styvt lvg-styre

• Trådstartare Trådstartare kri
  • Start datum Start datum

kri

Aktiv medlem
styvt lvg-styre
Hej!

Trött på flexigt styre. Har ett från Kina i karbon med integrerad stam. Resten av hojen och hjulen är bra styva, men styret flexar när man står på. Så här är frågan: vem kan rekommendera en kombination av styre (42 cm brett, normal eller compact drop, ca 85 mm reach, 31.8 mm) i alu och 100 mm lång stam för 1 1/8" styrrör som är styvt uta in i. Behöver inte vara jättelättvikts, men inte jättetungt och det ska vara ganska billigt...

Peace!

styvt lvg-styre
Stam så kan jag rekommendera Easton EA 90, styre har jag Easton EC 90 SLX och dessa tillsammans är nog den bästa kombon jag provat, både styvt och lätt. (Alustyre har jag inte kört med på många år så det har nog hänt en del på den fronten).

styvt lvg-styre
Sist jag såg cavendish cykel så körde han med zipps carbon-stam.

Generellt så tycker jag zipp gör bra styrstammar + styren. Har kört zipp service course och 3T LTD själv.

styvt lvg-styre
PRO plt är bra och prisvärda grejer. Stammen är lätt och compactstyret riktigt schysst tycker jag. På min Canyon har jag Ritchey wcs styre (Curve) och stam och dom är också bra.

styvt lvg-styre
pwrdesign skrev:
-------------------------------------------------------
> Sist jag såg cavendish cykel så körde han med
> zipps carbon-stam.
>
> Generellt så tycker jag zipp gör bra styrstammar
> + styren. Har kört zipp service course och 3T LTD
> själv.

Gillar zipp jag med. Känns styvt och ser fint ut :)

styvt lvg-styre
Thomson X4 styrstammar sägs vara poppis bland bancyklister. De är ju kända för att ta i lite...

thomsonX4a.jpg

Schmolkestyren är enligt en tabell väldans styva.

Fair-Wheel-Bikes-bar-stiffness-test-3.jpg

http://www.schmolke-carbon.de/carbon/carbon_uk/tlo.php

styvt lvg-styre
Hur styvt styrkombon är har väl egentligen en ganska marginell betydelse även för en spurtare. Finns väl knappast några mätbara mjukosttendenser hos några av de kända märkena? Jag kör 3T team, på styre och stam. Tycker det är tillräckligt styvt.. men i början "kändes" det mjukare än en ren alu-kombo. Förmodligen karbofjongstyret som vek sig någon mm. Inte mer. Men det är ju kraften på pedalerna som räknas, eller?

styvt lvg-styre
Stämmer in i hyllningskören för PRO Vibe 7s.
Jag har kört anatomic-styret i två år och har nu gått över till Stealth Evo mest för att jag ville, Kate för att det behövdes på något sätt.

Cavendish modell heter nu PRO Vibe Sprint och väger massor och är tokstyvt. Finns som både styre och styrstam.

styvt lvg-styre
absolut!

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> gandhi: Skillnad på styvt och styvt i
> förhållande till vikt. Tornova kan vara de
> styvaste i de testet t.ex.

styvt lvg-styre
Det blev ett pro vibe 7s (42 cm) och en begagnad Specialized 100 mm stam härifrån köp/sälj på happy. Tack för all input, kanske skriver en rad när det är monterat och testat.

styvt lvg-styre
Jag förstår inte riktigt hur detta (flex i styrröret) skulle skilja sig mot om det var styret eller stammen som flexade. Resultatet är samtliga fall en vertikal utböjning av styrets ändar vid drag/tryckbelastning. Men jag kan ha missat något då jag är ganska ny på det här med (langsvägs)cykel, så tacksam om du utvecklar påståendet, eller för tips i allmänhet.

Senast ändrad:
styvt lvg-styre
Kinaram - Dengfu FM098 strl 54, koniskt styrrör. (Jag har inte gjort några dumheter som att såga det för kort, eller ha fel spänning på "topplocket" eller styrstammen.) I övrigt kan nämnas att resten av ramen är hyffsat styv, likaså hjulen.

styvt lvg-styre
Eller typ innan nästa åktur.

Om det verkligen är så att du böjer ett nästan tre centimeters rör med bara några milimeters uppstick från övre lagerbanan till klämman så är det extremt svagt och definitivt inte trafikdugligt. Om det å andra sidan var så att ramen var sladdrig i framkant...

styvt lvg-styre
Nja, så slinkigt att det skulle vara fara för trafikdugligheten är det inte, mest irriterande att det går att vålda ner när man pressar hårt. Det kan som du föreslår även vara frågan om att det är ramens främre del som är lite sladdrigt. Det är lite svårt att avgöra exakt vad som föreligger, men det var i alla fall inte (endast) styre+stam som jag först misstänkte.

Tillbaka
Topp