Stulet: Ibis Ripley och Birk Elite

Trident

Aktiv medlem
Vaknade i morse efter att ha tältat 10 meter från bilen på SM i Isaberg, stod på den officiella publikparkeringen som var ganska tom till skillnad från den fulla campingen.

Hade åkt ned i går med grabben för att kolla på XCE och testa banorna inför XCO som vi båda skulle köra i dag för att sedan stanna tills på söndag och kolla på eliten och snabba ungdomar.

Cyklarna hade vi låst fast med en kedja och hänglås i draget på bilen och eftersom vi som bara några meter där ifrån hade jag inga problem med nattsömnen. Att vad vi bedrog oss för i morse var allt borta, cyklar är ju materiella ting som jag hoppas försäkringsbolaget hjälper oss med innan säsongen är över men bedrövelsen över en förstörd helg lär vi inte få någon ersättning för.

En otröstlig son ville inte stanna en sekund till på området så vi begav oss hem också, kan medge att även jag fällde någon tår över att se honom så förstörd.

Cyklarna är tillräckligt unika för att de skall bli otroligt svårsålda i Sverige i alla fall, vill i ärlighetens namn knappt ha tillbaka dem men om det går att få tag på idioterna som snodde dem vore jag ju oerhört tacksam.

En Ibis Ripley (19tum), full XX1, XTR bromsar och handbyggda hjul på absoluteBLACK nav med kolfiberfälgar. Grabben har en Birk Elite 27,5tum (15tum) med samma spec som min Ripley.

IbisochBirk.jpg

//Markus Porath

Senast ändrad:
*svordomar*
Så ledsamt att inte kunna få ha sina cyklar ifred ens under pågående tävling. Cykeln är ju mer än bara en pryl, den är ett personligt tävlingsredskap med olika individuella anpassningar.
Lider med dig och grabben, alla förväntningar och förberedelser grusade så brutalt.

Hoppas hojarna dyker upp i bra skick och att tjuven(arna) åker fast.

Lider med er, riktigt ledsamt att läsa din beskrivning av pojkens reaktion.

Det är trådar som denna som gör att jag fortsätter vara paranoid med mina cyklar.

Frågan är om det inte är samma tjuvar som turnerar runt på alla tävlingar? Läge för nån slags bevakning för att få fast dem? Fan vad jag lider med dig och grabben.

Trident skrev:
-------------------------------------------------------
> vill i ärlighetens namn knappt ha tillbaka dem
> men om det går att få tag på idioterna som
> snodde dem vore jag ju oerhört tacksam.

Varför vill du inte ha tillbaka cyklarna? Är tjuvarna av större värde att få tag i?

Norrbotten skrev:
> Trident skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vill i ärlighetens namn knappt ha tillbaka dem
> > men om det går att få tag på idioterna som
> > snodde dem vore jag ju oerhört tacksam.
>
> Varför vill du inte ha tillbaka cyklarna? Är
> tjuvarna av större värde att få tag i?

Klart jag vill få tillbaka cyklarna men det vore värt så mycket mer att även knipa tjuvarna. Har mina misstankar i linje med Hasse#7 att det inte är vilka pundare som helst vi har att göra med. Vi låg som sagt i ett tält typ 10 meter från bilen och cyklarna satt fast med en klass 3 kätting och lås så antingen stod de beredda för att ta hand om oss om vi skulle vakna eller så var de ruggigt snabba och metodiska.

Cyklarna stod på ett Thule dragkroks ställ och kedjan var dragen genom ramarna och satt fast i dragkroksinfästningen på bilen. Det låter ju normalt lite när man släpper på spännena som sitter runt hjulen och sedan trixar loss cyklarna.

Vad fasen tar de med sig kedja och lås för? Jag kammade av närområdet utan att hitta det minsta spår.

Jag kommer i alla fall vara paranoid en period framöver.....

//Markus Porath

Trident skrev:
> Norrbotten skrev:
> -----
> > Trident skrev:
> >
>
> > -----
> > > vill i ärlighetens namn knappt ha tillbaka
> dem
> > > men om det går att få tag på idioterna som
> > > snodde dem vore jag ju oerhört tacksam.
> >
> > Varför vill du inte ha tillbaka cyklarna? Är
> > tjuvarna av större värde att få tag i?
>
>
> Klart jag vill få tillbaka cyklarna men det vore
> värt så mycket mer att även knipa tjuvarna. Har
> mina misstankar i linje med Hasse#7 att det inte
> är vilka pundare som helst vi har att göra med.
> Vi låg som sagt i ett tält typ 10 meter från
> bilen och cyklarna satt fast med en klass 3
> kätting och lås så antingen stod de beredda
> för att ta hand om oss om vi skulle vakna eller
> så var de ruggigt snabba och metodiska.
>
> Cyklarna stod på ett Thule dragkroks ställ och
> kedjan var dragen genom ramarna och satt fast i
> dragkroksinfästningen på bilen. Det låter ju
> normalt lite när man släpper på spännena som
> sitter runt hjulen och sedan trixar loss
> cyklarna.
>
> Vad fasen tar de med sig kedja och lås för? Jag
> kammade av närområdet utan att hitta det minsta
> spår.
>
> Jag kommer i alla fall vara paranoid en period
> framöver.....
>
> //Markus Porath

Nu kan man ju misstänka att tjuvarna finkammar sidor som tex happy. Men jag skriver ändå att jag tycker att man skall gillra en slags fälla vare sig man får eller inte. Antingen en ledning som när den bryts startar en mistlur. Eller när den bryts väcker folk som är en bit ifrån och antingen förföljer gärningsmännen eller att en spårsändare startar så att man kan följa dem på lite avstånd medan man kontaktar polisen. Det måste ju vara riskfyllt att göra kriminella saker annars blir det bara värre. Har ingen aning om ifall det är brottsprovokation att låsa fast prylar så mycket man kan och sedan sova bredvid. Känns ju som om tjuven är jäkligt kall och planerande, inget litet infall direkt.

