Stulet: Salsa Horethief och Trek Lush, Nacka

Peter E

Aktiv medlem
Blev av med cyklar i natt. De bröt sig in via ett fönster i garaget. Bor i storängen i Nacka. De är båda hyggligt ovanliga cyklar.

En Salsa Horsethief. Specad enligt foto. Fotot en vecka gammalt

En Trek Lush samma som på bilden men med en specialized command post och blåa ergon handtag.

salsa.jpg

2014-06-trek.jpg

Fy fasen, lider med dig. Är det bara jag, eller känns det som att garageinbrotten där just dyra cyklar stjäls ökat på sistone?

Fan va tråkigt! Blev själv av med en YT Jeffsy för 2,5 veckor sedan i Nacka Saltsjö-Boo. Samma tillvägagångssätt tagit sig in via fönster i förrådet.

Grannen hörde när dom krossade fönstret och ringde polisen som var snabbt på plats med flera patruller men missade att få tag i om.

Crossmax sa:
Fy fasen, lider med dig. Är det bara jag, eller känns det som att garageinbrotten där just dyra cyklar stjäls ökat på sistone?

Nä, det verkar som cykelstölderna öker i samma takt som det ökade cykelintresset + att det inte är ett prioriterat brott.

Jag har larmat garage. Inte för att det kanske hjälper, men...

Crossmax sa:

Kanske det, visade sig att en granne varit med om exakt samma sak för tre dagar sedan. Vid båda tillfällena har andra grannar hört dem men inte fattat att det var ett inbrott. Verkar inte direkt skygga av sig. Tog bara de två bästa hojarna så de visste vad de var ute efter.

Peter E sa:
Crossmax sa:

Kanske det, visade sig att en granne varit med om exakt samma sak för tre dagar sedan. Vid båda tillfällena har andra grannar hört dem men inte fattat att det var ett inbrott. Verkar inte direkt skygga av sig. Tog bara de två bästa hojarna så de visste vad de var ute efter.

Din granne är min brorsa som blev av med sin Capra i rätt ovanligt utförande. Något är på gång med kalkylerade cykelstölder känns det som.

Nu har inte jag någon som helst koll på vad tjuvarna gör med hojarna när de väl stulit dem, men borde de inte rikta in sig på så "vanliga" hojar som möjligt om syftet är att kunna sälja stöldgodset senare? Eller kvittar det pga export till exempelvis östeuropa?

har vart en hel del stölder senaste tiden runt hela sthlm på dyrare o ovanligare cyklar så förmodligen går dom till öst sen antingen strippas till delar eller säljs kompletta via aktion o säljsiter på nätet e min gissning

säljs dom i sverige e väl shpock en het kandidat att leta på vet polis varnat tidigare att de figurerat mängder av div stöldgods där

hur som e de surt för drabbade lider med er

även om vårat cykelrum e rätt säkert (två ståldörrar o en gallergrind som måste forseras) så vågar ja då iaf inte ha mina cyklar där nere utan dom bor i lägenheten o vaktas av två schäfrar som inte gillar främlingar ;)

En tanke, om det nu är många i nacka som drabbats. Antar att ni cyklar mycket i hellas och använder strava också, kanske även lägger upp lite bilder där.

Det är ju ett väldigt tacksamt sätt gör en tjuv att reka objekt. Kolla topplistor på olika segment, klicka på ett namn och få upp personens runda. Zooma in och du kan se precis vilket hus som färden slutade. Och kollar man runt på bilder ser man även vad det är för cyklar osv.

Jag tror att man gör klokt i att använda privacy-zone- funktionen. Samt att man kanske inte ska flasha sitt efternam på strava.

Vet inte alls om det är så här, men det känns inte orimligt.

H. sa:
En tanke, om det nu är många i nacka som drabbats. Antar att ni cyklar mycket i hellas och använder strava också, kanske även lägger upp lite bilder där.

Det är ju ett väldigt tacksamt sätt gör en tjuv att reka objekt. Kolla topplistor på olika segment, klicka på ett namn och få upp personens runda. Zooma in och du kan se precis vilket hus som färden slutade. Och kollar man runt på bilder ser man även vad det är för cyklar osv.

Jag tror att man gör klokt i att använda privacy-zone- funktionen. Samt att man kanske inte ska flasha sitt efternam på strava.

Vet inte alls om det är så här, men det känns inte orimligt.

+1

Kan ju lika gärna vara någon kompis tvivelaktiga kompis. Tråkigt som fan är det. Ingen som ser det minsta spår av dom i närmsta "förort" eller omsprayad hos någon spattpundare på stan heller?

Tillbaka
Topp