Styrlagerutpressarmojäng ?

Det är bara att stoppa ner nåt lämpligt lagom långt genom styrröret mot koppens kant och börja knacka.. runt runt.. Funkar det inte med att knacka så gå över till slå eller kanske banka till och med.. :)

Jag dunkade till en gång med jumboklubban och ett snällt stämjärn (inte vasst...) och vips var kopparna borta. Ett slag per kopp! Inte ett märke vare sig i ramen eller på kopparna.

Mja... Det tog ca. 30 minuter med bankande med en plywoodskiva som mellanvägg... rekommenderar ingen av metoderna faktiskt! Rena turen att det gick och blev rakt!

Ja, har bytt många lager.. Aldrig andvänt något specialverktyg. Ska du dessutom byta ut lagret så är det ju heller inte hela världen om det skulle råka bli ett märke i koppen.. :)

Ok ! Hmmm... Undrar fortfarande om det finns någon som kan låna ute en "mojäng". Det känns tryggast så...
Dessutom sparar man 150:- , om man gjör´t själv menar jag ! :o)

//Skogling.

Få i det är lite lurigare än att få ur det.. Har turen att jobba på ett alldeles lysande företag som har det mesta man kan tänkas behöva, t.ex. en lagerpress! :) <http://www.graniten.com> Annars den gamla klassiska gängade stången.. Finns flera trådar om det.. Och nån bild uppifrån Åre där the_TnT monterar ett lager på det sättet..

Jag skräms antagligen lite i onödan men jag har en sån "shitty" hoj att jag inte direkt hade börjat gråta om det hade gått åt helsike. Kanske lite annorlunda om det är typ ett Chris King lager som ska på plats i en 5-Spot ram eller liknande... ;)

Tänk om jag skevar lagerbanan då ? Sist när jag bytte gaffel så tog jag ett dammsugarrör obankade ner lagret med. Lagerbanan var med på den gaffel jag köpte. Det funkade bra men man är lite orolig...

//Skogling

Det kostar ju flis då eller hur Daner ?! :o)
Har du ingen sådan mojäng? Jag skall lämna hojen på gaffelservice där föresten. Dom verkar ha stenkoll !

//Skogling

Ska du montera ett lager så är väl inte ett dammsugarmunstycke att föredra kanske.. :) Måste säga att jag är lite impad ifall du lyckades med det. :) Få ur lagret är lätt, få i lite svårare.. Om du nu inte har något att pressa med (typ ett skruvstäd, lägg bara något mellan käftarna och cykel) så går det att banka i ett nytt lager försiktigt men varför använda ett dammsugarmunstycke?? En hammare funkar mycket bättre! Och man ska helst inte slå på lagerbanan.. :)

Om du istället för stämjärn eller skruvmejsel använder dig av ett rör med grov väggtjocklek och så stor diameter som möjligt får du bära dig riktigt illa åt för att göra märken i varesig ram eller styrlagerskålen. Det borde t.o.m gå att använda en bit avkapat gaffelrör (1 1/8") om det är tillräckligt långt och lagerskålen tillåter att det vinklas tillräckligt för att kunna läggas an mot den andra lagerskålens kant inne i röret så att du kan slå ut den.

Gängstångsmetoden med typ M12 eller M14 helgängad stång och stora brickor fungerar fö. utmärkt att montera styrlagerskålarna med. Hur gjorde du för att lyckas med ett dammsugarrör? Vekare rör brukar man ju få leta efter.

Senast ändrad:
Ett annat tips är att lägga lagerskålen på bordet och lägga ramen uppepå.. Då räcker der ibland bara att hänga sig eller trycka till med kroppstyngden för att lagerskålen ska hitta rätt. Sen så kanckar man ner den i bott med lämpligt tillhygge med en träbit i mellan..

Ha,ha ! Du missförstår mig freddan ! Ett dammsugarrör skrev jag. Det är precis lagom att trä på styrröret och banka ner lagerbanan med... dammsugarmunstycke, ha,ha !! :o)

// Skogling

Senast redigerad av en moderator:
aha du menar banan på gaffeln! :) och ett RÖR! :) Pucko-freddan.. Dét kanske funkar lite bättre.. Jag har bara monterar en lagerbana för gaffeln som inte varit slitsad. Och då svarvade jag upp ett ämnesrör så det passade mot lämplig ansats på lagerringen och sen var det bara att banka..

Med rätt verktyg tar det 10 sekunder och det finns ingen risk. Ring runt till lokalbutikerna imorgon och ge någon en chans att visa hur det går.

Tillbaka
Topp