Stulen: Merida Theorema 905 på Södermalm i Stockholm

dreijer

Medlem
Hej, nu var det min otur att starta en sån här tråd...

Jag fick tyvärr min gamla kolfiberracer som jag använder för pendling och ärenden stulen igår. Det är en Merida Theorema 905 (jag är osäker på årsmodell) med Ultegra-växlar. Den har Continental GP 4-season 25mm fram och bak, stänkskärmar fram och bak och platta pedaler från Specialized. Detta är tyvärr den bästa bilden jag hade av min cykel (tagen från fel sida):

dsKaEUZ.jpeg

Den hade ett tjockt vajerlås och var fastlåst vid cykelparkeringen söder om Skrapan på Södemalm i Stockholm. Den blev stulen någon gång mellan 19:30-23:00 igår 2024-06-25.

Jag gjorde anmälan till Polisen igår kväll och inkluderade det stöldskyddsnummer som är på ramen.

Om du ser cykeln någonstans så hör gärna av dig!

Kronofogen säljer en: https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20240918_1045&inO=126

Merida Theorema 905
Ram kolfiber
Ramstorlek XL, 59 cm
Okänt ramnummer
Okänt serienummer
Hjulstorlek 28 tum
Däck Continental GP4
Fälgar Shimano , 16 ekrar
20 växlar
Växel Shimano Ultegra
Vevparti Shimano Ultegra
Pedaler Specialized

Kanske din? Den kan ju vara beslagtagen från en tjuv. Auktionen stänger 2 oktober så skynda!

96157_1_mid.jpg

Kronofogen säljer en: https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20240918_1045&inO=126

Merida Theorema 905
Ram kolfiber
Ramstorlek XL, 59 cm
Okänt ramnummer
Okänt serienummer
Hjulstorlek 28 tum
Däck Continental GP4
Fälgar Shimano , 16 ekrar
20 växlar
Växel Shimano Ultegra
Vevparti Shimano Ultegra
Pedaler Specialized

Kanske din? Den kan ju vara beslagtagen från en tjuv.

96157_1_mid.jpg

Bra spanat! Ser ju verkligen ut att vara samma. @dreijer

Ja ser verkligen ut som samma. Till och med nötningen på dekalen på sadeln ser ut att vara samma. Men okänt ramnummer, undra om dom slipat bort? Annars borde väl Kronofogden alt. Polisen kollat upp detta mot stulna cyklar?
Hoppas @dreijer ser detta och på nåt sätt få tillbaka sin cykel.

Redigerar mig själv: kanske är försäkringsbolagets cykel numera?

Ja ser verkligen ut som samma. Till och med nötningen på dekalen på sadeln ser ut att vara samma. Men okänt ramnummer, undra om dom slipat bort? Annars borde väl Kronofogden alt. Polisen kollat upp detta mot stulna cyklar?
Hoppas @dreijer ser detta och på nåt sätt få tillbaka sin cykel.

Redigerar mig själv: kanske är försäkringsbolagets cykel numera?
Ramnummer på en kolhoj är väl bra ett klistermärke?

Hej, tack alla för upplysningen! Hade inte koll på Kronofogden. Såg den på Facebook Marketplace dock: https://www.facebook.com/marketplace/item/1672168993612896/

Var inget ramnummer på den. Var ett klistermärke från Smart Safety på downtuben som jag har numret på. Men det är avskrapat nu.

Korrekt @truedude fick på försäkringen från Tre Kronor 3 000kr efter självrisken. Vilket jag kände var rimligt.

Är också ingen end-plugg på vänstra sidan mest troligt. Och ett Specialized short reach-styre.

Varnar dock om någon budar på den att dereileur-hangern är rätt körd. Man ser det på en av bilderna. Och jag hittade inget ställe där jag kunde köpa en ny.

Kommer inte buda på den då den är för stor för mig och då jag inte orkar med deraileur-hangern… En kul och rapp cykel dock!

Någon kanske gjort det men borde inte kronofogden upplysas om att de säljer en cykel som är anmäld stulen? Lätt att identifiera med TS bilder om inte annat...

Bryr de sig? Jag vet att de t ex inte får efterforska i ursprunget till pengarna som skulder betalas med. Alla andra i Sverige skulle ställa frågor om du kom med en miljon i kontanter i en påse.

Hej, tack alla för upplysningen! Hade inte koll på Kronofogden. Såg den på Facebook Marketplace dock: https://www.facebook.com/marketplace/item/1672168993612896/

Var inget ramnummer på den. Var ett klistermärke från Smart Safety på downtuben som jag har numret på. Men det är avskrapat nu.

Korrekt @truedude fick på försäkringen från Tre Kronor 3 000kr efter självrisken. Vilket jag kände var rimligt.

Är också ingen end-plugg på vänstra sidan mest troligt. Och ett Specialized short reach-styre.

Varnar dock om någon budar på den att dereileur-hangern är rätt körd. Man ser det på en av bilderna. Och jag hittade inget ställe där jag kunde köpa en ny.

Kommer inte buda på den då den är för stor för mig och då jag inte orkar med deraileur-hangern… En kul och rapp cykel dock!
Överspelat här men jag har lyckats köpa nytt växelöra direkt från Merida norden (skickade email) till en ovanlig modell med ett antal år på nacken.

Bryr de sig? Jag vet att de t ex inte får efterforska i ursprunget till pengarna som skulder betalas med. Alla andra i Sverige skulle ställa frågor om du kom med en miljon i kontanter i en påse.
Verkar ju vara lite speciella regler för kronofogden ang stöldgods. Men i de källor jag hittar så har det uppdagats att det är stöldgods efter att en köpare köpt varan från kronofogden. Om de får tips innan aktionen så antar jag de måste agera, det ska väl diarieföras osv meddelanden som kommer in till en myndighet?

Edit: incitamentet att anmäla detta är ju att tjuven eller vem som nu haft cykeln hemma hos sig kommer att få lite lägre skuld mha TS (försäkringsbolagets) cykel och det tycker inte jag är rätt.

Ja, jag tror att det är att de inte själva får göra efterforskningar. Men det är ju i alla fall rimligt att anta att de måste agera om de får kännedom.

Jag skickade ett mail till registrator.

Senast ändrad:
Ojdå, då får vi se om det är ett bra sätt att maximera intäkterna.
De borde i alla fall tvingas varna för detta.

Kan man ARNa kronkalle? Det vore nåt

Varnar man på kronofogdens auktionssida för risken att varorna kan vara stulna? Det borde vara extra stor risk att utmätt gods från privatpersoner kan vara stulet.

Så staten (kronofogden) får tvätta pengar medans vanliga Svensson måste dokumentera i all oändlighet var vi får pengar ifrån? (i mitt fall från släktingar från Tyskland)
Snacka om att silla mygg och svälja kameler

Ja, om du har en en påse pengar som du vill få vit så kan du hitta en målvakt som du kan skicka fiktiva krav till och slutligen begära hjälp från Kronofogdemyndigheten. Du betalar sedan skulden med påsen och får in de rena pengarna på ditt konto.

Det är ganska billigt också.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp