Sunne DH svartrejs/prop-tävling! 13-14 sep

Thomas

Aktiv medlem
Söndagen den 14:e september kommer Rimbusters arrangera en downhilltävling i Sunne. Tävlingen består av två åk på två separata banor, den sammanlagda tiden räknas och snabbast vinner! Priser utlovas från Cyclecomponents! Det kostar ingenting att deltaga i tävlingen, ingen licens krävs! All åkning sker på egen risk. Vi kräver att ni har hjälm och ryggskydd.

Anmälan till tävlingen görs via mail: monoton@bredband.net eller på plats i Sunne senast klockan 10 på söndagen.

Tider:

10:00 liften öppnar, träning

12:00 tävlingsåk 1 startar

14:00 (ca) tävlingsåk 2 startar

16:00 liften stänger, prisutdelning

Lördagen den 13:e är det fri träning/åkning hela dagen. Liften är öppen 10-16.

Liftpriser denna helg:

1 dag - 150:-

2 dag - 200:-

Enkelt boende vid backens topp ordnas för 50 kronor mellan lördag-söndag. Du får tak över huvudet och tillgång till toalett och dusch, liggunderlag och sängkläder får ni ta med själva! Vi kommer grilla korv eller liknande för försäljning på tävlingsdagen.

Välkommen önskar Rimbusters och SkiSunne!

Mer info: www.rimbusters.com och www.skisunne.se

Maila monoton@bredband.net om du har frågor.

/Thomas

Senast redigerad av en moderator:
Gött Thomas! Vi snackar ihop oss vad som behövs göras. Hoppas vi får se många götlabörjare i Sunnes fina banor (och andra också förstås!).

Sköj! Tror inte det krockar med nån cross eller så för min del heller.
Vilka banor blir det dådå...Mr Ski och Hengus..? Lusasken/Anper?

En ny bana är under tillyxning! Plus mr ski då förstås. Idag har vi rekat ända från den övre toppen och till nästa år räknar vi med att öka fallhöjden minst 50 meter till. Kan bli hur bra som helst. Anders pickis klättrade opp o ner i backen som en iller idag, två-tre arbetsdagar till så är banan åkkklar. :)

Återkommer om tider och annat snart!

Thomas skrev:
-------------------------------------------------------
> En ny bana är under tillyxning!

Aha det blir den nya som invigs till racet...kan bli smetigt ;)

kommer förhoppningsvis, går den nya ner i skogen från toppen, ut i backe, in i skog, över en väg, över en bäck, över åsens rygg, ut i backe, ner till övriga ? :)

mats412, ungefär så, har du tjuvrekognocerat? :)
Början är befintligt och slutet är befintligt, däremellan är det nytt alltihop. Mer info snart, förhoppningsvis med lite bilder och kanske film.

Sakta går banarbetet framåt. Igår var en hård arbetsdag i skogen och träd, buskar och mossa fick sätta livet till. Har ett nytt favoritverktyg vad gäller banröjning. En röjsåg/trimmer med slungknivar är det bästa för att röja bana med mycket undervegetation! Jag kallar den för "landskapsarkitekten" för den förändrar landskapet radikalt där den far fram.

Om allt går som det ska så kan vi kombinera tävlingshelgen med provkörning av cyklar från en stor cykelfirma men inget är klart ännu. Återkommer med besked denna vecka!

Klart är däremot lån av hjälmkamera så att vi kan bjuda på en försmak av banan när den är cyklingsbar.

Än så länge är det bara en klass planerat. Blir det massor med folk får vi kanske tänka om.

Personligen skulle jag tycka det var riktigt kul om nåt glin på 13 år spöade nån semiproffs på 25 år och fick cred för det (stod på pallplatsen ovanför mao). Inte så sällan är de duktiga juniorerna väldigt nära elitklassen på svenska tävlingar. Eller minns jag fel... hmm... :)

Edit, la till det sista...

Kommer det nå damer så kanske vi kör en damklass. :)

Ännu en svettig arbetsdag i DH-banan. Satan vad stubbar kan vara sega. 4-hjulingar är bra att ha men svårt att köra svår obanad terräng med när man har 500kg grussläp efter. Nåja, ska inte klaga, vi har rätt bra verktyg, min personliga favorit är min kompis "landskapsarkitekten" som är en röjsåg/trimmer med rotor med slungknivar. Fäller små träd, tar blåbärsris och äter mossa, perfekt för banbygge, ser ut som en tromb dragit fram när man kört med den. Nackdelen är projektilerna i form av småsten och pinnar samt tinnitus förstås... ;)

har några snabba 13åriga glin anmält sig? för då vete f-n om jag kommer :)

jag och PA kommer, bor gärna på backens topp, blir det tävling i familjepizza-ätande eller?

Banan är nästan klar, lite småfix återstår.

Boende fixar vi. Familjepizza låter som en bra tävlingsgren det med!

Ser ut att bli strålande sol och 13-16 grader till helgen. *Hmmm bäst att gå ut och se över cykeln...

Smörj upp kedjan på bigghitten och kom till Sunne Tikiman! Bra väder är beställt!

Ang boende för dem som berörs av det så är boendet flyttat från toppen av backen till foten av backen till vandrarhemmet där. Det innebär att det finns sängar istället för hårt golv att ligga i. Ingen skillnad i pris eller så, same same, specialprajs får you.

Klart jag ska vara med banchefen. Kan jag bistå i arrangemanget säger du till, bara jag hinner rulla några åk under helgen.

Jag har en till två bilplatser från Göteborg som avgår på lördag morgon kl mellan 7-8, åter hem på söndagen efter att allt är avklarat.

mvh Mats 0702-155881 RING! eller PMa om intresse finns

Blir fint att kladda runt lite i Sunne :)
Är lite justerad efter en mx krasch i helgen men kan nog köra.

Thomas skrev:
-------------------------------------------------------
> Du hinner rulla massor tror jag, mr Tiki. Följer
> damen med opp?
---------------------
Låter lysande. Damen hade säkert velat åkt med men var uppbokad på annat mindre viktigt. (Läser hon detta månne tro??) :-)

Så? Hur har det gått idag?

Själv har jag setat hemma stel som en pinne efter skrotningen igår... inte skoj att ha pajad rygg...

Tråkigt med ryggen Andreas. Vi hade en toppendag med rafflande tävling och lerfest! Har inte så många bilder ännu men jag laddar upp dessa bilder på prispallen:
Prispallen1.jpg ht=725

Här är prispallen med vinnaren Per(vertical)Petersson flankerad av 2:an Fredrik Fässberg och 3:an Björn Olsson. Grattis till er! Fina priser från Cyclecomponents delades ut: ryggsäckar, shorts och grillbestick från Park Tools var något av sakerna i prisskörden. Hardtailåkarna Martin och Axel fick ett däck respektive en keps för modigheten att köra lervälling med slicks, 24" och endast bakbroms hela helgen!

Prispallen2.jpg ht=725

Här är vinnaren i juniorklassen, Nias Hedberg. Han körde juniorbanan klart snabbast trots dubbelvolt på finalen och kammade hem en storslam i form av en varmkorv och en kexchoklad. Gissa om han var nöjd!

Återkommer med fler bilder när de framkallats och resultatlistan när den är klar.

Tack för ett bra arrangemang och mycket trevligt sällskap! Sunne var verkligen väl värt besöket! Båda banorna var lika svåra men på helt olika vis... Favoriterna för mig blev hangus och miniskutt tätt följt av hertigen. Riktigt skoj åkning! Tack Mats412 för skjutsen! Placeringslistan läses med fördel bakåfram eller uppochned :) /Carl

Ja sköjig, svår och riktigt jobbig var nya banan! Lite lätt fuktig oxå...
Har heller inga bilder men en liten film från lördagskvällen kan jag bjuda på så länge. Hjälmkamera från skogsbanan kommer imöra.

Får också tacka långväga- som kortväga resenärer samt arrangörerna för en mycket trevlig tillställning. Det här peppar till övning och kanske går det att lära sig att använda bromsfingrarna mindre nästa år.

Hoppas vi får återse Götebörjarna i Sunnebackarna igen. Passar på att slänga upp några bilder i tråden som skadade Ratman tog med min kamera.

Först ut kommer tävlingschefen, tidtagaren, banläggaren, korvgrillaren..... Thomas.
Thomas.jpg ht=483

Fässberg med målet i sikte
Fassberg.jpg ht=558

Magnus ser ut att ha bråttom.
Magnus.jpg ht=483

*Aha ska det gå fort ska gaffeln vara mjuk.
Erik.jpg ht=552

Soul-bro-blues-brother-Björn-bombar
Blues-brother.jpg ht=483

Fässberg kör brett.
Ohheehoo.jpg ht=483

Här slarvas det inte med korvintaget.
Grillen.jpg ht=483

Le plus rapide francois aujourdhui.
Basti.jpg ht=546

Speja vidare här för fler bilder: http://picasaweb.google.se/jonasstarboard/AvslutningsrejsSunneDH2008#

/Jonas

Fina bilder, det syns at ni hade det roligt på söndagen också! Gött. :)

Jag är lite nyfiken på den där "eldkastaren", lite i samma stil som min hemmabyggda kartoffelkanon. :) Skjuter ni iväg något med den också eller är det bara just en eldkastare? ....typ. :)

Tack allihopa för en trevlig helg, o tack Thomas för arrangemanginnsattsen.

JoMenSåAtt skrev:

> Jag är lite nyfiken på den där "eldkastaren",
> lite i samma stil som min hemmabyggda
> kartoffelkanon. :) Skjuter ni iväg något med
> den också eller är det bara just en eldkastare?
> ....typ. :)

Jo det är en helt "vanlig" kartoffelkastare, men för att få det lite mera effektfullt så testade vi o slå i en lagom dos tändvätska efter att potatisen applicerats, måste dock skjutas med mynningen över elden för att få det att tända sig. Micket roligt : )

Tack för helgen! som sagts så skall kommande resultatlista läsas bakåfram, det viktigaste är ju ändå att delta :)

Här kommer en lagomt skakig och sned filmsnutt från tävlingsbana 1.
Ska bli kul och se hur den tar sig efter torrare väder och lite inslitning nästa år.

Finfin film mr vertical! Du fångade banans essens: lera och lite möe tramp. Fint kört! Den där kameran är bättre på att ställa om ljusinsläppet än en tocken där helmutkamera för 1500:-.

Tillbaka
Topp