Stulen cykel (Gary Fischer - Nirvana)

devcube

Ny medlem
Hej,

Min 7 år gamla pendlarcykel har blivit stulen, en Gary Fischer Nirvana. Den ser ut så här (även om det inte är min bild av cykeln):
IMG_9034.jpg

Jag har kvar kvittot (nypris 6495) och även ett kvitto från en stöldskyddsmärkning hos Smart Safety. Jag betalade visserligen bara stöldskyddet 1 år men cykeln är ju ändå märkt.

På cykeln satt också fäste och mätare för en cykeldator (men själva datorn satt inte på) samt fästen för lysen (men inga lysen).

Tror ni att jag kan få ut något från försäkringsbolaget eller är cykeln för gammal?

Glömde nämna det men jag menar alltså från hemförsäkringen. Trist om man inte kan få nåt alls för den, förstår att självrisken äter upp mycket men ändå.

1500 hos samtliga, försäkringsbeloppet minskar med cykelns ålder. Olika maxbelopp hos olika försäkringsbolag. Upptäckte att IF har ett maxbelopp på endast 18000 i vanliga hemförsäkringen. Övriga 50000. Dags att byta försäkringsbolag.

Tar man länsförsäkringar så ersätter de 20% av nypriset om cykeln är 6 år eller äldre. I ditt fall blir det 1300:-. Självrisken ligger troligtvis på runt 1500:- så använder du försäkringen så förlorar du 200:-.

Betala 200 spänn för att få sin cykel stulen, den är bra ;-)

Förövrigt kostar stöldskyddsmärkningen hos Falk 90 spänn för 10 år efter första året (som sportson pröjsade, inkl självriskförsäkring).

Tillbaka
Topp