Styrketräning för cyklister?

Känner du att det skulle hjälpa/behöver så köp ett men inte ett måste.
"Ett lyftarbälte är tvärtemot vad många tror inte ett hjälpmedel för att nödvändigtvis göra din träning säkrare – utan snarare göra den mer effektiv genom att låta dig lyfta mer vikt.

Bältet fungerar genom att öka ditt buktryck mer än vad du kan göra på egen hand, och gör därmed din bål mer styv. Det leder till att de flesta kan lyfta 5-10 % mer vikt med ett lyftarbälte än utan. Och, om du kan lyfta 5-10 % mer vikt i knäböj och marklyft, så innebär det att dina ben, rygg och rumpa får en större träningseffekt.". -Styrkelabbet

Senast ändrad:
Skaffa dig zwift.com, kör Innsbruck banan fram till nästa cykelsäsong utöver träning på gymmet. Jag lovar dig, du blir tränad och kommer hata/gilla Innsbruck banan =).

Har sagt upp gymkortet och kör lite grejer hemma ibland..

Kettlebell swing? Är det något man "borde" hålla på med? Vad ger den?
Svingen är ju en höftfällning, så typ ett dynamiskt marklyft. Träffar primärt baksida lår, stjärten och korsryggen primärt och lite grepp med om man gör många reps (ex jag gjorde 2x50 med 20kg häromdagen bara för att röra på mig under lite vid stillasittande excel-harvande).

Favorit-övningar med kettlebells:
Clean&press med dubbla
Clean&Jerk med dubbla
Front squat med dubbla
Snatch
Rodd
Goblet squat
Swing
Enbenta rumänska marklyft
Waiters walk
Farmers walk

Typ ABC med dubbla är en fin komplex att köra med dubbla KB: 2 cleans, 1 press, 3 front squats.

Svingen är ju en höftfällning, så typ ett dynamiskt marklyft. Träffar primärt baksida lår, stjärten och korsryggen primärt och lite grepp med om man gör många reps (ex jag gjorde 2x50 med 20kg häromdagen bara för att röra på mig under lite vid stillasittande excel-harvande).
Problemet med svingen är att 95% av dem som gör den, inte förstått att övningen som skrivet ovan är en fällning. Det svingas hejvilt med armar och hela kroppen istället för att driva rörelsen genom extension i höften och benen. Syftet är inte att kettlebellen ska flyga så högt som möjligt.
En bra illustration:

Personligen är det ingen favoritövning där jag tycker det finns bättre övningar för att stärka upp de aktiva musklerna.

Problemet med svingen är att 95% av dem som gör den, inte förstått att övningen som skrivet ovan är en fällning. Det svingas hejvilt med armar och hela kroppen istället för att driva rörelsen genom extension i höften och benen. Syftet är inte att kettlebellen ska flyga så högt som möjligt.
En bra illustration:

Personligen är det ingen favoritövning där jag tycker det finns bättre övningar för att stärka upp de aktiva musklerna.
Ska man dissa övningar för att folk gör fel finns det inga övningar kvar.

Ska man dissa övningar för att folk gör fel finns det inga övningar kvar.
Jag dissar inte kettlebellswing - each to his own. Men om syftet är att bli stark i berörda muskelgrupper så tycker jag det finns bättre övningar, t.ex. marklyft.
Är syftet att göra en övning som tar brett, och man vill bli lite varm och go och få upp pulsen är KB swingar utmärkt. :)

Jag dissar inte kettlebellswing - each to his own. Men om syftet är att bli stark i berörda muskelgrupper så tycker jag det finns bättre övningar, t.ex. marklyft.
Är syftet att göra en övning som tar brett, och man vill bli lite varm och go och få upp pulsen är KB swingar utmärkt. :)
Absolut. Men ofta har man inte en skivstång hemma, så då är KB swingar bättre än inget. Få har så tunga KB att marklyft är bättre med just KB.

Förövrigt så verkar man kunna underhålla sitt marklyft och tom bli lite starkare även av underhållsträning med swingar: https://www.styrkelabbet.se/vanor-och-kettlebellsvingar/ och https://www.styrkelabbet.se/starkare-i-marklyft-kettlebells/

Men starkast blir man ju av att träna riktiga marklyft såklart.

Senast ändrad:
Absolut. Men ofta har man inte en skivstång hemma, så då är KB swingar bättre än inget. Få har så tunga KB att marklyft är bättre med just KB.

Förövrigt så verkar man kunna underhålla sitt marklyft och tom bli lite starkare även av underhållsträning med swingar: https://www.styrkelabbet.se/vanor-och-kettlebellsvingar/ och https://www.styrkelabbet.se/starkare-i-marklyft-kettlebells/

Men starkast blir man ju av att träna riktiga marklyft såklart.

Det behöver ju inte vara just bättre men man kan göra mark på många olika sätt med en Kb som tar olika mot traditionella mark med stång (även om det också kan varieras såklart).

Man kan göra mycket bra med en kb, jag har stång, kbs, hantlar etc. i garaget och varierar gärna för att inte tröttna. Swingar jag är det oftast fullswing som gäller (inte med grannarna)..

Idag blir det böj, skivstångsrodd och box step-up med stång och inga kbs :cool:

Det behöver ju inte vara just bättre men man kan göra mark på många olika sätt med en Kb som tar olika mot traditionella mark med stång (även om det också kan varieras såklart).

Man kan göra mycket bra med en kb, jag har stång, kbs, hantlar etc. i garaget och varierar gärna för att inte tröttna. Swingar jag är det oftast fullswing som gäller (inte med grannarna)..

Idag blir det böj, skivstångsrodd och box step-up med stång och inga kbs :cool:
Jag gillar att göra enbenta mark med KB exempelvis.

Jag gillar att göra enbenta mark med KB exempelvis.
Helt enig! Men du kan lika gärna använda en hantel eller dylikt. Det finns ingen "unik fördel" för kettlebellen.
Som sagt KB är bra till mycket, men (återigen personlig preferens) är jag inte så mycket för slunga runt vikter :)
Enbens KB mark är ju som att använda vilken vikt som helst för ett enbensmark.

Men lite hycklare är jag, för jag tycker ryck, frivändningar och dylikt är svinballt :) men där handlar det ju mer om att utveckla kraft explosivt i syfte att få vikten att röra sig i en vertikal bana snarare än att slunga runt vikten åt alla håll och kanter :)

Helt enig! Men du kan lika gärna använda en hantel eller dylikt. Det finns ingen "unik fördel" för kettlebellen.
Som sagt KB är bra till mycket, men (återigen personlig preferens) är jag inte så mycket för slunga runt vikter :)
Enbens KB mark är ju som att använda vilken vikt som helst för ett enbensmark.

Men lite hycklare är jag, för jag tycker ryck, frivändningar och dylikt är svinballt :) men där handlar det ju mer om att utveckla kraft explosivt i syfte att få vikten att röra sig i en vertikal bana snarare än att slunga runt vikten åt alla håll och kanter :)
Det handlar mer om att jag inte har vare sig hantlar eller skivstång hemma. Är jag på mot förmodan på gymmet så kör jag vanliga marklyft Bulken av min KB träning är typ clean&press och frontböj med dubbla KB, helt enkelt för att det är så man kan hantera mest vikt.

Tillbaka
Topp