Sunn Travis, grabbens nya XC

Trident

Aktiv medlem
Det är ju mycket reor nu på hösten så jag passade på att handla lite och även rota fram en del saker som legat i "bra-att-ha-lådan" på tok för länge.

Blev ett riktigt trevligt bygge och bara en sådan sak som en väl fungerande framgaffel är ju helt underbart. Sitter tunga däck och slangar på nu så tyvärr ligger den 120gram över skamgränsen 10kg men det är åtgärdat innan våren.

Byggspec:
Ram: Sunn, Travis XC, XS
Styrlager: Aerozine, XH1.2 styrlager, 1-1/8'', röd
Framgaffel: Manitou, R-Seven Super Absolute, 100mm, vit
Vevparti: Aerozine, X12-SL, 170mm, 40/27T, silver
Bakväxel: Sram, X.0 bakväxel, medium cage
Framväxel : Sram, Force framväxel, klamma 34.9 mm
Skivbromsar: Clarks, Skeletal Ltd Edition
Bromsskivor: Ashima, AiRotor, 160/140mm, röd
Växelreglage: Sram, X.0 twister växelreglageset
Kassett: Shimano, XT (M770, 9-v) kassett, 11-32T
Kedja: Shimano, XTR/Dura-Ace (7701, 9-v) kedja
Styre: Aerozine, XB1.0B riser styre, 31.8/680 mm, vit
Sadelstolpe: Aerozine, XP1.0 Light sadelstolpe, 27.2/350 mm, silver
Styrstam: Deda, Zero1 styrstam, vit, 31.7 mm, 60 mm
Hjul: Rotaz, Fir, CN-spokes
Snabbkopplingar: Aerozine, XQ1.0 MTB snabbkoppling, svart
Däck: Continental, Speed King Foldable, 26x2.1''
Slangar: Q-tubes, Superlight 26x2.1-2.3'', 32 mm racerventil
Sadel: SDG, Ti Fly
Sadelklämma: KCNC, MTB screw clamp, 31.8 mm, röd
Pedaler: Kore Composite Platform

cykel002.jpg

Hugo som pojken heter är sjukt nöjd efter första provturen och självklart ser han fram emot att visa upp den för Emil Lindgren på träningen nästa lördag.
http://www2.idrottonline.se/UddevallaCK-Cykel/Nyheter/Egna-nyheter/CyklamedEmilLindgren29oktober/

Den där väckte habegär här! Letar även jag efter en vettig 26" till min grabb. Men här blir det nog en enklare komplett cykel eftersom det inte finns tävlingsintresse.

Har du koll på vilken kroppslängd XS passar ok till bland de olika tillverkarna. Tittar lite på ramar i strl 14-16" men är lite osäker på vad som egentligen passar en grabb som passerat 150 cm påväg mot 155.. om han nu inte redan är påväg mot 160.

Hugo är ca 135cm i dag och den 24tummare från Cube han kört under sommaren i år är egentligen perfekt i storlek. Det är absolut inget fel på den cykeln men den är ju betydligt tyngre än cykeln jag kör på och då väger jag flera gånger mer än vad han gör vilket känns taskigt. Gaffeln är ju inget att skryta med heller. Visst fjädrar den några centimeter men i ärlighetens namn är nog en stel gaffel bättre då man förmodligen tjänar mer på viktbesparingen än vad ett par centimeter okänslig fjädring ger.

Skall man spara vikt någon stans så är det ju på hjulen så min första tanke var att bugga ett par lätta 24ór men utbudet av däck är inte heller något vidare och så var det ju det där med gafeln....

När jag hittade Sunn-ramen i XS (35cm hög och 52cm lång) så klippte jag till. Den är lite stor storleksmässigt ännu men han lär växa under vintern så den kommer att funka finfint.

//Markus

Var det Hugo som sålde sin 20" Cube till min Melvin i våras måntro? Och redan uppe på en 26", låter lite galet.. =)

Nu är det storebror här i familjen som måste ha något större att ta sig runt på. Skulle så gärna vilja köpa honom något riktigt fint men han är ju inte så värst intresserad, men ändå, jag vägrar köpa skräp.

Snygg hoj, men visst måste den vara ruggigt stor åt någon som bara är 135 cm? Min son är 155+ och dottern 150+ och båda kör 24 tummare (Scott resp Cube). Jag kan tänka mig att sonen växer ur sin snart, men den ser bra ut fortfarande. Har precis som andematt kikat lite på Corratecen, men en lätt begnagad cykel i högre klass hade varit att föredra.

Andematt, visst var det av Hugo som din grabb köpte 20tummaren.
Som jag skrev så är 24tummaren klockren i storlek och det suns ju på bilden att 26an är stor men som den är inställ/byggd så funkar det riktigt bra. Han kommer även att ha kvar 24an och växla mellan dessa, räknar med att Sunn kommer att hänga med många fina år framöver.

Man kan aldrig ha för många cyklar, själv har jag en handfull men tycker inte riktigt att jag är helt komplett ändå!

//Markus

http://www.bike-discount.de/inhalt/rahmengroesse.html
hittade en hyfsat trovärdig guide för oss med stora småbarn :)

Tror mer att barnen har enklare, lättare och därför roligare på en cykel de håller på att växa ur jmf en tokstor "att växa i". Det är ju lätt att minnas all pungpina man råkade ut för själv när man tvingades upp på en cykel man inte ens kunde gränsla på tå. Men du vet vad du gör Markus, det tvivlar jag inte på. Vore kul att se hur väl Hugo hanterar cykeln till våren.

Senast ändrad:
Det börjar ju rulla en hel del 29ers på världscupen nu, en det med ganska små kvinnor på sadeln och det funkar fint.

Huvudsaken är att barnen har kul och att storleken funkar, bara att se minen på Hugo när han trampade runt idag var värt varenda krona jag lagt på hojen.

Skulle det visa sig att han inte bemästrar den så kör han vidare på 24an och den nya får vila lite, eller så säljer jag den och jag tror inte att den blir svårsåld!

Jag satte ihop en lagom hoj till min 9-åring.
En Brand X från CRC med lite överblivna delar, landade tyvärr precis på fel sida 10 kg fast det är v-bromsar! Dock över 2,5 kg lättare än hans tidigare 24" XC MTB.

Den har (tunga) 160mm vevar vilka är perfekta till hans benlängd...
Har 170mm på hans DH och dirt MTB´n, där funkar det hyfsat för det är inte så mycket trampa.

Biltemasadeln är bortplockad nu, fick skit för den :-D

Vi drog en 1,8 mila runda i geggigt stök idag, gick jättebra med SPD och allt!

IMG_0261.JPG

Tillbaka
Topp