[STULET] Santa Cruz Blur LT, i Arlanda, och frågor om ansvar

Juan I

Medlem
Jag beklagar för att skriva på engelska men det skulle bli lite för jobbigt för mig att skriva det här på svenska (och inte säker på att det skulle bli tydligare). Givetviss, kan ni kommentera/svara på svenska.

On the journey back from vacation my bike and those of three other friends travelling with me were delayed at Heathrow. The bikes arrived at Arlanda (terminal 2) on the following flight the same day (Wednesday Aug 6) but due to an overload situation at Arlanda, by Saturday I was still waiting for my bike to be delivered. So I decided to drive to Arlanda to collect my bike myself but once there, it was nowhere to be found.

The baggage man told me he was sure the bike arrived on Wednesday together with the three other bikes, but sometime between then and Saturday mine disappeared.

It's now been a week and they still haven't found it, so the only plausible explanation is that someone saw a nice Evoc bike bag among the 100's of bags stranded in the baggage collection area and decided to take it home. In other words, it has most likely been stolen.

It is a Santa Cruz Blur LT, red, with full XT components and FOX Kashima CDT fork and shock from 2013. The picture below shows the original configuration but since then I converted it to a 1x10 setup with a narrow-wide chainring (no front derailleur, no chain guide) and a black BBG bashguard. Also, when it was stolen it had a regular seatpost with a Selle Italia saddle (not a Reverb seatpost and WTB saddle as in the picture).

There is probably only one bike like this in Sweden (if it's still in the country), so if you see one matching this description, it is very likely mine. Any information helping me to recover the bike will be greatly appreciated and duly rewarded (at the very least with a beer :-).

For those who wonder, the insurance (If) and British Airways, together, will cover less than half the actual price of the bike :-(.

By the way, does anyone have any experience/knowledge regarding liabilities in case of theft of a luggage in the baggage collection area of an airport? Is the airline liable (and hence the airline rules that apply), or the baggage handling firm?
.

Bilagor

• Santa Cruz Blur LT.jpg
    Santa Cruz Blur LT.jpg
    105.6 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Vilken mardröm. Har förundrats över hur slapphänt bagaget hanteras, i flera fall har jag på mindre flygplatser hänvisats till att ställa cyklarna (i väskor) i ett hörn ute i avgångshallen "så hämtar vi dem sedan". Känns sådär. Flygbolaget borde rimligen ersätta dig till 100%.

Otroligt trist. På många ställen i USA måste man visa incheckningskvitto på väskan när man lämnar baggage claim-arean.

Om du inte har hämtat ut din väska utan har kvittot kvar så ska någon helt klart ersätta dig till 100%. Du borde åtminstone kunna kräva att de skaffar en likvärdig maskin åt dig.

En gång kom min cykel ( i cykelkartong) till Arlanda, men aldrig ut på bagagebandet. Den hade hamnat på nån "fraktavdelning" på annan våning.
Bara en möjlighet, men låter som de bör ha sökt överallt vid det här laget.
Oerhört tråkigt i alla fall, hoppas...

Trist när detta händer, jag är inte förvånad då jag sett många cykelväskor stå vid specialbagaget på Arlanda och det precis där man lämnar området för att passera tullen. Min väska från GC fick jag vänta på i 45 minuter och då visste ingen på vilken av 2 platser den skulle dyka upp, med minst 500 meter (om inte mer) mellan platserna blev det lite ångestfullt gående mellan banden.

Kan man (bagagehanterarna-Menzies?eller flygbolaget-BA) bekräfta att den kommit fram och lastats ur ?

I så fall är det väl snarare "stöld" än "förlorat bagage".
Om det nu gör någon skillnad för t ex försækringsersättning.
Bara en tanke..

Thanks all for the words of support.

I’m no expert in legal matters (especially Swedish law) so any advice is welcome. Maybe there are lawyers among the Happy-community who could shed some light on the matter?

In my understanding, the service provider with whom I have a contract is the airline (BA). According to that contract, the airline commits to transporting me and my luggage from point A to point B. The airline may use a number of sub-contractors to deliver the service I have paid for, but ultimately it is the airline that is responsible for the fulfilment of the service. I.e. it is BA’s Terms of Carriage that apply in case of baggage loss.

The liability of BA (or any other airline as far as I know) in case of lost or damaged baggage is limited to ~1000 EUR, unless you make a “special declaration of higher value” at check-in and pay the applicable fee (which of course I didn’t).

