styrlagerstrul!

Alfred

Ny medlem
styrlagerstrul!
Jag plockade isär strylagret på min scott yecora -04 för att rengöra detta(borde kasnke frågat nån om hjälp före eftersom jag aldrig gort detta förut1). Sen när jag skulle klämma dit det igen så verkade det ena(det som jag trodde skulle vara överst) kullagret plötsligt att vara för stort. Jag satte dit det ändå, eftersom jag bara hade två att älja på och det andra passade perfekt där nere. när jag sen drog åt skruvarna klämde jag sönder kullagret!YAY:) kulor överallt!! Nån som har erfarenhet av samma problem? vart kan jag köpa ett nytt lager? finns det nån sprängskiss över det här styrlagret som jag kan kika på så att jag är säker på att sätta grejorna på rätt ställe?

styrlagerstrul!
wahhh ha ha ha ha... Fan va skönt att höra att det finns andra idioter än jag själv som handlar först o tänker sedan. Nåväl.. stylager är billigt och du har lärt dig till nästa gång :D

styrlagerstrul!
Well.. passar gör det. men du måste banka ur dom gamla lagerkopparna först och pressa i dom nya. Såvida du inte hade ett exakt likadant som du beställt och lagerbanorna inte blev skadade.

styrlagerstrul!
Räkna hur många kulor det är i lagren (uppe plus nere), lägg till tio, ta med en kula till en kullagerförsäljare och köp nya. Kostar kanske 30 spänn för allihop. När du monterar ihop lagret igen ska du absolut inte använda den där kulhållaren som bara skapar problem, vilket du nu fått erfara.

styrlagerstrul!
Alfred skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag plockade isär strylagret på min scott yecora
> -04 för att rengöra detta(borde kasnke frågat nån
> om hjälp före eftersom jag aldrig gort detta
> förut1). Sen när jag skulle klämma dit det igen så
> verkade det ena(det som jag trodde skulle vara
> överst) kullagret plötsligt att vara för stort.
> Jag satte dit det ändå, eftersom jag bara hade två
> att älja på och det andra passade perfekt där
> nere. när jag sen drog åt skruvarna klämde jag
> sönder kullagret!YAY:) kulor överallt!! Nån som
> har erfarenhet av samma problem? vart kan jag köpa
> ett nytt lager? finns det nån sprängskiss över det
> här styrlagret som jag kan kika på så att jag är
> säker på att sätta grejorna på rätt ställe?

Är du säker på att du helt enkelt inte vände kulhållaren upp och ner, det låter så på din beskrivning. i övrigt håller jag med oxr, det är inget stort problem! Det är bara att försöka igen. Lycka till:)

Här finns ett tips på hur jag gjorde när jag servade mitt lager för ett år sedan. Man kan ju vända på lagret åt två håll om man tittar lite så ser man ju åt vilket håll som det ska vara, annars är det ju bara att testa försiktigt, funkar det inte så vänder man bara på kulhållaren.

http://happymtb.org/forum/arts/out.php?s=280

styrlagerstrul!
Lyckades på något konstigt vis vända kulhållaren upp och ner sist jag bytte lager på pendlarhojen.
Hållaren gick sönder men det var bara att slänga den och lägga i kulorna löst i stället.

styrlagerstrul!
Mike å skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyckades på något konstigt vis vända kulhållaren
> upp och ner sist jag bytte lager på pendlarhojen.
> Hållaren gick sönder men det var bara att slänga
> den och lägga i kulorna löst i stället.
>
Visst, det går ju. Det är dock lite pillrigt och kräver en jämrans massa fett för att kulorna ska ligga kvar och inte ramla ur nederskålen. Men det funkar ju, absolut.

Tillbaka
Topp