[stulen i Lund] Röd/Vit Merida T1 Stulen igen!

NizzyBrada

Ny medlem
EDIT: SÅ var man av med cykeln igen. nån snodde min cykel mitt på blanka dan (tisdag 24 jun) mellan kl 08 och 18.

cykeln ser ut som bilden nedan:

Merida_Speeder_T1_2006_b.jpg ht=420

Med följande modifieringar/specifikationer:
+svarta plastskärmar fram och bak.
+Trådlös givar för cykeldator monterad på höger gaffelben
+fäste för cykeldator på styrstam
+ringklocka vid vänster handtag
+fäste för framlampa på vänster sida av styre
+fäste för baklampa på sadelstolpe
+Annat vevparti.
+V-bromsarna är Shimano Deore (ej Noname som original)
EDIT: Nya Kenda 700x28 däck med reflexrand

Skulle bli väldigt tacksam om den som ser den kan dra iväg ett mail till mig: laineerd@hotmail.com

Mvh Nils

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Kommer också hålla gluggarna öppna, inte vanligaste cykeln så borde reagera när man ser den.
/JOel

Fick ett telefonsamtal idag från S-REG där de sa att någon hittat min cykel. En man hade hittat den stående lutad mot ett träd, fortfarande låst, ca 300 m från där jag bor.

Så nu har man hämtat cykeln. lite rost på kedjan efter att ha stått ute men annars i fint skick.

Ha ställt den i lägenheten nu, ska bli lite ompyssling ikväll!

Ibland har man lite tur :)

NizzyBrada skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick ett telefonsamtal idag från S-REG där de sa
> att någon hittat min cykel. En man hade hittat
> den stående lutad mot ett träd, fortfarande
> låst, ca 300 m från där jag bor.
>
> Så nu har man hämtat cykeln. lite rost på
> kedjan efter att ha stått ute men annars i fint
> skick.
>
> Ha ställt den i lägenheten nu, ska bli lite
> ompyssling ikväll!
>
> Ibland har man lite tur :)

Grattis. Du är den andra jag hör som hittar sin cykel fortfarande låst några hundra meter från sin bostad. Bägge i Lund.

Lund har slöa cykeltjuvar? ;)

Efter att den blev stulen så letade jag med min HID-pannlampa i värsta COPS stil på klostergården och jag ber därför om ursäkt till alla som bor på klostergården för mina fördomar :)

Cykeln hittades på mellanvångsvägen, och det är ju helt åt andra hållet.

Ja som ni ser i mitt första inlägg så har nån varit och nappat min cykel igen.

hojta till om ni ser den!

Tack på förhand

Nils

Jo visst låste jag fast den i en stolpe.

När jag kom hem så hittade jag en halvan av låset vid stolpen och den andra halvan någon meter bort. hur tjuven fått upp låset förstår jag inte, det är ett ABUS bygellås. I vilket fall så hade jag svårt att få in nyckeln i låset, som om låsmekanismen utsatts för nån sorts manipulation, vad vet jag..

Samma kille med rätt utrustning?

Sjukt tråkigt iaf och jag hoppas man hittar både cykel och svin...

Senast redigerad av en moderator:
avafan.. igen?
ska hojja runt i lund i morrn o träna lite, ska köra runt för nöjets skull o kolla efter den!
hoppas den kommer tillbaka igen!

Nu borde du har lärt dig att man inte lämnar cykeln utomhus. När du är hemma så ha den i lägenheten. När du är på jobbet/skolan så låser du fast den med två BRA lås, bara för att det står ABUS på låset betyder det inte att det är bra. Är det något billigt lås så är det skit. Även de bästa låsen kan tjuven ta sönder, men det tar betydligt längre tid och är svårare.

Ja man undrar vem som är så fräck att plocka en cykel mitt på dagen.

Förra gången så var det ju några som inte orkade bära den så långt, denna gång så är det några med nån typ av utrustning.

Och jag som precis satt på nya däck och slangar... blä!

NizzyBrada skrev:
> Ja man undrar vem som är så fräck att plocka en
> cykel mitt på dagen.
>
> Förra gången så var det ju några som inte
> orkade bära den så långt, denna gång så är
> det några med nån typ av utrustning.
>
> Och jag som precis satt på nya däck och
> slangar... blä!

Att ta cykeln mitt på dan är det bästa tillfället, då misstänker inte folk att man är en tjuv. Om någon kommer fram och frågar vad man gör så är det bara säga att man tappat bort nyckeln till låset.

Happen -Förväntar du dig att en tjuv ska stjäla en 2 år gammal pendlarcykel med inköpspris 5500 som står fastlåst med ett Abus lås av låsklass (8 av 15) vid ett torg med en större livsmedelsaffär och strid trafik av kunder till affären?

men ,, om det stod utanför, netto? gott om folk.
så borde det finnas gott om vittnen..eller?
sätt upp en most wanted lapp :)

Varför ens posta här om du är så inihelvete korkad att du parkerar en hoj du inte kan undvara på en plats där hojar försvinner? Hyr en gråterska.

JLarsson skrev:
> Varför ens posta här om du är så inihelvete
> korkad att du parkerar en hoj du inte kan undvara
> på en plats där hojar försvinner? Hyr en
> gråterska.

