Styrstamsdjungeln

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Styrstamsdjungeln
Funderar på att byta till längre styrstam, men det är ju en total djungel.

1. Hur påverkas åkegenskaperna av en längre styrstam, bortsett från det faktum att jag kommer att sträcka på mig lite mer?

2. Vilka övriga egenskaper är önskvärda hos en styrstam för aggro-xc/enduro eller vad det nu ska kallas?

3. Är det egentligen någon skillnad på styrstammar från olika tillverkare?

Styrstamsdjungeln
Längre styrstam = långsammare styrning, större rörelse för att vrida hjulet.

Dyrare styrstammar är ju ofta CNC-frästa ur ett stycke aluminium, sedan brukar det ju bli fyrbultsklämmning av styret men det kan även finnas på billigare modeller. Snikvarianterna av grövre styrstammar är ofta gjutna istället för CNC-frästa, och snikmodellerna av lite lättare stammar svetsade istället för CNC-frästa som exempelvis Thomsons stammar är. Sedan skiljer det väl lite i precision och finnish mellan billigare/dyrare modeller.

Själv har jag en kort styrstam (50mm) vilket ger snabb och lekfull styrning, men lite sämre stabilitet.

Du sparar säkert lite vikt, får bättre precision, finare märke och snyggare design/finnish genom att köpa en dyr styrstam. I övrigt är väl funktionen den samma? :-)

EDIT: Måndagsfelstavning...

Post Ändrad (04-04-05 12:41)

Styrstamsdjungeln
I reglel skönare att klättra med längre stam. Och tvärtom i utförsåkat då förståss....

Sedan måste man beakta vinkeln på styrstammen oxå, samt placering på styrröret.

Jag brukar köpa riktigt tunga fula snikvarianter för nån hundring när jag vill prova mig fram. Gillar jag den aktuella längd/vinkel combon så byter jag ut mot en "riktig" märkes prod.

Styrstamsdjungeln
Oskar: Vad har du för längd och vinkel idag? Har du testat att sätta den upp och ned?

Du kanske kommer ihåg tråden men här är det i korthet:
Jag hade först en 115mm med 10 grader vinkel, på min Enduro, och 1,5 tum rise på styret. Det blev för högt för mig, jag klättrade uruselt.
Jag vände stammen upp och ned och la under 15mm spacers, det gjorde att styret blev 25mm lägre, utan spacers hade det blivit 40mm lägre. Det gjorde stor skillnad!

Styrstamsdjungeln
Man ska nog prova sig fram med olika billigt köpta eller lånta styrstammar tills man hittar sin position, ungefär som Rippa nämnde. Sedan slå till med sin drömstyrstam.

Styrstamsdjungeln
Pelle Hå:
jag minns ditt tidigare resonemang och det är därför jag är tveksam till att skaffa en längre stam. Kör idag med 90 mm, tror att det är en 0-gradare eller möjligen 5. 1,5 tum rise på styret och inga spacers alls. Sadeln har jag skjutit så långt bak det går, och det ger klart tveksamma egenskaper vid klättring. Det är också svårt att glida iväg bakom sadeln i branta nerförsbackar, som jag tycker om att göra.

Jag är tveksam till en längre stam för jag vill inte att den ska bli ännu trögare i styrningen än jag tycker den är idag. Det känns inte så rappt.

Markus: imponerad över att du studerat min cykel noggrannt. Jag lånar gärna din stam.

Styrstamsdjungeln
TnT: tänkte inte på det... Fast med en sadel som är längre fram hamnar mer rakt över vevpartiet, så lite lättare borde det bli.

Styrstamsdjungeln
Oskar;

Har du en sadelstolpe med setback?

Är det 30.9 på din hoj?

Så fort jag får den nya stolpen jag beställt så kommer jag ha en stolpe som passar din hoj isåfall, men helt utan offset, som du kan testa med. Har lite olika styrstammar också, 90x5 och 105x5 tror jag de är.

Styrstamsdjungeln
En längre styrstam gör cykeln "lugnare" som sagt, ibland är det att föredra men gillar man teknisk stökig XC och annat kul kvickstyrt, samt nerför, så är en kortare styrstam "roligare". Styrstamsbyte kan göra under för en cykel, det blir en helt annan cykel med olika styrstammar!

