Styren på Aliexpress/Alibaba - Synpunkter?

psortti

Medlem
Alla,
Jag är på jakt efter ett lätt (och bra) styre till min landsvägshoj.
På Aliexpress (alibaba) finns det en massa styren som ser riktigt bra ut och till extremt låga priser.
Exempelvis styren av märket Toseek där du får ett kolfiberstyre för 400 kr (plus frakt).

Är det någon av er på forumet som har erfarenhet av dessa "kina-styren"?
Tacksam för input:)

Om du struntar i Skoglings tankar skulle jag i alla fall vara rätt noga med att försöka se vad det är du köper. Avstigning av cykel framlänges med ansiktet först ner i asfalten verkar inte så kul även om man skulle ha sparat ett antal hundralappar i inköpskostnad. Säger inte att det är så med allt, men mitt hörsägensmässiga intryck är att det finns kvalitetsmässiga bottennapp där som man absolut inte vill köpa delar från.

Jag har kommit till nån sorts insikt om att det finns en viss korrelation mellan pris och kvalitet på Alis fina handelsplats. Är det jättebilligt kan det bero på kvalitetsbrister, närmar det sig halva priset mot märkesprodukter är det bra produkter. Med tanke på att det mesta vi köper ändå är Proudly made in PRC finns absolut kunskap och kvalitet att finna.

(Om man sen vill stödja diktaturen direkt eller indirekt är upp till egna samvetet)

Edit, jag har kina-kolfibersadelstolpar på två cyklar sedan åratal tillbaka och det har gått bra trots alla varningar om ond bråd död på detta forum. Men styren kör jag konsekvent aluminimum därför att det är lättare att ta sig hem med ett böjd styre än ett som är av.

Senast ändrad:
Jag köpte en hel del Kina-kol förr, på EBay och Alibaba tiden. Även några styren och stolpar. Jag har inga negativa erfarenheter, förutom att de ofta var mycket grövre i godset och därmed tyngre än utlovat. Tror jag har haft saker blandat Tosek.

Nuförtiden är jag inte helt bekväm med att handla saker onödigt långt bort som ska flyga flygplan över halva världen (har de tillverkats i Kina men säljs i Europa så får de väl i alla fall dela en container påväg till återförsäljaren, så något mindre dåligt). Nu handlar jag bara något kanske vartannat år eller så, när jag ”måste”. Men det har alltså inte med kvaliteten att göra.

Får erkänna att mycket av mina prylar kommer från AE. Vad det gäller styren finns det två märken på AE som håller god kvalité. Ryet - mycket fina produkter men bör kosta runt 1000-1500kr beroende på modell - kan starkt rekommendera deras produkter som ligger i samma klass om betydligt dyrare kända märken. Man ska vara noga med att köpa från rätt källa bara (ryet official store) - för kineserna kopierar även andra kinamärken. OG-EVKIN gör också fina styren samt ramar, de ligger lite lägre i pris men är ändå bra produkter - lite sämre finish högre vikt. De bör kosta från 500kr och uppåt beroende på modell. (Noga med rätt säljare här med - leta efter OG-EVKIN official store.
Har provat några andra märken med, men det har varit pengar i sjön. Det finns bra prylar på AE men det gäller att göra sin research. Leveranstiden på styren brukar vara SJUKT lång med - räkna med 5-8 veckor om du inte betalar för expidited shipping.

Mycket av det vi köper från västerländska märken är troligtvis tillverkat på samma fabriker som exempelvis Ryet. Men stora märken har ett namn att leva upp till och kan inte skarva vad det gäller QC. Hur vet man att att ett Alibabastyre inte är ett ratat exemplar från någon av de stora märkena?

Hade kaaanske vågat köpa ett MTB styre från Aliexpress för det är en enkel konstruktion. En integrerad cockpit för lvg/gravel är inte det.

Om du vill inte ”döda” riktiga märken som faktiskt gör kvalitetskontroller, har vettiga anställningsvillkor, konsumentskydd, följer lokala lagar/regler osv. Köper du INTE från Kina direkt.

Men om du sover gott och skiter i hur världen ser ut om 10-20år så absolut ”go ahead” och underminera branschen 🙌

Om du vill inte ”döda” riktiga märken som faktiskt gör kvalitetskontroller, har vettiga anställningsvillkor, konsumentskydd, följer lokala lagar/regler osv. Köper du INTE från Kina direkt.

Men om du sover gott och skiter i hur världen ser ut om 10-20år så absolut ”go ahead” och underminera branschen 🙌
Styrena tillverkas inte i sverige där vi har det du skriver om nä i andra länder får man foten i röva om det inte passar.
jag rotade i genom mina styren som är några stycken både landsväg och mtb och inte på något av styrena så står det QC och det är styren från kända tillverkare .

Jag tror inte att det står QC är avgörande.
Drop shipping är så klart inget bra men så länge frakten från Örebro är dyrare och tar längre tid....

Jag har köpt någon tveksam framgaffel i kinaplast under svår fattigdom. Jag överlevde upplevelsen, men det känns ju att en marginellt tyngre komponent där man inte oroar sig är ett bättre val? Jag skulle inte köpa något på Aliexpress till cykeln idag, av många olika anledningar. Men jag är gammal, feg och bemedlad...