As for the insurance, I have If and they cover bikes up to 8000 SEK. If your bike is more expensive and you want full coverage, you need a special insurance. I always assumed that a bike was treated as any other personal property and therefore the general coverage limit would apply, but that’s not the case with If as I just learned (I have If since I moved to Stockholm and back then I didn’t speak a word of Swedish, so I never read the terms of insurance in detail…).

So unless there is any legal means to bypass the airline and seek compensation directly from the baggage handler (Mendies Aviation), I will never get 100% compensation :-(.

To answer the last question from ‘dans’, according to both BA and Menzies, the bike did arrive at Arlanda on the following flight the same day.

Unfortunately most insurance companies have exception clauses that cover their asses when you check luggage at the airport. Then it's considered that you have left your valuable gear unattended and then it's no longer covered.
This was the explanation I got when I looked into this a while ago.

Either way as a travelling consumer you are screwed :-/

I really hope your bike will resurface again.

Jag funderar på om vi kan skriva en liten artikel om det, vore intressant att se lite officiella uttalanden från framför allt flygbolaget.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar på om vi kan skriva en liten artikel
> om det, vore intressant att se lite officiella
> uttalanden från framför allt flygbolaget.

Det vore intressant, och speciellt välkommet från Juan I's håll.
Synd på så rar cykel. Har själv en grön.

jomper skrev:
> Jag funderar på om vi kan skriva en liten artikel
> om det, vore intressant att se lite officiella
> uttalanden från framför allt flygbolaget.

Det känns ju till och med som en artikel värdig aftonblaskan faktiskt.
"-Lyxcykeln kom på villovägar på flyget - blev stulen innan ägaren hann hämta ut den"

"Drömcykeln" är kanske mer Aftonbladkorrekt benämning

H. skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag funderar på om vi kan skriva en liten
> artikel
> > om det, vore intressant att se lite officiella
> > uttalanden från framför allt flygbolaget.
>
>
> Det känns ju till och med som en artikel värdig
> aftonblaskan faktiskt.
> "-Lyxcykeln kom på villovägar på flyget - blev
> stulen innan ägaren hann hämta ut den"

Not a lawyer but spend my days working with laws...

I feel for you... but this is why you have to read the fine print. Both the airline and insurance companies have these nice little clauses to protect themselves from fraud and also to save money. A bike, golfing equipement etc. can easily be worth a LOT of money and if they always paid full amounts people would abuse the system. From a legal point of view you're f**ked.

Some advice:
- Try to make the claims separate to If and BA. I had IF before and when my sons bike was stolen I had the money within 48h. You could just forget to mention that BA might pay you as well

- Whine and whine and whine to BA. I had an incident a few years ago where the stewardess offered to take care of my carry-on since the overhead compartment was full around my seats. She said she would put it further back where they had more space. An hour into the flight she hands me a luggage receipt and casually mentions that she checked it in, with a laptop and 10.000 Sek Nikon camera in it. The camera "only" had a broken sun visor but the laptop was K.I.A. I complained and got the corporate BS reply how their insurance does not cover electronics. After about five letters of pointing out that I was not the one who checked in the bag they caved in and paid for everything. Be persistent...

I agree with ething fully! If you don't get anywere with BA locally here at Arlanda write them at headquarter level and state your case. I would also contact the bagage handling company in a similar manner. It might be an idea to contact Swedavia who owns Arlanda airport. Don't be rude, just state exactly what happend and point out that you did not do anything wrong but you suffer the consequences of the involved companies screwups. Nothing to loose but some time. Good luck!

Om du har betalat resan med Visa, Master Card eller Amex kan det finnas en reseförsäkring kopplad till kortet. Helt klart värt att kolla. Kanske kan If + flygbolaget + kortförsäkring tillsammans bli en ok ersättning?

(If är ena riktiga sopor när det gäller att ersätta cyklar om man inte har en speciell tilläggsförsäkring. Jag kommer nog att byta till ett annat försäkringsbolag när den nuvarande hemförsäkringen löper ut.)

I had a quick read on the If website and it says if your bike is worth more than 8000 kr, you need extra insurance (assuming you have "hemförsäkring"). Did you have that extra to cover the value of your bike? If not, I'm afraid you might not get close to full coverage.

Here is the link to the info: http://www.if.se/web/se/privat/forsakringar/hemforsakring/pages/cykelforsakring.aspx

Edit: Just noticed Roy Mance pretty much mentioned the same.

Having said that, I agree with the others, you shouldn't give up and pursue getting covered. It's not like you did something wrong.

