en svensk tillverkare, och då var det en IKEA cykel med egna dekaler?

Men för TS är det förstås ledsamt att bli av med cykeln, men jag tror som andra här att det kommer vara svårt att få tillbaka den...

Armstrong sa:
https://www.olx.ua/i2/obyavlenie/pr...y-shosseynik-gavia-modena-8-5-kg-IDwNwNe.html

vad göra? För ca 2 månader sedan stals våran cykel (Gavia Modena 105 carbon) utanför Willys i Vinsta Vällingby.
Cykeln var låst med granit (i fast monterat räcke) och med ett billigt lås (i framdäcket på damcykel).
Utanför entren till butiken sitter en dam på en läsk back och frågar om vi har pengar att ge henne, i samma veva kommer det
fram några "killar" till damen och ger denne en påse pant burkar och ber damen gå in och panta burkarna (troligtvis för att hålla koll på oss).
Så när vi kommer ut (damen på läsk backen sitter då på sin plats) så ser vi att Gavian är borta men damcykeln var fint uppställd.
Jag frågar damen på engelska vart cykeln är, hon vet ingenting för hon har pantat burkar. Jag går in och ringer polisen (anmäler stöld) och damen i fråga ser detta och ropar på "killarna" på något konstigt språk och sedan försvinner från platsen.
Någon vecka senare googlar jag på cykel märket/modell och hittar våran cykel på på sidan ni kan se i början , alltså i Ukraina på WWW.OXL.UA användare TAPAC. Cykeln har alla klistermärken kvar (som jag satt på)! Jag anmäler detta till polisen och dom upprättar en anmälan om häleri. Men som vi vet så gör inte polisen någonting, allt blir nedlagt på ett ögonblick (då detta inte genererar några pengar till polisen utan bara "utgifter"). Alltså ska jag åka över själv till ukraina och ta hand om personen ifråga? Då kommer jag bli anmäld och få skit.
Jag har försökt anmäla till polisen i Ukraina men men..
Vad ska man göra? det är riktigt surt, sparade pengar ganska länge för att kunna köpa cykeln (då arbetslös) nu pluggar jag och drar in 178kr/DAG=Under 4000kr/månad. I Rest my case..
Tips och råd tack.
/Armstrong
Begära en s.k. handräckning av H*lls Ang*ls i Ukraina? De kanske tar 1000 sek svart...

* = e

Hur kan man vara så jävla dum att ställa en sådan cykel utanför en matbutik i Vällingby?

Det är dessa icke-fungerande rättsväsen som leder till att vi måste betala höga försäkringspremier och självrisker.

tomcaten sa:
Hur kan man vara så jävla dum att ställa en sådan cykel utanför en matbutik i Vällingby?
Here we go again...
Aron, var är din "mitt-i-prick-liknelse"?

TS, har inget konkret förslag, men faen vad surt!
Vilken ramstorlek är det?

Frågan är väl varför inte Vällingbypolisens cykelrotel tar sitt Herkulesplan, flyger ner till Ukraina och beslagtar din cykel då den är dig frånhänt. De lär väl vara upptagna att skriva massa skitböter, typ hastighetsöverträdelser utanför skolor, bara av ren illvilja och provision.

tomcaten sa:

Komigen, snubben är ledsen för att hans cykel har blivit stulen och när han ber om råd svarar en del av er med rent bullshi*.

Tråkigt att höra.. Hoppas du fått pengar på hemförsäkring eller liknande.

Ultralite sa:
Ser ju inte ut som att cykeln är i Ukraina på bilderna.

Som tidigare nämnts så är inte bilparken svensk:
Honda med ukrainska nummerskyltar.
Flera Ladabilar (vanliga i f.d. Sovjet, ovanliga i övriga världen).
Röd kinesisk bil (typ Chery/Geely, vanlig i Ukraina, säljs ej i EU).

I vilket fall som helst, trist att bli av med en så fin cykel.

Cykeln köpt på polis-auktion, därav bristfällig info! Men för er misstroende.
+Baksida sadelstolpe (<-bakvänd) Moeye k-märke.
+Styrslut/styrpluggar består av döskalle tejp från Jula.
+Urklippt stjärna från Rockstar energi drink på högra framgaffeln från Thailand.
+Sigma trådad cykeldator.
+Hubs n sprocket k-märke övre ram från Thailand.
+Litet Powder coating k-märke (pika bikes) undre ram vänster sida från Nederländerna.
M.m.

Nej TS har inget större hopp att få cykeln tillbaka.
men vem vet, kanske kommer det dära Herkules planet eller förövaren med sitt dåliga samvete!

Nästa inlägg kommer ge svar på hur du får tillbaka cykeln på ett enkelt sätt och samtidigt gör livet surt för tjuvarna så att de aldrig gör om det.

*Hoppas jag*

Prästbol sa:
Det är dessa icke-fungerande rättsväsen som leder till att vi måste betala höga försäkringspremier och självrisker.
Det handlar väl snarare om icke-fungerande människoväsen...

Tidigare en sommar lämnade jag min Porsche utanför cykelbutiken med motorn igång. För den otränade kan det se extremt dumt ut men det satt en butiksanställd utanför som jag bad kolla den samtidigt som det var lite folk i omlopp vid tiden och jag hade utsikt hela tiden mot bilen och var inte inne längre än 2 minuter. Skyltfönstrena var asstora så jag kunde se långt utåt åt sidorna om det skulle komma någon som tog kurs mot den.

