Styrväska till pendlar-CX

lindengbg

Aktiv medlem
God morgon!

Blev ingen året-runt pendling i år men lovat mig själv att börja pendla igen from 2019-04-01, oavsett väderlek.

Tänkte i år förebygga ett tidigare problem med fullproppad ryggsäck genom att kunna ha matlådan och telefon mm i en väska på cykeln. Har en CX med skärmar men utan pakethållare.

Min tanke är en väska mellan bockarna som även är lätt att ta av. Dvs som man har med sig ut till cykeln på morgonen och in på jobbet när man parkerat cykeln.

Hittade en bild ifrån Cotic på hur jag tänkt mig. Har ni några tips? Behöver ej vara superduper vattentät då det ej blir misär cykling men bör överleva några droppar regn alt möjlighet till regnskydd å sätta på.

Tack!

Bilagor

• A16E7333-268D-48EC-95EF-8FCEC732DB2B.jpeg
    A16E7333-268D-48EC-95EF-8FCEC732DB2B.jpeg
    87.4 KB · Besök: 544
Allt som fästs med remmar är IMHO onödigt pyssligt för att användas 2 ggr om dagen om man inte har möjlighet att s.a.s plocka in cykel(e)n i pendlingens båda ändar

NLC sa:
Allt som fästs med remmar är IMHO onödigt pyssligt för att användas 2 ggr om dagen om man inte har möjlighet att s.a.s plocka in cykel(e)n i pendlingens båda ändar

Cykeln plockas in på arbetet så i praktiken funkar det med en fast väska men tänkte det är smidigare å ha en väska som man kan fylla på i lugn å ro i tex köket hemma å sen bara fästa på cykeln och sen motsv att ta av väskan å ta med in på kontoret.

Samt att den ej behöver sitta på när man är ute å okynneskör på helgerna/kvällarna.

Senast ändrad:
Alternativet skulle ju även kunna vara att köra med sadelväska.
Upp till 20L har jag sett men finns säkert större.

Shimano's egna PRO har släppt en serie med cykelväskor, tror deras sadelväska låg på en 500-hundring.

Vad tror du om det som alternativ?
Eller är det estetiskt fel?

Screenshot_20190320-070510__01.jpg

Klavikel sa:

Shimano's egna PRO har släppt en serie med cykelväskor, tror deras sadelväska låg på en 500-hundring.

Funktionsmässigt så är det ju en bra lösning även om det kommer resultera i att man får stå på knä (förmodligen) och krångla med å lossa karborrbandet runt stolpen och sadeln, då den inte lär ha något snabbfäste. Eller finns det lösningar som den med snabbfäste?
Men den rymmer ju mycket..
Men estetiskt ser det för j*vligt ut, milt uttryckt men utseendet är ju inte allt säger sambon :-D

Jag har en Swift Industries Paloma jag tänkt sälja om det är intressant. Den står emot det mesta i väderväg och har Klick-Fix.

Bilagor

• pannier_swift-industries_paloma-bag_2.jpg
    pannier_swift-industries_paloma-bag_2.jpg
    158.8 KB · Besök: 211
Det tar 20 sek att lossa o fästa sadelväska modell Apidura.
Styrväska har jag aldrig ens övervägt. Har (men använder knappt) liten ramväska precis bakom styret dock.
Nackdelen med sadelväska är inte utseendet jag tycker det ser snyggt ut. Men den ”vinglar” gärna lite.

Jag har kört med podsacs både fram och bak. Känns som båda funkar bäst fullproppade med kläder. Som tidigare nämnts så är det ingen höjdare att tråckla bort sadelstolpsväskan med alla remmar och kardborrefästen. Korven fram funkar bättre att ta med sig. Det är bara två snäppfästen, sen är den lös.

Ingen av dem funkar särskilt bra med standarmatlådan(platt och bred). Min styrkorv är för liten och där bak går matlådan oftast bara halvvägs ner och det blir lite sladdrigt. Men om man vänder på det så är det matlådans fel!

Sen hänger korven fram aldrig så fint som i broschyren för mig.