Senast ändrad:
Roy Mance skrev:
> Om du har betalat resan med Visa, Master Card
> eller Amex kan det finnas en reseförsäkring
> kopplad till kortet. Helt klart värt att kolla.
> Kanske kan If + flygbolaget + kortförsäkring
> tillsammans bli en ok ersättning?
>
> (If är ena riktiga sopor när det gäller att
> ersätta cyklar om man inte har en speciell
> tilläggsförsäkring. Jag kommer nog att byta
> till ett annat försäkringsbolag när den
> nuvarande hemförsäkringen löper ut.)

Lite OT, men jag har Trygg Hansa och var inne och kollade precis och deras hemförsäkring ersätter cyklar upp till ett värde av 50000 kr. Bra att veta.

Ingen av trådläsarna som är en duktig skribent, gärna van vid att vara lite jobbig? Ingen av våra stamskribenter har tid att hugga på den här förrän om nån vecka som tidigast.

Hackson skrev:
> I had a quick read on the If website and it says
> if your bike is worth more than 8000 kr, you need
> extra insurance (assuming you have
> "hemförsäkring"). Did you have that extra to
> cover the value of your bike? If not, I'm afraid
> you might not get close to full coverage.

Men frågan här är ju om hur man ser på en cykel som man har med på resan?
Trygg Hansa t.ex. som jag har, ser ju olika på en cykel om den är låst på stan eller står i lägenheten. I lägenheten räknas den in i bohagets lösöre som de förklarat för mig, på stan räknas den "som en cykel".

På resa är ju cykeln ett bagage som vilket annat, i synnerhet om cykeln ligger nedmonterad i en cykelväska. Man skulle ju tom. kunna argumentera att en resväska med inehåll värt xxxx kr har aldrig kommit fram. Eftersom cykeln är nedmonterad är det ju egentligen inte en cykel utan komponenter i en väska. Om cykeln kommit bort eller blivit stulen på Arlanda är irrelevant, flygbolaget har ju ansvaret för bagaget från det att det checkades in tills dess att det kommit fram. Om de själva säger att de har väskan, men den inte finns när du kommer så är det deras fel.

Som tidigare nämnt om biljetten betalats med kort, lyssna med kortbolaget om deras försäkring. Sen hade jag försökt driva mot IF att det är en väska med saker värda xxx kr som försvunnit snarare än att det är en cykel. Att flygbolaget har en maxgräns för vad de ersätter om man inte anmält något annat är ju svårt att argumentera emot.

Lycka till!

Is there no difference in the airline's terms between lost/damaged baggage and something that's been stolen? If it had been damaged or disappeared without a trace in transit then I could just about understand them saying you should have insured it, but when the bike has arrived at its destination and then been released to someone (which assumes the registering of some kind of ticket(?)) who is not the owner then I'd say that is something very different. I'd demand a clear account of Menzies Aviation's protcols for releasing left-luggage and then work out in what circumstances they could have released your bike to someone if those protocols had been followed.

Edit: with that said, my recollection of the left-luggage area at Arlanda is that it's just a space on the floor open to anyone with a barely manned desk beside it, so, yeah, someone probably just grabbed an Evoc bag as they passed by.

Senast ändrad:
Jag ringde precis och kollade med Länsförsäkringar.

De säger att om cykeln är låst med ett godkänt lås, typ står utomhus (eller på stan) så är den försäkrad upp till 50.000 SEK (med 25% självrisk av summan som betalas ut).
Och om den står i ett utrymme, t.ex garaget eller lägenheten, dit en tjuv måste bryta sig in så kan cykeln vara olåst. Men i ett låst utrymme så finns det heller inget maxtak på ersättning (fortfarande 25% självrisk).

Jag frågade dock inte hur det fungerar när man är på resa som är aktuellt i den här tråden.

glitch skrev:
> Hackson skrev:
> -----
> > I had a quick read on the If website and it
> says
> > if your bike is worth more than 8000 kr, you
> need
> > extra insurance (assuming you have
> > "hemförsäkring"). Did you have that extra to
> > cover the value of your bike? If not, I'm
> afraid
> > you might not get close to full coverage.
>
> Men frågan här är ju om hur man ser på en
> cykel som man har med på resan?
> Trygg Hansa t.ex. som jag har, ser ju olika på en
> cykel om den är låst på stan eller står i
> lägenheten. I lägenheten räknas den in i
> bohagets lösöre som de förklarat för mig, på
> stan räknas den "som en cykel".
>
> På resa är ju cykeln ett bagage som vilket
> annat, i synnerhet om cykeln ligger nedmonterad i
> en cykelväska. Man skulle ju tom. kunna
> argumentera att en resväska med inehåll värt
> xxxx kr har aldrig kommit fram. Eftersom cykeln
> är nedmonterad är det ju egentligen inte en
> cykel utan komponenter i en väska. Om cykeln
> kommit bort eller blivit stulen på Arlanda är
> irrelevant, flygbolaget har ju ansvaret för
> bagaget från det att det checkades in tills dess
> att det kommit fram. Om de själva säger att de
> har väskan, men den inte finns när du kommer så
> är det deras fel.
>
> Som tidigare nämnt om biljetten betalats med
> kort, lyssna med kortbolaget om deras
> försäkring. Sen hade jag försökt driva mot IF
> att det är en väska med saker värda xxx kr som
> försvunnit snarare än att det är en cykel. Att
> flygbolaget har en maxgräns för vad de ersätter
> om man inte anmält något annat är ju svårt att
> argumentera emot.
>
> Lycka till!

Hmm, du har en poäng. Om den är nedmonterad och förvarad i en väska så är det ju i princip en resväska med komponenter. Om det på något sätt gynnar ärendet så kan det vara värt att argumentera för detta.

markusla skrev:
> Jag ringde precis och kollade med
> Länsförsäkringar.
>
> De säger att om cykeln är låst med ett godkänt
> lås, typ står utomhus (eller på stan) så är
> den försäkrad upp till 50.000 SEK (med 25%
> självrisk av summan som betalas ut).
> Och om den står i ett utrymme, t.ex garaget eller
> lägenheten, dit en tjuv måste bryta sig in så
> kan cykeln vara olåst. Men i ett låst utrymme
> så finns det heller inget maxtak på ersättning
> (fortfarande 25% självrisk).
>
> Jag frågade dock inte hur det fungerar när man
> är på resa som är aktuellt i den här tråden.

Lönt att ringa då :)

Hackson skrev:
> Roy Mance skrev:
> -----
> > Om du har betalat resan med Visa, Master Card
> > eller Amex kan det finnas en reseförsäkring
> > kopplad till kortet. Helt klart värt att
> kolla.
> > Kanske kan If + flygbolaget + kortförsäkring
> > tillsammans bli en ok ersättning?
> >
> > (If är ena riktiga sopor när det gäller att
> > ersätta cyklar om man inte har en speciell
> > tilläggsförsäkring. Jag kommer nog att byta
> > till ett annat försäkringsbolag när den
> > nuvarande hemförsäkringen löper ut.)
>
> Lite OT, men jag har Trygg Hansa och var inne och
> kollade precis och deras hemförsäkring ersätter
> cyklar upp till ett värde av 50000 kr. Bra att
> veta.

Minus åldersavdrag..... Man är ganska snabbt nere på nära noll efter några år. Hojen ska helst vara några månader gammal för att det ska vara värt.

Dessutom, vad som är lätt att glömma, om man inte köper en ersättningscykel så minskas ersättningen ytterligare, vill minnas att det brukar vara 70% av den slutliga ersättningen som utgår då.

fyrbåk skrev:
> Hackson skrev:
> -----
> > Roy Mance skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om du har betalat resan med Visa, Master Card
> > > eller Amex kan det finnas en reseförsäkring
> > > kopplad till kortet. Helt klart värt att
> > kolla.
> > > Kanske kan If + flygbolaget +
> kortförsäkring
> > > tillsammans bli en ok ersättning?
> > >
> > > (If är ena riktiga sopor när det gäller
> att
> > > ersätta cyklar om man inte har en speciell
> > > tilläggsförsäkring. Jag kommer nog att
> byta
> > > till ett annat försäkringsbolag när den
> > > nuvarande hemförsäkringen löper ut.)
> >
> > Lite OT, men jag har Trygg Hansa och var inne
> och
> > kollade precis och deras hemförsäkring
> ersätter
> > cyklar upp till ett värde av 50000 kr. Bra att
> > veta.
>
> Minus åldersavdrag..... Man är ganska snabbt
> nere på nära noll efter några år. Hojen ska
> helst vara några månader gammal för att det ska
> vara värt.
>
> Dessutom, vad som är lätt att glömma, om man
> inte köper en ersättningscykel så minskas
> ersättningen ytterligare, vill minnas att det
> brukar vara 70% av den slutliga ersättningen som
> utgår då.