En matbutik har betydligt mera folk i omlopp och butiken är inredd så att du hamnar bakom hyllorna nästa hela tiden så du inte kan se ut medan du är därinne. Även så handlar väl folk i 10 till 30 minuter så det är sådan tydlig signal för de kriminella att allt utanför butiken har du precis så lång tid att sno det!

Vill man skylta med kolfiber cykel ned till butiken i Vällingby så får man tyvärr bita i det sura om den blir stulen.

Jag kan ju tycka att det är jävligt dumt att man serverar de kriminella på det här viset. Kan förklara min lite hårda ton mot TS.

tomcaten sa:
Tidigare en sommar lämnade jag min Porsche utanför cykelbutiken med motorn igång. För den otränade kan det se extremt dumt ut men det satt en butiksanställd utanför som jag bad kolla den samtidigt som det var lite folk i omlopp vid tiden och jag hade utsikt hela tiden mot bilen och var inte inne längre än 2 minuter. Skyltfönstrena var asstora så jag kunde se långt utåt åt sidorna om det skulle komma någon som tog kurs mot den.

En matbutik har betydligt mera folk i omlopp och butiken är inredd så att du hamnar bakom hyllorna nästa hela tiden så du inte kan se ut medan du är därinne. Även så handlar väl folk i 10 till 30 minuter så det är sådan tydlig signal för de kriminella att allt utanför butiken har du precis så lång tid att sno det!

Vill man skylta med kolfiber cykel ned till butiken i Vällingby så får man tyvärr bita i det sura om den blir stulen.

Jag kan ju tycka att det är jävligt dumt att man serverar de kriminella på det här viset. Kan förklara min lite hårda ton mot TS.

Tomgångskörning max 1 minut. Bruka allvar!

Sjukt tråkigt för TS men det ligger ju tyvärr något i det tomfaten skriver. Det borde inte behöva vara så, men idag är det ju tyvärr så. Behövs inte många sekunder för att det ska ske. Man tar en stor risk när man lämnar ett sådant objekt, hur bra låst den än är. Sen hjälper det ju inte trådskaparen alls och jag beklagar verkligen. Tyvärr är det nog det bästa att försöka glömma den så fort som möjligt. inget roligt svar, men ärligt.

Va, använde du din cykel i urban miljö?

Nä, cyklar skall köpas dyrt, fotas i finrummet och sen hängas upp på väggen för att inte användas. Ska du nödvändigtvis lämna internet får du ta fultemahojen eller gå till gymmet för att sätta dig på träningshojen...

Att du dessutom har mage att i ett cykelforum visa upp var din stulna cykel hamnat...Skäms på dig.

Seså, skapa nu en tråd där du frågar om hjälp för att du har svårt att bestämma dig vilken cykel du ska köpa nästa gång och vilken färg på sadeln som passar de nya fina däcken. Sen avslutar du med en bild på upphängningsceremonin innehållande en nyöppnad mikrobrygd ipa samt en kaffekopp med kallpressad hipsterblandning.

----- ironifilter av -----

Äh, sorry, men blir så less på alla tjuvar och ibland även på delar av happymentaliteten.
Lider med TS och hoppas att alla som cyklar på din stulna cykel i fortsättningen får svamp i skrevet.

Senast ändrad:
tomcaten sa:

Och vad har din Porsche och hurivida du lämnar den utanför någon butik med det hela att göra egentligen?

Lite talande samhällsbild när man anses vara en idiot som lämnar en <10K-cykel låst utan uppsikt i 10 minuter. Jag kan räkna upp många betydligt större städer i andra länder där det hade setts som en självklarhet att kunna göra detta. Vi har kapitulerat för att acceptera kriminalitet och rycker på axlarna när vi själva drabbas, undra om det leder till fler eller färre brott. Det går givetvis att vända men då krävs en lite annan attityd än att idiotförklara den drabbade och fokusera mer på brottslingarna.

Men hallå... Att lämna en Porsche på tomgång utanför en butik och samtidigt påstå att en student som tar sin enda cykel för att handla och låser fast den utanför butiken är fruktansvärt oansvarig? Förutom att det är en konstig jämförelse så är det ett skevt resonemang.

Annars finns ju den där cykel i butik tråden...Men det kanske är därför dom har "drive-in" på snabbmatsställen och bygghandlar, för att ingen ska stjäla Porschen....

Jag är i alla fall hiskeligt glad att jag inte bor i någon storstadsregion, här får man ha grejerna hyfsat i fred!

ething sa:
Lite talande samhällsbild när man anses vara en idiot som lämnar en <10K-cykel låst utan uppsikt i 10 minuter. Jag kan räkna upp många betydligt större städer i andra länder där det hade setts som en självklarhet att kunna göra detta. Vi har kapitulerat för att acceptera kriminalitet och rycker på axlarna när vi själva drabbas, undra om det leder till fler eller färre brott. Det går givetvis att vända men då krävs en lite annan attityd än att idiotförklara den drabbade och fokusera mer på brottslingarna.

Tyvärr är det väl så att buset vet att även om dom åker fast blir det ingen påföljd i vårt land.

Det GurraG skrev var faktiskt det enda riktiga. Synd men sant i dagens (och jantelagens) Sverige.

tomcaten sa:

Troll! Karikatyren av en Porschesnubbe med orealistisk självbild är bara för perfekt för att vara sann.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp