Styrlager glappt efter hård landning

Vertsson

Medlem
Tjena!
Jag har en specialized enduro från 2018 med ett bråkande styrlager.
Jag är väldigt noggrann med att spänna styrlagret lagom hårt och sedan dra styrstammen, känns perfekt där och då. När jag sedan cyklar och hoppar, kör ett drop eller liknande och landar hårt (behöver inte ens slå igenom) så börjar styrlagret glappa. Sen är det samma visa om igen, spänna, dra åt skruvar och sen cykla...

Jag har testat att byta starnut, plockat isär styrlagret och kollat så att allt är som det ska och fettat in lagrerna, testat två olika styrstammar men inget har hjälp.

Är det någon som har en ide vad problemet kan vara??

Tror det sitter en konad distans som håller allt på plats, kanske den saknas? Kolla med en sprängskiss.

Kan inget om din cykel, men jag minns att man fick knacka ihop gaffelrör, distanser och styrör rätt våldsamt efter service. Om det kan vara det.

Stjärnmuttern har inte med saken att göra eftersom den bara används för att spänna lagret. När sen styrstammen är fastdragen runt styrröret så kan man ta bort topcapen utan att det gör nån skillnad.

Antingen är det stammen som glider längs styrröret, men det är ju liksom fel håll för att lossna vid ett dropp. Eller så skulle det kunna vara att du (eller cykeltillverkaren) monterat styrlager med fel konvinkel. Det finns två olika nämligen, som är halvt omöjliga att se skillnad på med blotta ögat.

Edit: Ett crown race med fel konvinkel kan också spöka på samma sätt. Det ska matcha lagret helt enkelt. Gäller även motsvarande grunka överst, vad den nu kan heta (ingen av dem är egentligen "crown race" utom när man har lösa kulor i lagret).

Kan du bekräfta genom att titta ifall det är styrstammen som glidit? T.ex. genom att sätta en markering på gaffelröret nånstans och jämföra efter att det lossnat. Tänker också fel lager eller att det saknas någon del eller sitter nån del upp och ner i assemblyt, precis som nämnt tidigare, men det är väl en teoretisk möjlighet att styrstammen kan glida och kan va bra att kunna utesluta också.

Kan du bekräfta genom att titta ifall det är styrstammen som glidit? T.ex. genom att sätta en markering på gaffelröret nånstans och jämföra efter att det lossnat. Tänker också fel lager eller att det saknas någon del eller sitter nån del upp och ner i assemblyt, precis som nämnt tidigare, men det är väl en teoretisk möjlighet att styrstammen kan glida och kan va bra att kunna utesluta också.
Jag har försökt kolla om det är styrstammen som glider men det är extremt svårt då det är så pass lite distans vi pratar om.
Tycker att det bör finnas skrapmärken på gaffelröret om stammen har glidit vilket det inte gör.

Tillbaka
Topp