Jag köper vev till barn på ali eftersom det inte går att uppbåda på annat sätt. Inget annat. Däremot en del från amazon och fascist är väl inte så mycket bättre än kommunist.

Moraliskt tycker jag det är viktigare var grejorna tillverkas än vem som driver shoppen.

Har ett OG-Evkin styre jag är väldigt nöjd med, har haft det hela denna säsongen.

Finns nog styren i alla kvalitetklasser på AE, som med allt annat.

Att säga nej till Ali av olika anledningar som etiska är helt okej - att säga att allt där är skit från nattskiftet är bara ignorant.
Det finns skräp, och det finns bra grejer.
Ett exemepel, du kan köpa Magene effektvevar t.ex. de tillverkar trainers och dylikt till några av de största aktörerna sedan många många år. De är också superstora i Asien.

Bara för vi inte har en relation med märket är det inte skräp. Och bara för ett västerländskt märke har satt sin logga på något så har det inte genomgått en avsevärt mycket hårdare QC.
Det kan ha gjort det, men det behöver inte vara så.

Vi lever i en global ekonomi, var och en får ta ansvar själv för sin konsumtion.

Står själv i begrepp att köpa ett Kocevlo till min Canyon för att få en kortare stam.
Som skrivits tidigare är det viktigt se till att det verkligen ör ett Kocevlo.

Står själv i begrepp att köpa ett Kocevlo till min Canyon för att få en kortare stam.
Som skrivits tidigare är det viktigt se till att det verkligen ör ett Kocevlo.
Det finns stammar som inte är kocevlo men är tillverkade av kocevlo det är bara att jämföra så är dom billigare .

Har köpt ett antal styren under årens lopp från kina och hittills så har inga havererat vid cykling.
Har för försökt att bryta av några av styrena men högst ovetenskapligt.
Vid alla "test" så har jag fått ta i rejält för att bryta av dem gäller både mtb och lvg styren.

Jag upplever det svårare att bedömma om det man köper av "riktiga" märken inte även det är skit idag.

Att köpa över disk i Sverige är i många fall ingen skillnad mot att själv klicka hem det från temu. Tycker det är ett större problem.
Jag betalar gärna mer för saker som är bra och håller längre.

Jag upplever det svårare att bedömma om det man köper av "riktiga" märken inte även det är skit idag.

Att köpa över disk i Sverige är i många fall ingen skillnad mot att själv klicka hem det från temu. Tycker det är ett större problem.
Jag betalar gärna mer för saker som är bra och håller längre.
För oss vanligt dödliga är det ju fullkomligt omöjligt att avgöra kvaliteten på ett styre utan man får nog lita på tillvrkarens omdöme. Jag gjorde en sökning på handlebar crash test och fick som bäst ett AI-svar när det gällde bockstyren med hänvisning till en Ritchey-jutjubevideo (som jag inte orkade titta på i vanlig ordning). Finns lite om mtb-styren men inga regelrätta ”crash test” i min sökning, mera om flex och sånt.

Har köpt ett antal styren under årens lopp från kina och hittills så har inga havererat vid cykling.
Har för försökt att bryta av några av styrena men högst ovetenskapligt.
Vid alla "test" så har jag fått ta i rejält för att bryta av dem gäller både mtb och lvg styren.
Har då vikten varit konkurrenskraftig. Det är väl vikt/hållbarhet/garanti/etik/pris som är avgörande vid dessa affärer?

Är inte det mesta tillverkat i Kina nuförtiden?
Ja, så har det varit väldigt länge. Men man får det vad man betalar för även där. Man kan beställa saker med superkvalitet eller bara kvalitet som duger åt det flesta västlännigar som vi köper under välkända märken redan, från Kina men då kostar det kostnader vi redan betalar. Klart det blir billigare om man köper saker i bulk, men få privata konsumenter har tid/energi/pengar med det.
Så bara saker tillverkas i Kina eller någon annanstans i Asien för att der är billigare industriföring där betyder inte att byggkvalitet är sämre utan allt handlar om beställningen/tillverkningsbeskrivningen.

För oss vanligt dödliga är det ju fullkomligt omöjligt att avgöra kvaliteten på ett styre utan man får nog lita på tillvrkarens omdöme. Jag gjorde en sökning på handlebar crash test och fick som bäst ett AI-svar när det gällde bockstyren med hänvisning till en Ritchey-jutjubevideo (som jag inte orkade titta på i vanlig ordning). Finns lite om mtb-styren men inga regelrätta ”crash test” i min sökning, mera om flex och sånt.

Jag menar mer allmänna grejer, där man inte är nernördad och har koll.

Inom cykling har man rätt bra koll på vilka som har "egen" tillverkning och vilka som bara sätter på ett klistermärke.

Men en sax, stekspade eller pepparkvarn osv.
Vilka grejer är cry ones och vad är bara brandat skit som lever på ett gammalt namn.

Jag menar mer allmänna grejer, där man inte är nernördad och har koll.

Inom cykling har man rätt bra koll på vilka som har "egen" tillverkning och vilka som bara sätter på ett klistermärke.

Men en sax, stekspade eller pepparkvarn osv.
Vilka grejer är cry ones och vad är bara brandat skit som lever på ett gammalt namn.
Pepparkvarn!? Är du inte klok? Det vet väl alla att det är Peugeot som gäller! 😁

Tillbaka
Topp