> 1. Hur påverkas åkegenskaperna av en längre styrstam, bortsett från det faktum att jag kommer att sträcka på mig lite mer?
Ytterst betingas det av hojens geometri i vid bemärkelse, ssk hur långt övre ramröret är. För egen del har jag 110 mm på en hoj o 90 på en annan, den senare är en Fischer med genesisgeometri, så min sittställning är i det närmaste identisk. I generell mening kan man väl säga, att ju längre styrstam desto mer vikt får man mot framdelen av hojen o desto mindre över bakdelen. En verkligt lång kan göra det svårt att få röven bakom sadeln i branta nedförshistorier då man vill ha "tyngdpunkten" så långt bak som möjligt.
Men som sagt, det är många variabler det beror på, främst hur stor ramen är o dess geometri. Har en god vän som hade jättebekymmer med en för lång styrstam, föll ofta dramatiskt över styret, i teknisk terräng, vore han inte gammal fallskärmshoppare hade han nog brutit både det ena och det andra, o nu med en kortare stam hojar han hur fint som helst (o utan fall) i teknisk stökig terräng.
> 2. Vilka övriga egenskaper är önskvärda hos en styrstam för aggro-xc/enduro eller vad det nu ska kallas?
Designen ska tillåta lätt o effektiv justering av styrlagret och naturligtvis vara tillverkad med maximal precision De jag tycker bäst om är utan tvekan Thomsom. Men har även goda erfarenheter av Icon o Profile o Specialized.
> 3. Är det egentligen någon skillnad på styrstammar från olika tillverkare?
Ja: för låg o de siter inte bra, för hög (vissa easton) så blir det svårt att justera styrlagret. Det ska finnas utrymme för ca 20 mm "spacers" under. Race Face hade kvalitetsproblem för något år sedan. Men, för all del, visst är det så, att sitter de bra o är lätta att justera kan man nog säga att allt över det är mest en estetisk fråga.
Per