IMG_20190227_080312.jpg

lindengbg sa:
Klavikel sa:

Funktionsmässigt så är det ju en bra lösning även om det kommer resultera i att man får stå på knä (förmodligen) och krångla med å lossa karborrbandet runt stolpen och sadeln, då den inte lär ha något snabbfäste. Eller finns det lösningar som den med snabbfäste?
Men den rymmer ju mycket..
Men estetiskt ser det för j*vligt ut, milt uttryckt men utseendet är ju inte allt säger sambon :-D

Har sett små sadelväskor med snabbfäste, bara för slang och verktyg men inte de större om du vill få med matlåda/ombyte.
Kan hålla med om att remmarna är besvärliga om du ska parkera utomhus.
Antar att styrväskan är toppen för det.

Jag tycker nog ärligt talat att sadelväska faktiskt ser rätt så coolt ut ärligt talat.

Däremot så ser väskor på pakethållare lite mongo ut. Även om de är överlägsna till att få med mycket grejer om man får för sig att bike packa...

Ortlieb har ju sadelväskor med Clicky fäste också. Det kör jag mina pendingsprylar i.

Bilagor

• IMG_20181002_070506_517.jpg
    IMG_20181002_070506_517.jpg
    570.2 KB · Besök: 245
Tack för tipsen! Mycket vettigt!

Gilles Berthoud - Såg ju riktigt fina ut men känns inte som min cykel är värdig, man får nog ha Brooks sadel å styrlinda för att ha en sån? Kanske något för Bengt-Re och sin nya lila/chrome-pendlare? :-)

Var köper man Ortlieb bäst/billigast? Googlade å hamnade på Bike24 å då landar man ju på betydligt högre priser än vad Gilles Brthoud ligger på..

Fortfarande lite "osugen" på att ha packningen bakom sadeln. Fördelen på styret känner jag är att man lätt kan komma åt om man vill ha tex mobilen där, eller lägga i något som man vill ha på vägen etc.

Kan ju förtydliga att jag inte tror att jag slipper ryggsäcken ändå, men att minimera innehållet i den vore bra.
Det som åker med varje dag är:

* Lunchlåda
* Regnjacka
* pump
* verktyg
* Skjorta (Byxor ibland men som regel försöker jag ha det på jobbet).

Så egentligen en liten smidig styrväska för matlådan och "små saker", ev rengställ/jacka. Verktyg/slang får nog sitta kvar i den lilla sadelväskan jag har på hojjen idag.

Bengt-re sa:
Ortlieb har ju sadelväskor med Clicky fäste också. Det kör jag mina pendingsprylar i.

Grymt Bengt, den där var ju riktigt fin. Kul att det finns större modell med click.

Linden:
Jag trycker du borde få plats med det du precis listade i en styrväska? Beroende på size på lunchlådan då så klart.
Men regnjacka, byxor, multiverktyg och pump borde inte ta så mkt plats om man viker och packar?

Klavikel sa:
Bengt-re sa:

Grymt Bengt, den där var ju riktigt fin. Kul att det finns större modell med click.

Linden:
Jag trycker du borde få plats med det du precis listade i en styrväska? Beroende på size på lunchlådan då så klart.
Men regnjacka, byxor, multiverktyg och pump borde inte ta så mkt plats om man viker och packar?

Det hade ju varit smutt å slippa ryggsäcken helt.

Jag har också en Carradice, men lite annan modell https://www.carradice.co.uk/bags/saddle-packs-sqr-bags/super-c-sqr-tour
Riktigt bra kvalite, den är hård och rymmer verktyg och småprytlar i ytterfacken och matlåda, ombyte i stora facket. Jag brukar komplettera med en liten ramväska de gånger jag vill ha telefonen lättillgängligt. Tycker inte vikten bakom sadeln påverkar alls förutom när man står upp och bryter vilket ju sällan sker på pendlingen.

Hej väcker liv i denna tråd; söker styrväska för att slipps ryggan till jobbet när jag får tid med extra slingan på racern. Har tittat på Rapha styrväska, 20 liter. Går ej att öppna under färd, kan leva med det. Har någon testat denna till dagligt bruk, att frekvent ta av o på för daglig pendling?

Vill helst slippa Click fix fästet för text Ortlieb...

https://www.rapha.cc/se/en/shop/waterproof-bar-pack/product/BBP01XXBLK

planB sa:
Carradice har några väskor som sitter med snabbfäste på sadelstolpen. T.ex. den här som jag har kört med några år nu: https://www.carradice.co.uk/bags/saddle-packs-sqr-bags/super-c-sqr-slim

Det funkar bra, tar bara någon sekund att fästa/lossa. Bra kvalité.