Är du ett skämt?

JLarsson skrev:
> Detta var andra gången. Det är skillnad.

Om man blir utsatt för brott en gång så är det förjävligt och omgivningen har rätt att visa medlidande, men andra gången får man skylla sig själv. Är det så du menar?

andematt skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Detta var andra gången. Det är skillnad.
>
> Om man blir utsatt för brott en gång så är det
> förjävligt och omgivningen har rätt att visa
> medlidande, men andra gången får man skylla sig
> själv. Är det så du menar?

Ungefär så ja, och även om Larsson nu blev HÅRT ägd av sitt eget citat :), kan jag nog inte låta bli att se poängen. Om man hårdnackat struntar i ALLA som upprepar om och om igen att det är inte frågan om "om en cykel blir stulen, utan när" och dessutom inte lär sig ens när man råkar ut för det själv, ja då kanske en gråterska är på sin plats...

Själv är jag korkad och det tog mig betydligt fler stölder än två innan budskapet hittade hem :)

Vilken skön vändning, fick mig att skratta gott. Hoppas du får tillbaka cykeln.

Bilagor

• namn.gif
    namn.gif
    69.1 KB · Besök: 31
i skåne är det nog bäst o köra bil...

Mitt centrallås hade dock klickat i vintras och någon hade seriöst öppnat dörren, snott min parkeringslapp och lagt dit en gammal...

Haha. Jlarsson pwnd. :)

Fast jag håller med. Jag själv vågar inte ens ställa mina finhojjar utom synhåll hur fastlåsta de än är. Det räcker ju bara att kapa kedlelåset, klippa vajern och skruva bort X.0an och vips är du nästan en tusenlapp rikare. Eller några snabba grepp med insexan och du är ett SunRingle med 8"skiva rikare.

Varför inte använda en mindre stöldbegärlig pendarhoj när man vet med sig att den skall lämnas utomhus?

Tack för alla trevliga svar.

Man kan alltid göra mer. Efter den första stölden så vidtog jag åtgärder som jag bedömde var rimliga för att det inte skulle ske igen. Tydligen var de inte tillräckliga.

Man ska väl inte behöva cykla runt på vrak för att slippa få hojen stulen? Det vore att ge upp.

jomper skrev:
> Man ska väl inte behöva cykla runt på vrak för
> att slippa få hojen stulen? Det vore att ge upp.

Om cykeln ska lämnas obevakad - OAVSETT LÅS gäller följande valmöjligheter:

- Ett vrak
- För den djärve: Fincykel maskerad till vrak
- Och alltid: Ekonomiskt och mentalt avskriven

Ja, typ så i alla fall.

Däremot tror jag att det där abus låset för typ 350 spänn är på gränsen till undermåligt.
Var det inte ung det Metro kom fram till när de testade lås också.

Jag tror att deras "säkerhetsnivå 15" (för ung 700) lås är många gånger säkrare eventuellt även de som är märkta 12, men där är jag osäker.

Tex är nyckeln mångdubbelt mer komplex (även om det inte är nån garrant för att låset är det) och bygeln är hårdare plus att den är fyrkantig vilket gör att du i princip måste kapa den på två ställen för att få loss något som är låst med den.

Det är väl att utmana ödet att skriva det, men än så länge har jag inte blivit av med nån hoj. Har aldrig parkerat nån fincykel regelbundet på samma ställe iofs, men använt framför allt min gamla explosif som vardagscykel. Crossen ställer jag på stan ibland fastlåst i en stolpe med Steel-O-Flex-låset som väger flera ton.

På jobbet står den dock på inhägnat, bevakat område.

Men jag inser att jag har haft en god portion tur.

Abus is da shit:

Kryptonite är också jättebra:

Läste på en hel del om hur man dyrkar lås nyligen (av rent informationsintresse) och jag skulle inte lämna något jag inte kan undvara låst på stan'. Lås stoppar bara tillfällighetstjuven, de som vill och kan hindras inte av sådana petitesser.

För något år sedan uppdagades ju hur lätt det är att öppna lås med "runda nycklar" som var vanligt på cykel- och PC-lås. I med en halv bläckpenna och vrid om, gick lika fort och enkelt som med rätt nyckel.

Vill man bli riktigt paranoid söker man på "lock bumping" på YouTube...

Eller så kollar man vad en domkraft kostar på jula, eller hur svåra de är att racka...

Fast det där Abuslåset var ju ett riktigt budgetlås iofs. Men alla lås går att forcera.

Liten mot viktshistoria.

En kompis hade glömt sin cykel vid ett köpcentrum här i stan, på en parkering som ligger under tak och dåligt upplyst, över en natt. (Skäggetorp för de som känner till Linköping)
Någon hade lyckats gör ett par märken i plasthöljet som man såg först om man tittade efter dem.
Jag skrattade åt wannabe-tjuvarna då. Men efter att ha läst denna tråd undrar jag hur det ens var teoretiskt möjligt att inte få upp det låset. Eller så är Biltemas enklaste bygellås "Da Shit"! :-D

Tillbaka
Topp