Kan ni inte klistra en stulet-tråd där man kan länka sådan här trådar så man kan läsa om vad man ska undvika.

Man kanske skall ta en hel hög med cyklar och vira ihop med lås och grejer och sätta trådar och bjällror i högen. Sen parkerar man fyra bilar som en sluten kvadrat runt alltihop. Tjuven måste hoppa in i röran och minsta ljud eller skakning innebär stor risk för upptäckt. Även här är det väl en fördel om den som märker nåt sms:ar andra utanför direkta platsen. Öppnar man dörren kanske man får en hammare i skallen eller nåt.

Man blir så less.

Troligen proffs, någon har planerat och tagit med sig stor bultsax till SM och går runt klockan 03:00 och kollar vad som finns. Iskallt. Tveksamt om du hittar cyklarna eller ramarna i Sverige igen.

Kolla ebay europa lite från och till kanske, ramen är ju rätt unik här i europa.

Man borde gillra en fälla vid stora tävlinga för muppar som dessa. Två fräsiga s-works låsta med en sunkig vajer under nått träd. Och sedan 5 killar som ligger i bakhåll i tält intill och kanske tar 2 timmars vakt var. Det vore något.

Ta honom, håll fast honom, ring polisen, man får hålla fast honom ändå tills polisen kommer, skriv vittnesmål och skriv under och lämna till polisen på plats.

Ta hans plånbok och kolla id, är han svensk häng ut han på flashback och ring hans grannar och varna för att han är tjuv, ring hans arbetsgivare, ring hans föräldrar. Finns många sätt att hämnas, det är inte förtal om det är sant.

Är han inte svensk så är det iaf bra för nu kommer dom ha uppsikt på honom om dom inte hade det tidigare, man kan ringa tullverket och se till att hans bil och id går in under sådana dom ska stopp och kolla.

Brottsprovokation kan så vitt jag vet endast utföras av polis, så det är fritt fram... :)

Så det är fritt fram att gillra en fälla och leka privatdetektiv, men det är inget polisen uppmuntrar till, man blir hyllad när man lyckas och i de fall det går snett går polisen ut och varnar för dessa saker.

Som sagt har fått 2 cyklar stulna inom loppen av 2 år på tomten och det är en kränkning som inte känns bra.

Kan föreställa mig att det var stor besvikelse då ni blev berövade på både resan och drömcyklarna, och jag lider med er...

Hoppas det löser sig bra..

/ Trailarn

Extremt trist. Hoppas skurkarna åker fast och cyklarna kommer tillbaka. Eller att det går bra med försäkringen.

Känns som om organiserad cykelstöld blir allt vanligare och jag är ytterst tveksam till att cyklarna blir kvar i landet någon längre tid. Ibland är det sådär med öppna gränser.

Hade funderingar på att tälta med cyklar fastlåsta bak på bilen. Mer tveksam till det nu faktiskt. Om man gör det kanske man ska skaffa ett rörelselarm som kollar cyklarna och för väsen om någon kommer för nära. Finns ju mobila dito tänkta för hotellrum o.d.? Kanske kan funka bra för en fälla också. :)

Senast ändrad:
Fredrik80 skrev:
> Det här verkar intressant:
>
> http://protectyou.secwise.com/shop/product/view/l/
> vajerlas-lock-alarm-46m
>
> Och så fäster man alarmet på hojen så att om
> dom försöker springa med hojen är det bara att
> följa tjutet :D

Faktiskt en bra idé.
Dock tillkom moms på både produkt & frakt vilket landade priset på dryga 620 spänn.
Dryga hundringen billigare här:
http://www.laskompaniet.se/vajerlas-46m-med-alarm/1932-0

Ja synd att det räcker att lägga dosan i vatten så dör den. Hade en sådan där för några år sedan till min cross tror jag det var.
Gav under 400 iaf. Kanske annan modell nu men den ser identisk ut. Lät illa.

Cykelstölder verkar ju vara väldigt internt (då ingen annan vet värdet)... Hittas någon stulen cykel någon gång? Oftast är det ju unika cyklar.

Hoppas ni hittar dom. Cyklarna alltså:)

Nu hörde jag att natt till i går försvann det ytterligare cyklar. Denna gång var det åkare från Spårvägen som blev av med sina landsvägs cyklar :-(

//Porath

Skogling skrev:
> Borde man inte kunna montera in en liten
> GPS-sändare på någon hemlig plats på hojen?

Inte så påläst, men vet att Garmin har någon liten variant som borde kunna fungera. Finns säkert billigare saker om man orkar leta.

Hoppas någon får tag i både tjuvar och cyklar..

Skogling skrev:
> Borde man inte kunna montera in en liten
> GPS-sändare på någon hemlig plats på hojen?

Var väl någon tidning som gjorde precis det för några år sedan. Tror det blir halvdyrt med en som är så pass liten att den inte syns direkt?

En gastubsdriven mistlur fäst under bilen. En fjädrande mekanism på med dragsprint som när sprinten är borta tömmer hela tuben. En kraftig fiskelina som är lite längre än man kan flytta cykeln låst. Tar man den brakar helvetet löst.

42Hz skrev:
> GPS-tracker-pryl-på-bild

Haha. Den där var ju lite nördigt häftig.

Tillbaka
Topp