Har tre olika längder på mina mtb's, en 75mm på friåket, 100mm på vintercykeln och 120mm på tävlingscykeln. Var och en passar för sin uppgift, men det hänger ihop med cykelstorlek också.

/Leo

Styrstamsdjungeln
OXR

Om 130mm/0 grader skulle vara bra så har jag en Titec titanstem för ynka 500:-

Väger 155 gram.

Nicke/Sthlm

mx_691@hotmail.com

070-735 11 15

Styrstamsdjungeln
> 1. Hur påverkas åkegenskaperna av en längre styrstam, bortsett från det faktum att jag kommer att sträcka på mig lite mer?

Ytterst betingas det av hojens geometri i vid bemärkelse, ssk hur långt övre ramröret är. För egen del har jag 110 mm på en hoj o 90 på en annan, den senare är en Fischer med genesisgeometri, så min sittställning är i det närmaste identisk. I generell mening kan man väl säga, att ju längre styrstam desto mer vikt får man mot framdelen av hojen o desto mindre över bakdelen. En verkligt lång kan göra det svårt att få röven bakom sadeln i branta nedförshistorier då man vill ha "tyngdpunkten" så långt bak som möjligt.

Men som sagt, det är många variabler det beror på, främst hur stor ramen är o dess geometri. Har en god vän som hade jättebekymmer med en för lång styrstam, föll ofta dramatiskt över styret, i teknisk terräng, vore han inte gammal fallskärmshoppare hade han nog brutit både det ena och det andra, o nu med en kortare stam hojar han hur fint som helst (o utan fall) i teknisk stökig terräng.

> 2. Vilka övriga egenskaper är önskvärda hos en styrstam för aggro-xc/enduro eller vad det nu ska kallas?

Designen ska tillåta lätt o effektiv justering av styrlagret och naturligtvis vara tillverkad med maximal precision De jag tycker bäst om är utan tvekan Thomsom. Men har även goda erfarenheter av Icon o Profile o Specialized.

> 3. Är det egentligen någon skillnad på styrstammar från olika tillverkare?

Ja: för låg o de siter inte bra, för hög (vissa easton) så blir det svårt att justera styrlagret. Det ska finnas utrymme för ca 20 mm "spacers" under. Race Face hade kvalitetsproblem för något år sedan. Men, för all del, visst är det så, att sitter de bra o är lätta att justera kan man nog säga att allt över det är mest en estetisk fråga.

Per

Styrstamsdjungeln
>Per skrev:
>
>Ja: för låg o de siter inte bra, för hög (vissa easton)
>så blir det svårt att justera styrlagret. Det ska finnas
>utrymme för ca 20 mm "spacers" under. Race Face hade
>kvalitetsproblem för något år sedan. Men, för all del,
>visst är det så, att sitter de bra o är lätta att justera
>kan man nog säga att allt över det är mest en estetisk
>fråga.

Ett litet förtydligande vore fint Per. Hur menar du med att en stolpe kan vara för hög? Det beror ju på hur man kapar styrröret, vilket jag förutsätter att man inte gör innan man bestämt sig för vilken stolpe och hur många shims man vill använda.

Låter man bli och kapa, och inte har en gaffel med ovanligt kort styrrör eller ett högt främre ramrör så blir det ju heller inga problem med en för hög stolpe eller att få in rätt mängd spacers under den.

Varför skulle det vara svårt att justera styrlagret med en "för hög stolpe" Per? Menar du att stolpen biter för bra runt styrröret även när bultarna är lossade och att expandern därmed inte orkar flytta styrröret uppåt för att spänna styrlagret? Om man monterar sakerna riktigt borde väl inte det problemet kunna uppstå? I så fall får man ju se sig om efter en bättre expander, kanske genomgående som tillåter betydligt högre precision och varighet i styrlagerjusteringen.

Post Ändrad (04-04-06 10:07)

Styrstamsdjungeln
Man kan ju sätta distanserna ovanpå styrstammen också. Experimenterar man med detta kan man få många olika höjder om man har t.ex. tre carbonspacers (det går ju bra med alu också men nu har jag tre i carbon..) i olika höjd. Just nu har jag den tunnaste under stammen och de andra två ovanpå.

Dessutom kom jag på att jag skulle testa att vända min nya PAZZAZstam upp och ner. Funkar underbart i skogen! Jag har genom detta en helrejsig sittställning med bra kontroll.

