Styrstam passar inte gaffelrör

Hej,

Förra veckan köpte jag en ny styrstam (Cube RFR Trail Stem Ø35mm, via Bikester) till min Canyon Roadlite AL. Men, när det kom till bytet så passade inte den nya styrstammen på gaffelröret. Den är några mm för liten för att få på. Jag antog att det var samma mått för alla styrstammar / gaffelrör.

Vad bör jag kolla vid köp av en annan styrstam som passar?

Du har köpt högst troligen en 1 1/8” styrstam, som är i princip är standard idag. Canyon brukar konstra till det på många cyklar med 1 1/4”, bara för att dom kan.

Gaffelröret är 32mm i diameter, vilket mycket riktigt blir 1 1/4”. Härligt med olika mått ;)

Ska kolla själv också, men brukar det finnas att köpa eller måste man gå via Canyon för ny styrstam? Skulle vilja byta ut min 90mm till 35- 50mm.

Ritchey har haft 1 1/4 stammar förr iaf. Men jag tror byta via Canyon är snabbast, då slipper man att cykeln ser ut som en julgran också. Är cykeln ganska ny ingår stambyte.
Tveksamt dock om jag nånsin sett så där korta 1 1/4 stammar (varken fr Ritchey el Canyon) då det såvitt jag vet bara är på vägcyklar de används.

så dumt med ickestandard styrrör. detta har du säkert redan provat/övervägt, men för vad det är värt: genom att putta fram sadeln max och eventuellt byta till sadelstolpe utan setback kan du få närmare till styret på ett billigare sätt, om det är det som är syftet. och bättre klättringsposition på (icke-) köpet :)

När köpte du cyklen? Tror att Canyon byter stam gratis eller till en skaplig pris när du har köpt cykeln och upptäcker att du behöver en annan längd (för att man inte kan välja längden vid köpet).

Ska kolla själv också, men brukar det finnas att köpa eller måste man gå via Canyon för ny styrstam? Skulle vilja byta ut min 90mm till 35- 50mm.
Canyon har inte så korta styrstammar. Det är endast cyklarna med egentillverkad gaffal som har 1-1/4" styrrör och de är ämnade för landsväg. Kortaste V13 styrstammen som erbjuds är enligt specifikationerna 80 mm men kortaste som faktiskt går att beställa just nu är 90 mm som du redan har:

Kortaste styrstammen jag hittat till vettigt pris är Giant OD2 som finns ner till 50 mm:

Är du beredd att trippla utgiften för få stammen kortare finns Syntace Megaforce3. Förstår dock inte hur de mäter för att få ner kortaste stammen till 30 mm, vilket borde vara omöjligt utan en buckla på styret som väl Pacenti gjorde…

Du lär dock inte hitta någon stam för styre med Ø35 mm diameter, vilket verkar vara det du köpt enligt första inlägget. Men det kanske var ett misstag om du inte var ute efter att byta styret också?

Senast ändrad:
Tjena!

35-50 mm på en roadlite? Låter som någon köpt en för stor cykel.
Så räcker inte Giantstammen på 50mm så får du nog byta till ett styre med kortare reach.

Turiststyret som postades i annan tråd häromdagen kanske vore nåt.

35-50 mm på en roadlite? Låter som någon köpt en för stor cykel.
Fast gissningsvis rör det sig om en "ny" Roadlite dvs efter att det blev en landsvägshybrid med rakt styre. På den tiden Roadlite fortfarande var en landsvägscykel med bockstyre hade den om jag inte minns fel faktiskt 1-1/8" gaffelrör.

Fast gissningsvis rör det sig om en "ny" Roadlite dvs efter att det blev en landsvägshybrid med rakt styre. På den tiden Roadlite fortfarande var en landsvägscykel med bockstyre hade den om jag inte minns fel faktiskt 1-1/8" gaffelrör.

Tjena!

Tankevurpa från min sida. Men det kommer inte ifrån att det antagligen är fel storlekt.

Tjena och tack för alla svar!

Snackade med Canyon och de har som tidigare nämnts endast 80mm på det här måttet. De rekommenderade giant, som också nämnts här.

Det är en Canyon Roadlite AL 6.0 från 2017, storlek M. Storleken fungerar bra när när jag pendlar, men eftersökte lite mer ”kontroll” när jag är inne i stan, därav tanken att byta till MTB styre och kortare styrstam. Märker att jag då vill sitta mer upprätt.

Jag ska kolla alternativet som länkades ovan på kortare styrstam från Giant på 50mm. Inser nu att min beskrivning på 35mm kanske var lite väl aggressiv :)

Tack igen till alla som bidragit!

Den blir rätt dyr den där Giant-stammen fr ebay, ser ut att landa uppåt 800kr med frakt, moms och postnords 75kr straffavgift.
Ritchey-stammen fr Rose får du hem för 466kr, den är förvisso 60mm men om den monteras uppvinklad kanske den löser ditt problem ändå (mer upprätt sittställning).

Tillbaka
Topp