Styrlager

Batavus

Aktiv medlem
Styrlager
Det kluriga med styrlager är i vilken ordning de ska hamna. Förmodligen hade jag satt något fel (senast), ty det övre kullagret på min brukscykel har skurit.
Medan jag inväntar en ny sats, har jag försökt klura ut hur de borde ha suttit. Jag tror den här bilden visar tydligast i vilken ordning de ska sitta.
Styrlager.webp
Källa: https://bikable.se/reservdelar/styr...VyguiAx1jJxIvEAQYASABEgIYFfD_BwE&gclsrc=aw.ds
Vad sakerna heter lämnar jag därhän så länge. Notera att genast under det nedre och ovanför det övre lagret ska vara fasade brickor, som håller dem på plats.
I mitt fall tillkommer även en bromsvajerhållare.
Fett ska läggas på, för att förhindra att kullagren rostar utan kan göra sitt jobb.

Arbetet börjar med att montera av hjulet - lossa bromsvajern - och ta loss styrstammen.

Styrlager
Lånar tråden, Kan någon insatt kanske ge ett tips på vad jag ska ha till min NS Snabb 150 V2?
Kan detta va rätt?
Eller förslag på annat?

Vad jag kan mäta mig till känns måtten bra, möjligtvis fel grader på övre.

"Headset - GW integrated tapered IS42/IS52, sealed bearings"
Står det på Vital.

Sen DUB/Vev, är ca 95mm brett när man mäter på plats.
är det kanske denna man ska ha då? (i 100mm varianten)

Styrlager
Lånar tråden, Kan någon insatt kanske ge ett tips på vad jag ska ha till min NS Snabb 150 V2?
Kan detta va rätt?
Eller förslag på annat?

Vad jag kan mäta mig till känns måtten bra, möjligtvis fel grader på övre.

"Headset - GW integrated tapered IS42/IS52, sealed bearings"
Står det på Vital.

Sen DUB/Vev, är ca 95mm brett när man mäter på plats.
är det kanske denna man ska ha då? (i 100mm varianten)

Typ och diameter av lager är rätt. Med höjd och vinklar varierar lite. Länken du postade är bra för att alla dimensioner finns med. Mätt dina nuvarande lager och kontrollera om allt stämmer överens.

Jag antar att du har mättit vevlagret fel. Det är bredden av vevlagerhuset, som är en del av ramen, som gäller. Borde vara BSA 73 mm.

Senast ändrad:
Styrlager
Typ och diameter av lager är rätt. Med höjd och vinklar varierar lite. Länken du postade är bra för att alla dimensioner finns med. Mätt dina nuvarande lager och kontrollera om allt stämmer överens.
Ja, det va lite knöligt att mäta då det blev ordentligt haveri men få kolla på det igen!
Jag antar att du har mättit vevlagret fel. Det är bredden av vevlagerhuset, som är en del av ramen, som gäller. Borde vara BSA 73 mm.
aaa! Tack, det förklarar ju saken!

Tillbaka
Topp