Hos Trygg-Hansa ersätts cykeln mot nypris fram till den är två år sen blir det åldersavdrag därefter enligt de försäkringsvillkor jag sett.

There are some interesting points raised in this thread. The main problem as I see it is that it is all down to interpretation of the Terms and Conditions. In such game, insurances always win. To even stand a chance to win against an insurance, you need to hire a lawyer, but since they are not cheap, you need to be pretty sure that you will win. Otherwise the cost of the lawyer + court fees will add to your loss...

From If point of view, I think there is no way around. Here is the key exerpt from their "vilkor" (which you can read here http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/hem/villkor_hem.pdf):
<<
3.1.2 högsta försäkringsvärde
Egendomen är försäkrad för högst följande värden
– om skadan inträffar
-- i den bostad som anges i försäkringsbrevet => försäkringsbeloppet
...
– varav för följande slag av egendom oavsett var skadan inträffar
...
-- per cykel (inkl tillbehör) => 8 000 kr
>>

Then arguing that a partly disassembled bike in a bag is not a bike will likely not stand in any court.

I think the only glimmer of hope is to play the card of negligence on the part of the baggage handler (Menzies) as there was no check whatsoever that people were leaving the luggage collection area with the correct bags, this during a period when hundreds of delayed bags were laying around (due to a major failure of the bag sorting system at Heathrow). However I will do so via letters to BA and not in court as I cannot be sure to win.

By the way, I think some people on this thread misunderstood where the bike was stolen. It was in the baggage collection area (where you collect your bags on arrival) and not the left-luggage area.

jomper skrev:
> Ingen av trådläsarna som är en duktig skribent,
> gärna van vid att vara lite jobbig? Ingen av
> våra stamskribenter har tid att hugga på den
> här förrän om nån vecka som tidigast.

Vad är det som ska skrivas?

garfunkah skrev:

> > Jag frågade dock inte hur det fungerar när
> man
> > är på resa som är aktuellt i den här
> tråden.
>
> Lönt att ringa då :)

Haha, så tänkte jag med. Men hon var så otrevlig och ikke serviceminded att det inte var någon ide att försöka förklara den problematiken och få ett svar.

markusla skrev:
> garfunkah skrev:
> -----
>
> > > Jag frågade dock inte hur det fungerar när
> > man
> > > är på resa som är aktuellt i den här
> > tråden.
> >
> > Lönt att ringa då :)
>
> Haha, så tänkte jag med. Men hon var så
> otrevlig och ikke serviceminded att det inte var
> någon ide att försöka förklara den
> problematiken och få ett svar.

Låter som ett kanonbolag....

Juan I skrev:
> There are some interesting points raised in this
> thread. The main problem as I see it is that it is
> all down to interpretation of the Terms and
> Conditions. In such game, insurances always win.
> To even stand a chance to win against an
> insurance, you need to hire a lawyer, but since
> they are not cheap, you need to be pretty sure
> that you will win. Otherwise the cost of the
> lawyer + court fees will add to your loss...
>
> From If point of view, I think there is no way
> around. Here is the key exerpt from their "vilkor"
> (which you can read here
> http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/pr
> ivate/hem/villkor_hem.pdf):
> <<
> 3.1.2 högsta försäkringsvärde
> Egendomen är försäkrad för högst följande
> värden
> – om skadan inträffar
> -- i den bostad som anges i försäkringsbrevet =>
> försäkringsbeloppet
> ...
> – varav för följande slag av egendom oavsett
> var skadan inträffar
> ...
> -- per cykel (inkl tillbehör) => 8 000 kr
> >>
>
> Then arguing that a partly disassembled bike in a
> bag is not a bike will likely not stand in any
> court.
>

Well, first of all don't assume you won't win in this situation. My experience with insurance companies is that they'll do everything to not pay you any money, that's a big part of what they do. Just be persistent. I think you still should explain that it was disassembled and in a bag etc. I think for an item to be susceptible to theft, you should be able to recognize and actually see what it is. In your case, someone just stole your bag without knowing what's inside, they didn't see your fully assembled bike just sitting there and stole it because they saw it was a bike and that's how you should put it when explaining for the insurance company.

If you decide to pursue and don't get good response from If, then talk to a lawyer, I think most of them will give you a short consultation over the phone for free.