Kör också med carradiceväskan i länken. Sväljer min MacBook Pro 15-tumsdator i neoprensleeve. Perfekt. Max 10 kg lastvikt. Har inte testat mer än att fylla den med helgshopping på systemet, men då blev det lite vingligt. Annars inga problem med den saken.

Jag kör med Ortliebs sadelväska och har matlåda, pump, skjorta. Funkar utmärkt och går smidigt att flytta mellan cyklar. Mobil och nycklar kör jag i ryggfikorna eller en liten midjeväska.

Bilagor

• 20191016_120121.jpg
    20191016_120121.jpg
    173.6 KB · Besök: 331
@Awig; är den hyfsat snabb att montera/demontera för daglig pendling? Typ att rycka med sig när man stannar till på affären på vägen hem..?

@pellefa jag låter väskan sitta kvar och har mina grejer i en påse som jag tar med upp på kontoret. Har också alltid med mig en liten ryggsäck typ gympapåse som jag har när jag behöver handla.

Denna 5-liters från Topeak borde funka bra för pendling, finns även en större på 7,7 liter. Jag har en 5-liters på racern när jag kör lååångturer, det går smidigt att plocka bort/montera väskan med snabbfästet. Men så vackert blir det ju inte med styrväska...

Bilagor

• Handlebar-bag.jpg
    Handlebar-bag.jpg
    225.3 KB · Besök: 555
Senast ändrad:
Nackdelen med styrväska, som jag själv tycker då. Är att det sabbar installationen av reflex/lyse/dator. På den där bilden t ex lär ju inte framreflexen synas särskilt bra. Pizzarack vore nåt kanske.

Awig sa:
Jag kör med Ortliebs sadelväska och har matlåda, pump, skjorta. Funkar utmärkt och går smidigt att flytta mellan cyklar. Mobil och nycklar kör jag i ryggfikorna eller en liten midjeväska.

Caadx? Kolla om du är påverkad av framgaffel-återkallningen. Tydligen ert gäng som gjort illa sig rätt ordentligt då deras gafflar gått av

Styrväska är ju ingen höjdare. Oareo, styrningen blir knas, jobbigt när man står upp och bryter. Och massa trassel med lampor och sånt. Behöver man saker lättillgängligt när man cyklar så använd ryggfickor.

Stalle

jolov sa:
Awig sa:

Caadx? Kolla om du är påverkad av framgaffel-återkallningen. Tydligen ert gäng som gjort illa sig rätt ordentligt då deras gafflar gått av

Sitter på jobbet med pendling hem inom kort, på en caadx som tydligen är drabbad. Tackar för informationen, känns dock mindre lustigt att cykla hem nu. Får trampa på bakhjulet hem!

Lite trådarkeologi här men - funderar på att köpa just den väskan för att ha till matlåda. Är kvaliteten som Biltemas billiga i tyg eller bättre?
Har inte känt på biltemas variant så jag vet inte. Funkar iaf bra för mig, lite glapp i fästet som gör att den skallrar lite på grusväg, men annars ok.

Lyfter upp min egna gaml tråd…

Har ej blivit som mycket cykelpendling sen Covid-19 då det blivit mycket hemarbete mm. Men är ej sugen på att cykla med ryggsäck..

Så var har ni cykelpendlare med bockstyre förvarat er matlåda och ev ombyte på väg till jobbet?
Eller äter ni ute och har preppat med kläder och mat på jobbet?

Lyfter upp min egna gaml tråd…

Har ej blivit som mycket cykelpendling sen Covid-19 då det blivit mycket hemarbete mm. Men är ej sugen på att cykla med ryggsäck..

Så var har ni cykelpendlare med bockstyre förvarat er matlåda och ev ombyte på väg till jobbet?
Eller äter ni ute och har preppat med kläder och mat på jobbet?

Sorry men jag har alltid pendlat med ryggsäck, har en Osprey som funkar alldeles utmärkt om jag har laptopen med mig och en mindre Camelbak MULE om jag inte har det. Enda nackdelen med dem är att de inte är vattentäta men är det för blött har jag alltid valet att inte cykla ?

Nu svär jag väl i kyrkan men... om cykeln främst, eller kanske rent av uteslutande, används till jobbpendling så kanske en pakethållare vore något ändå? Estetiskt ett nerköp absolut, cykeln är ju jättesnygg som den är. Men det skulle ju öka packalternativen med några hundra procent...

Tillbaka
Topp