Styrstamsdjungeln
Cal, om jag förstått saken rätt förhåller det sig så här, att ju "högre" stam desto mindre utrymme för "spacers" (distanser) o desto sämre justering av styrlagret. Det har alltså inte med expanderstjärnan i styrlagret att göra.

Varför det är så här vet jag inte. Det förefaller mig närmast vara vad man kan kalla "beprövad erfarenhet" bland erfarna mekaniker, har nämligen hört det såväl av några av de bättre mekanikerna i Uppsala som av amerikanska cykelmekkar. De har kort sagt, att om det inte finns distanser under blir det svårjusterat.

Per

Styrstamsdjungeln
Per: det har jag aldrig märkt att spacerlös styrstam skulle vara särdeles svårjusterad. Har Salsa-stystam som är ganska hög vid styrröret 5,1 cm tror jag. Jag inbillar mig att ca 4 cm styrstam är lite vanligare mått.
Det är möjligt att problemen kommer med tiden efter som prylarna är nya.

En hög 0 gradig styrstam som Salsa motsvarar ungefär en lägre 5 gradig för styrets höjd har jag märkt, fast det är en annan historia.

Styrstamsdjungeln
Har väldigt svårt att se hur det skulle kunna bli svårare att justera utan spacers.. Skulle va om du har ett väldigt tjockt styrrör på ramen och en väldigt negativt lutande stam då.. :)

Styrstamsdjungeln
Per: Ok. Det är möjligt att lagret blir lite mer svårjusterat utan spacers då stammen ligger direkt mot övre lagret. Men med ett okapat styrrör ryms ju både högre styrstam OCH spacers. Vidare finns det ju tunna spacers (2mm?) att lägga under stammen om man bara är ute efter att få ett lättjusterat lager.

MEN, om styrröret däremot redan är kapat blir det ju svårt att få rum med en hög stam och spacers. Det kanske var så du menade? Annars brukar man ju få dit båda delar.

Själv har jag en hög CNC-fräst styrstam samt en 25mm spacer under. :-)

Styrstamsdjungeln
Nu har jag i alla fall klämt dit 130 mm-stammen, utan spacers under. Om det blir svårare eller inte att justera vet jag inte. Jag har maskinkullager och hur man ställer såna lager rätt har jag ingen aning om. Jag klämde bara åt lite lagom. Blir spännande att provköra och se om det blir någon skillnad.

Styrstamsdjungeln
oxr:

Du skall ju inte behöva dra åt expandern hårdare än att lagerskålarna trycks ihop till sina rätta lägen och minimalt tryck sker mot lagret. Det man vill uppnå är ju ett relativt lågt tryck mot lagret, men att skålarna är täta och att det inte glappar någonting alls. En "lagom åtdragning" räcker ju därmed.

Och, du använder väl något bra fett som skyddar lagren väl? Inte sån lös teflon-smörja där smuts/fukt kan tränga in lätt.

Styrstamsdjungeln
från det att jag kände att lagrena låg an så vred jag ytterligare ett kvarts varv, så att jag kände att man hade lite motstånd. Lagren är kapslade så smörjningen är väl inte så viktig, men en tunn hinna fett la jag på vid monteringen. Teflon kommer inte i närheten av mig, min cykel eller mitt kök.

Styrstamsdjungeln
Jag ska ta hem lite Battutto di Lardo till dig när jag kommer tillbaka från Parma om några veckor. Det är malet grisfett, grundstenen i all vettig matlagning. Måste funka lika bra till cyklar.

Styrstamsdjungeln
130 blev för långt. Jag fick mycket bättre kontroll på cykeln och klättrade nästan som förr, men efter en heldag kändes den långa styrstammen i axlarna. Jag upplevde den inte som särskilt trögstyrd trots den långa styrstammen. Jag stod på huvudet en gång, men jag tror att jag hade gjort det även med gamla 90 mm-stammen.

Sökandet går vidare, den här gången med en 110 mm aluklump. Eller om det möjligen är bly. Den ser i alla fall elak ut.

Styrstamsdjungeln
Då lånar jag snabbt som attan tillbaka den där Profile-stammen. Måste prova den på min Cannondale, har fått för mig att jag har för kort/låg stam där. Fast det kommer att se fruktansvärt fult ut...

Tillbaka
Topp