Here is another excerpt from If: "Hemförsäkringen gäller i den försäkrade bostaden, men även utanför hemmet. Om du till exempel blir bestulen på något när du är ute på promenad, på en weekend-resa till annan stad i Sverige eller något av våra nordiska grannländer. Utanför hemmet ersätter vi skador på din egendom upp till 50 000 kr om du har Stor Hemförsäkring eller Hemförsäkring Extra, 30 000 kr om du har Hemförsäkring. När du är på resa utanför Norden gäller hemförsäkringen under resans första 45 dagar. Du kan förlänga reseskyddet om du är borta mer än 45 dagar.​"

Edit: Stavning mm.

Senast ändrad:
@Hakan:
As much as I would like to see some hope with If, I think it would be a loosing game. The clause I copied (3.1.2) is generic and explicitly limits the liabaility for bikes. It would be obvious to anyone that the bag (Evoc in this case) contained a bike. It was just not possible for the thief to know whether the bike was worth stealing or a piece of crap so he/she took a chance.

I'm of course not trying to defend If. I'm just trying to pick the right fight. At least one thing is clear, I will swap to another insurance company as soon as feasible. If is just crap.

BA has a clause about acts of negligence by them or their agents:
<<
15e2) Our liability for damage to your baggage, including damage caused by delay, is limited by the convention to 1,131 SDRs (approximately £1,000) except where you prove that the damage resulted from an act or omission by us or our agents carried out either:
- with the intention of causing damage; or
- recklessly and with knowledge that damage would probably result, and you prove that our employees or agents responsible for the act or omission were acting within the scope of their employment.
>>

I'll try to press on that to get full compensation. Having the bag standing a couple of steps from the exit with no control whatsoever was an invitation to steal.

I might need to take a lawyer anyway, but this venue looks more viable.

Senast ändrad:
I've always found the luggage process at airports weird, especially on domestic flights at Arlanda. Literally anyone can show up and take your bag.

Hi Juan. Sorry to hear about your loss.

I work on the other side of the luggage-area(behind the wall)

It´s rare that bags and even bike-bags get stolen from the luggage-area. They also have a security person nearby.

A rare yankee-bike like that should pop up somewhere.

tomcaten skrev:
------------------------------------------------------

> It´s rare that bags and even bike-bags get stolen
> from the luggage-area. They also have a security
> person nearby.

If we are talking about the area where passengers pick up their luggage from the "belt", there are quite often loads of bags from earlier flights standing there unattended. No security man present. Just easy to pick and go.

> A rare yankee-bike like that should pop up
> somewhere.

+ 1

I have received luggage quite some time after arrival, if there is still a tag there is a way...

I agree that it´s stupid that anyone can pickup a bag and walk from there. There should be a desk-like office you have to sign what you take when it comes to special-bagage like bikes.

Det finns gott om kameror på Arlanda men problemet är väl som vanligt med övervakningskameror att de inte spelar in?

Det fick jag lära mig i ett parkeringshus som jag arbetade i. "Vart ska vi lägga alla banden?" fick jag svaret. Men eftersom nu 90-talet är förbi så kanske man lagrar inspelningar digitalt?

tomcaten skrev:
------------------------------------------------------
> Det fick jag lära mig i ett parkeringshus som jag
> arbetade i. "Vart ska vi lägga alla banden?" fick
> jag svaret. Men eftersom nu 90-talet är förbi
> så kanske man lagrar inspelningar digitalt?

Det skulle förvåna mig om man inte använder ip-baserade system på Arlanda. Och med tanke på säkerheten skulle jag utgå från att all video spelas in och sparas för att kunna plockas fram vid en eventuell incident. Frågan är hur länge det sparas och vad som krävs för att de ska vara beredda att börja gå igenom det. Gissar att det krävs polisiära påtryckningar.

The only "security" guy in the luggage collection area is a customs guy sitting there by the exit in case someone wants to declare something. Otherwise he just sits there watching people pass by day in day out. There is no one checking that you are leaving with your bag and not someone else's.

Actually, when we arrived to the belts, one of the friends travelling with me joked when seeing a Specializes bike box standing next to the lift where oversized baggages are delivered that if our bikes did not arrive we could take that one home. Believe me, no one would have noticed or said anything.

Regarding the camera surveillance, I just received a letter from the police stating that they have closed the case without action for the following reason: "Det är uppenbart att brottet inte går att utreda. Det finns inga spår eller andra åtgärder att vidta som kan tänkas leda till att brottet klaras upp".

I'll try to call the officer in charge on Monday to get some clarification but either they don't want to bother checking the recordings or there is no video surveillance.

Tillbaka
Topp