--stulen cykel-- TILLBAKA! Avanti Kona Pro (göteborg centrum)

Varför känns det som att tjuven kommer klara sig ur detta alldeles för lindrigt? Det är dags att uppgradera straffet för cykelstöld så att det handlar om fordon istället för sak. Det är dåligt för alla ärliga om cykeln inte kan fungera för dagliga transporter och ärenden.

vi har i vår flathet kommit att acceptera en hel del kriminella beteenden. och fängelse ökar bara problemen. samhällstjänst är bra. men jag tycker man borde kunna dömas till spårning 24-7.

jag hade betalat köparen som hörde av sig, tycker så borde skett. om jag inte misstänkte att det var en bulvan. sedan kontakt med försäkringsbolaget

kais01 sa:
vi har i vår flathet kommit att acceptera en hel del kriminella beteenden. och fängelse ökar bara problemen. samhällstjänst är bra. men jag tycker man borde kunna dömas till spårning 24-7.

jag hade betalat köparen som hörde av sig, tycker så borde skett. om jag inte misstänkte att det var en bulvan. sedan kontakt med försäkringsbolaget

Att få jobba som lapplisa(utan lön) tycker jag är ett passande straff för cykeltjuvar.

Det vore också intressant att höra hur det gick till när Nick001 köpte hojen. Vilken bakgrundskoll av säljare/cykel/ramnummer/kvitto etc. gjordes? Kanske bara jag som är nojig kring att köpa begagnade grejer, särskilt cyklar... Helt rätt att hojen hittade tillbaka även om du fick ta en ekonomisk smäll, bra gjort där!

Marte sa:
Det vore också intressant att höra hur det gick till när Nick001 köpte hojen. Vilken bakgrundskoll av säljare/cykel/ramnummer/kvitto etc. gjordes? Kanske bara jag som är nojig kring att köpa begagnade grejer, särskilt cyklar... Helt rätt att hojen hittade tillbaka även om du fick ta en ekonomisk smäll, bra gjort där!

Det är inte det lättaste. Jag har varit i kontakt med polisen ang kolla upp ram nr (gällande om den är stulen eller ej) men kunde inte få svar via telefon.

Marte sa:

Frågan är väl lite i så fall hur stor koll man ska göra, speciellt kontra pris. Gissar att man som köpare är mer motiverad att göra en ordentlig koll om cykeln kostar 18.000 än 1.800 även om båda delarna är mycket pengar.

Jag tycker i vart fall att det är roligt att flera stulna cyklar hittat hem senaste tiden, även om det givetvis är trist att det som i det här fallet drabbade en oskyldig tredje part.

Snyggt agerat Nick!

Till trådskaparen/cykelns ägare, har du möjlighet att utveckla hur det går med cykeltjuven? Åtalas han eller är han fri att fortsätta stjäla andras cyklar? I det här fallet verkar ju finnas bevis för åtminstone häleri.

h.g.j sa:
Frågan är väl lite i så fall hur stor koll man ska göra, speciellt kontra pris. Gissar att man som köpare är mer motiverad att göra en ordentlig koll om cykeln kostar 18.000 än 1.800 även om båda delarna är mycket pengar.

För mig är det diskrepansen mellan 1) rimlig ägare och den som faktiskt säljer och 2) rimligt pris och försäljningspris som triggar ev klockor. Senaste två cyklarna jag köpte till barnen var objektivt sett ganska sketchy affärer, men givet cyklarnas natur och skick var säljare och pris plausibla.

h.g.j sa:
Jag tycker i vart fall att det är roligt att flera stulna cyklar hittat hem senaste tiden

Plus miljarder på det!

av 65 000 anmälda. det hävdas att mörkertalet är stort, i själva verket ska siffran vara ca 4 ggr högre.

jämför med antal sålda cyklar kring 600 000..

Tillbaka
Topp