Styrstam från 0gr-6gr? Pros och cons.

D i U

Aktiv medlem
Funderar på att byta ut min styrstam som är 40mm och 0 grader mot en Renthal apex också den 40mm men 6 grader, kommer man märka någon väsentlig skillnad mot dem två? Läste i något diagram att styret kommer hamna ungefär 4mm högre med 6 graders stam.
För och nackdelar?

De va där jag kollade men frågan är hur mycket man kommer märka av i verkligheten, 2mm kortare reach och 4mm högre. 🤔.
Känns väldigt försumbart.

Ja, tror att de flesta inte skulle känna skillnaden (jag är känslig och skulle känna liet skillnad).

Men titta också på stack height. Det kan ger en nästan like stor skillnad.

De va där jag kollade men frågan är hur mycket man kommer märka av i verkligheten, 2mm kortare reach och 4mm högre. 🤔.
Känns väldigt försumbart.
Är nya stammen snyggare ?
Då kommer det gå fortare. Garanterat.

Själv har jag precis förlängt (alltså köpt en ny) stammen från 40 till 50mm till min heldämpade mtb.
Jag kanske hinner prova den nya stammen i helgen. Så jag ska försöka hitta optimum där och försöka förstå om jag märker något eller bara omedvetet kompenserar min åkposition för det. Men det viktigaste är att den nya stammen är silverfärgad 🙂

Men jag tror inte du kommer känna någon "objektiv" skillnad. Särskilt om det är på en fulldämpad mtb. Man är ju inte så statisk på en mtb spekulerar jag.

Är nya stammen snyggare ?
Då kommer det gå fortare. Garanterat.

Själv har jag precis förlängt (alltså köpt en ny) stammen från 40 till 50mm till min heldämpade mtb.
Jag kanske hinner prova den nya stammen i helgen. Så jag ska försöka hitta optimum där och försöka förstå om jag märker något eller bara omedvetet kompenserar min åkposition för det. Men det viktigaste är att den nya stammen är silverfärgad 🙂

Men jag tror inte du kommer känna någon "objektiv" skillnad. Särskilt om det är på en fulldämpad mtb. Man är ju inte så statisk på en mtb spekulerar jag.
Ja den är mycket snyggare så till väldigt stor del därför jag fått för mig att byta :).
Det står dessutom faster,jump further så jag litar på de ;).

Fått hem styre,styrstam och handtag, fina grejer men fick syn på att styret är made in Taiwan :O. Trodde allt tillverkades i Manchester. Stam och handtag står made in uk.

Tillbaka
Topp