Styrets position på racer?

I ett antal år har jag kört med mitt Ritcheystyre såhär;

Styre1.jpg

Nu funderar jag på att ändra det till nedanstående position. Varför? För att bättre kunna använda bocken av styret... Idag "ramlar" händerna nästan av styret med den branta vinkeln... (PS; jag tänker förståss flytta upp bromshandtagen om jag ändrar vinkeln...

Styre2.jpg

Har någon synpunkter?

Senast ändrad:
Låter som en bra idé, kanske inte så mycket som andra bilden visar men absolut ska det vridas. Någon sa i en annan tråd att man kan låta styränden sikta på bakbromsen, det är ett bra sätt att beskriva hur mycket vinkel det bör vara. Sen ska bromshandtagen vara lodräta.
Börja där och känn dig fram

Inte riktigt så mycket som på andra bilden som Kaves skriver blir fint. Sen upp med reglagen så det blir ett rakt streck mellan botten på styret och längst ner på reglagen.

Jag brukar starta med att precis som med sadeln se till så att styret är i våg, det vill säga den raka delen i bocken ska vara parallell med golvet. Reglagen på lika sätt fast i lod. Sen kan man justera några millimeter hit eller dit så det känns bra.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte riktigt så mycket som på andra bilden som
> Kaves skriver blir fint.
+1
Fast jag brukar 'sikta' mot baknavet med styränden

> Sen upp med reglagen så
> det blir ett rakt streck mellan botten på styret
> och längst ner på reglagen.

Nja, med sådana här sk 'anatomiska' styren brukar man rekommendera att änden på reglagen sticker ned lite mer.
Typ så här:
516bf7c08fdbd5ab97672b5ca72d03df6353076a.jpg

Bild från: http://www.tour-magazin.de/technik/werkstatt/schaltbremsgriffe-richtig-montieren/a1517.html
Där det även står en del mer om det här

Men detta är förstås enbart generella rekommendationr,
viktigast är att man får styre o reglage i en position man själv är nöjd med.

/Håkan

HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Men detta är förstås enbart generella
> rekommendationr,
> viktigast är att man får styre o reglage i en
> position man själv är nöjd med.
>
>
> /Håkan

Är du säker? Jag trodde det viktigaste var att montering av styre & reglage ser #pro ut ;-P

Upplevde samma probl när jag började cykla lvg.

Efter mycket mickel och mek med justerande hit och dit, fann jag den slutgiltiga lösningen:

Bort med det "anatomiska"-skitstyret och in med ett kompaktstyre med vanlig bockning.
Nu är både gummihandtagen påå reglagen (ligga påå rulle-läget) och bockläget möjliga att ligga i under långa stunder. De lutar bara svagt bakåt.
Den lösning du nu försöker dig på tror jag aldrig kan bli lika skön.

Det är väl bara att justera några grader i taget tills handpositionen i bocken känns rätt. Därefter justerar man reglagen, så att de känns rätt, både när man håller uppe på styret och i bocken. För min del blir det ganska precis som i HåkanCs bild, möjligen med styrändarna pekande något mer neråt. Positionen i Dags andra bild skulle jag aldrig kunna ha. Sedan kan det naturligtvis vara så att modellen på styret inte passar cyklisten i fråga.

Tillbaka
Topp