Styrlager

VoxB

Ny medlem
Styrlager
Hejpåer, jag har plockat isär styrlagret på min hoj eftersom det inte funkar som det ska. Jag hoppades att allt skulle klarna när jag hade anatomiserat det. Att en liten dank har fallit ur kullagret verkar inge bra...Hur som helst, katastrofen kan ses på bifogad bild. Jag undrar om nån vet vad ett sådant styrlager kallas (integrerat, semiintegrerat...?) och vad ska jag köpa för typ om jag vill ha ett nytt. Om ni känner till nåt som är bra, kom gärna med ett förslag (fabrikat typ). Den infällda bilden föreställer styr...eh...styr-tjosan på min ram (sintesi viper). Jag antar att jag måste ta hänsyn det när jag letar upp ett nytt?

Bilagor

• MittStyrlager1 copy.jpg
    MittStyrlager1 copy.jpg
    92.7 KB · Besök: 26
Styrlager
Kulan har ju bara ramlat ur kulhållaren, det är ingen katastrof, tryck in den, bara.

För övrigt; styrlagerkatastrofer kräver makrobilder. När du gjort ren skål och kona (de delar som kolorna spelar mellan) så kan du se små små märken på kona eller skål. De är dessa som utgör katastrofen och beror på att du har cyklat utan att lagret har varit åtdraget.

Styrlager
Har inte koll på det där med styrlager riktigt har ett gängat själv. Men lite nytt fett och lite bestämd åtdragning kan göra underverk och så att du kan åka en stund till, den lilla kulan är bara att pilla tillbaka och hålls fast i fettet. Men det är klart i längden är det ju skönt med ett nytt...

Styrlager
Tack för svaret! När du säger "cyklat utan att lagret har varit åtdragit" menar du då att jag kan ha kört med en glappande gaffel, alltså att jag inte dragit åt skruven på det där runda locket tillräckligt? Om lagret inte är funktionsdugligt längre, vad är det för typ av lager jag ska välja. Jag har kollat på cyclecomponents, men jag tycker att alla styrlager ser likadana ut. Att styrlaget inte ska vara gängat kan jag nog räkna ut själv, men är det integrerat, semiintegrerat...eller nåtannatintegrerat....?

Styrlager
Här är en annan utmärkt beskrivning av styrlager:
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=68#threadless
Jag tycker det ser ut som ett semiintegrerat men jag är inte säker. Jag höll själv på att brottas med styrlager då min ram levererades utan. Jag kom på att det är olika diameter för olika typer. Semiintegrerat är alltid en viss, kommer inte ihåg vilken. Om du har en lagerskål som sitter kvar i ramen med en liten fläns som ligger på undersidan av styrhuvudet (heter det väl) så är det ett sånt. I såna fall borde skålarna kunna sitta kvar. Fast å andra sidan är dom väldigt lätta att byta.

Tillbaka
Topp