Sugen på E-mtb

Sugen på E-mtb
N_sandstrom sa:
Foxis sa:
Typisk svensk jante-tjafs tråd. Ve den som inte tycker som kollektivet. Och som vanligt (och som i det svenska samhället i stort) så är logik och fakta totalt underordnat vad kollektivet tycker. I det här fallet spelar det ingen roll att det är väl etablerad fakta att elcyklar i sig inte nödvändigtvis sliter mer på naturen än ett hetsande skogs-svetto. Snarare tvärt om.

Vart hittar man sådan väl etablerad fakta? Av ren nyfikenhet?

+1. skulle vara kul att se en väl underbyggd rapport om stigslitage. Var det inte ett typiskt svenskt gnällinlägg vi såg där förresten.

Sugen på E-mtb
Goneclimbing sa:
Lars.E sa:
fhansson925 sa:
Lars.E sa:
fhansson925 sa:
Jag blev nyfiken på vad Lars.E menar med sitt inlägg?

Jag menar att Naturvårdsverket anser att det inte är tillåtet att cykla el-cykel i skogen utan markägarens tillstånd.
TS ville ha en el-MTB att cykla stig med... Vilket inte anses vara tillåtet. Därför försöker folk att upplysa vederbörande om det.

Själv har jag inget emot el-cyklar i skogen och jag cyklar ofta med glädje efter stigar som är uppkörda av enduromotorcyklar, fyrhjulingar och andra motoriserade fordon och leksaker.

Jag läser TS inlägg och kan fortfarande inte se något olagligt i det? Kan inte läsa att han tänker cykla utan tillstånd eller där det råder förbud någonstans faktiskt..

TS vill ha E-mtb till stigcykling.
Även om hen inte skrivit exakt var den stigen ligger och om markägaren gett löfte så kan man ju misstänka att tanken var att cykla stig i random skog där hen för tillfället blir sugen att cykla.
Men självklart finns det en chans att TS har koll på ett speciellt område där hen har blivit lovad att cykla med E-mtb.
Men det framgår inte med övertygande tydlighet, så jag förstår att det finns cyklister här som gärna informerar om de regler som gäller.

Åter igen... Jag har personligen inget emot elcyklar, men jag tycker att det är lite lustigt hur el-cyklisterna går i så djup försvarsställning och sedan går till hård motattack så fort någon cyklist informerar om att Naturvårdsverket anser att allemansrätten inte gäller el-cyklar.

Välkommen att ställa frågor på det du tycker är oklart och felaktigt i det jag försöker föra fram.
Gissningsvis tycker du att jag bara tjafsar? Som alla andra som inte tolkar allt som du gör. Och det finns säkert fler här som tycker att jag tjafsar? Men jag försöker iallafall svara på dina funderingar om varför E-mtb trådar blir som dom blir så gott jag kan.

Jadu.. jag svarade en person tidigare som skrev ett ganka lågt inlägg med ett lågt svar. Men jag klargjorde ganka tydligt ändå:
------------
BTW är det olagligt med el-"mtb" i skogen och att diskutera olagligheter i forumet känns lika oki som att diskuteta hur man bäst smugglar knark, dopar sig i os eller kör ihjäl folk på stadens gator i en stulen lastbil. Gillar ni inte lagarna så lobba för att få dem ändrade politiskt. Att bryta emot lagar är brott och skall behandlas i enligt med det.
---------------------
Min vän (Ove?)
Som sagt jag var ganska tydlig att jag bor på landet med ensliga stigar, att det skulle vara olagligt för mig att cykla elmtb är ju bara löjligt! BTW Inga problem att få OK om jag nu skulle fråga grannarna häromkring heller.(med risk att bli utskrattad) Så kan ni alla släppa tanken på att jag skall göra något olagligt *fniss*

Ojdå, vilka paralleller. tycker det är fantastiskt med detta engagemang gällande lagar och regler. Något som jag tyvärr sällan upplever själv när jag är ute o kör bil och tvingas intergrera med cyklister i full mundering på väg till jobbet på olika sätt.

Du kanske tycker att du är tydlig.
Jag tycker att du är tvetydig.
Men som sagt jag har inget problem med att det cyklas elcykel i skogen. Därför har jag inte tänkt argumentera mer angående hur folk i allmänhet tolkar saker olika.

Sugen på E-mtb
Jag cyklade med trampis ikväll. Vi var ett gäng och alla var totalt slut och så att de gått mycket fortare än vanligt. Dom önskade att jag tar min e-mtb nästa gång så vi inte kör så fort;-)

Vikt+hastighet måste väl bli effekten man utsätter marken för? (Ang slitage i skogen)

Sugen på E-mtb
GeniusAnton sa:
Jag cyklade med trampis ikväll. Vi var ett gäng och alla var totalt slut och så att de gått mycket fortare än vanligt. Dom önskade att jag tar min e-mtb nästa gång så vi inte kör så fort;-)

Vikt+hastighet måste väl bli effekten man utsätter marken för? (Ang slitage i skogen)

effekt=vikt*hastighet*hastighet*tid*0.5

För att cykla slitage-neutralt:
Tunga ekipage får inte cykla lika långt som lätta ekipage och ingen skall få cykla fort!

Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:
lleberg sa:
Det finns redan en tråd för juridiska spekulationer om eMTB i skogen.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3155895/page=1

I den här tråden var TS sugen på eMTB och vi ska inte förstöra den goda stämningen.

Det finns inte bara en, VARENDA tråd om elcyklar spårar alltid ur i juridiska diskussioner..

Och just därför skapades en samlingsutställning som vi borde använda istället för juridiska spekulationer om eMTB i skogen. :)

Senast ändrad:
Sugen på E-mtb
Köp en e-mtb direkt. Har haft min en vecka och det är den roligaste pryl jag köpt. Helt sjuk att pendla i stan med, det går att välja väg precis som man vill. Dra över en fet refug? Inga problem? Uppför den där sjuka backen? Redan gjort. Dra nedför den där frifalls-slänten? Roligt. Och så kommer man farande i 25-30 ÖVER toppen på backarna om man lägger på lite kraft på egen hand, så det blir riktigt bra fart nedför.

Samtidigt så kan man ta det hur lugnt och fint som helst när det är trafik, för det kostar inte på något alls att stanna och man kan lägga all energi på att hålla uppmärksamhet mot folk som kan tänkas göra oväntade saker. Man kan helt enkelt ta sig fram snabbt med samma lugn som Mads Mikkelsen i Carlsbergreklamen när man behöver öka cykelkollektivets goodwill efter att en klunga crossåkare i tights nyss dragit förbi.

Sugen på E-mtb
Ja enligt en handlare här så skulle man inte lägga mindre än 30k för en emtb. Det kommer att gå sönder annars, dåliga komponenter osv. Deras enda emtb kostade 30k haha.
Scott gör ju bra grejer och den har en snygg lösning med integrerad batteri i ramen.

Det är iofs bra för då smälter man in lättare och sliper reta upp analoga cycklister. Man rubbar balansen som det heter.

Det mest prisvärda idag tror jag är en cube reaction 400 från bikester. Deras 21” ram motsvarar en L geometriskt från Specialized eller scott. Hitta även en 10% kod här någonstans så landar det på 15300 levererat till dörren vilket inte är illa. Gaffeln är kanske inte det bästa men sånt hittar man billigt i andra hand.
Annars en Haibike för 18000 om man hellre kör Yamaha.

Tillbaka
Topp