styre 25,4 vs 31,8

• Trådstartare Trådstartare E76
  • Start datum Start datum

E76

Ny medlem
styre 25,4 vs 31,8
Har en hardtail MTB och Tänkte skaffa mig ett riser styre, styrstammen på cykeln är 25,4.
Har aldrig testat ett 31,8 styre men funderade på om det kanske var lika bra att byta styrstammen och köpa ett 31,8 styre istället?

Har ni någon åsikt och synpunkter på detta?

Tack!

styre 25,4 vs 31,8
31,8 är tyngre om inte annat. Alltid haft 25,4 utan problem. Fast nu verkar det nästan som om 31,8 snart är standard eller i vart fall finns det fler valmöjligheter där. CC har ex 50 st styren 25,4 medans det finns 70 st 31,8.

styre 25,4 vs 31,8
E76 skrev:
-------------------------------------------------------
> jag tänkte inte så mycket på styvheten utan med
> på handflatan och att det blir stadigare och
> vilsammare att greppa?

Eftersom styret smalnar av och är lika smalt där man håller på båda typerna av styren så tvivlar jag på att du känner någon skillnad..
Däremot kan du ju köpa feta handtag?

styre 25,4 vs 31,8
Dom tänkte inte hela tanken ut, dom är bara bredare på mitten vid styrstammen.
Vid reglagen och handtagen är även dom breda 25,4.

styre 25,4 vs 31,8
Tanken är väl att öka styrkan där påfrestningen är störst, på mitten.

Är säkert inbillning, men mitt Answer ProTaper med 31.8mm infästning känns lite stummare än mitt gamla ProTaper med 25.4mm. Som vanligt känner man det man vill känna...

Båda alternativen funkar prima, 25.4mm funkar i alla lägen och du får tummen upp av fundamentalistiska stiltalibaner.. =P

styre 25,4 vs 31,8
Okej, då e jag med, tack för att ni klargjorde den biten.

Nån som haft av ett kolfiber styre?
Hur vanligt är det att de går av?, jag menar, går ett sånt av så går det ju av tvärt och böjs inte som ett i aluminium.

styre 25,4 vs 31,8
Eftersom 31,8mm ska vara tjockare i mitten och lika tjocka som 25,4mm styren för handtag och reglage så blir det en större ändring av diameter för 31,8mm. Så man kan inte montera saker lika långt in om man har lock-outs, cykeldator och annat sådant eller gillar att ha reglagen lite längre in.

Jag tror på 25,4mm. Sen har du ju en styrstam för de så varför byta?

styre 25,4 vs 31,8
31.8 ser snyggare ut :P. Nä men känner du behov av ett kraftigare/ tåligare styre så är ju 31.8mm att rekomendera. Annars skulle jag fortsätta köra på 25.4mm om jag var du.

styre 25,4 vs 31,8
bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom tänkte inte hela tanken ut, dom är bara
> bredare på mitten vid styrstammen.
> Vid reglagen och handtagen är även dom breda
> 25,4.

Nja, nu är det ju så att både 25,4mm (1tum) och 31,8mm (1 1/4tum) styren är 7/8tum eller 22,2mm vid reglage och handtag...
BMX styren är i allmänhet 22,2mm hela vägen (alltså ej "oversized" i mitten).

Förövrigt tycker jag att du kan köpa vilket som, hitta ett styre som du tycker verkar bra.

/CJ

styre 25,4 vs 31,8
Nån som haft av ett kolfiber styre?
Hur vanligt är det att de går av?, jag menar,
går ett sånt av så går det ju av tvärt och
böjs inte som ett i aluminium.

styre 25,4 vs 31,8
Har man en smäcker stålram så skall man definitivt ha ett 25,4. Till feta aluminium och kålfiberramar passer 31,8 däremot bra.

styre 25,4 vs 31,8
31,8 kom till i samband med att man började att bygga styre i kolfiber. När man bygger med en låg-densitet material som kolfiber är det enklare att hitta en bra balans mellan styrka, styvhet, stryktålighet och vikt med ett större diameter vid klämmytan.

Samma sak gäller för styrstammar i aluminium. Några tillverkare har hittat sätt att använda tunnare väggar med 31.8 styrstammar så resultatet blir en bättre styvhet/vikt förhållandet jämfört med deras 25.4 (eller 26.0).

Tillbaka
Topp